V posledních letech už je téměř nemyslitelné, aby známý
sportovec neměl své profily na Facebooku a na Twitteru. Profily, na které pravidelně
umisťuje svá osobní vyjádření, zásobuje fanoušky fotografiemi ze svého soukromí,
případně s nimi komunikuje. Někteří sportovci si na správu svých stránek
najímají zkušené profesionály, jiní si je spravují sami. Z vlastních zkušeností víme, kolik času
jsme schopni na sociálních sítích trávit.
Profily sportovců na sociálních sítích s sebou přinesly několik
významných aspektů.
1) Komunikace s fanoušky
O to jde především. Fanoušci mají pocit, že jsou sportovci
nablízku. Ten naopak může využít svůj profil k větší popularizaci sebe sama. Někteří sportovci s odběrateli přímo komunikují. Skvělým příkladem je například český brankář londýnské Chelsea Petr Čech. Několikrát fanoušky svými odpověďmi překvapil.
@frxnkieturner well done
— Petr Cech (@PetrCech) 21. Srpen 2014
Zdroj: https://twitter.com/PetrCech/status/502410213555970048
Čech má svůj profil na Twitteru v angličtině. A s více než milionem odběratelů je nejspíš v čele českých sportovců. Čech svými tweety prokazuje smysl pro humor a inteligenci. Například když si ho na začátku sezony fanoušek Manchesteru United dobíral, jak si vede v brance jeho kamarád Courtois. Čech mu pohotově odpověděl: "Mnohem lépe než tým, kterému fandíš :-)". Čecha například také vulgárně uráželi turečtí fanoušci, i s tím si dokázal poradit.
“@SSamYDK: @PetrCech ugly cunt”
hi , nice to meet you, I'm @PetrCech
— Petr Cech (@PetrCech) 8. Říjen 2014
Zdroj: https://twitter.com/PetrCech/status/519950294525181952
Světová fotbalová superstar Cristiano Ronaldo má na Twitteru téměř 35 milionů odběratelů, ale mnohdy jeho profil plní spíše reklamy než duchaplná vyjádření...
I love @SacoorBrosME suits, the quality of materials, tailor-made service and amazing experience in stores. Try it! pic.twitter.com/36DlCOmR9m
— Cristiano Ronaldo (@Cristiano) 1. Duben 2015
Zdroj:https://twitter.com/Cristiano/status/583227401804636162
2) Usnadnění práce novinářům
Výrazným posunem je komunikace sportovců na sociálních
sítích pro novináře. Ještě nedávno se musel žurnalista vydat do terénu - na tiskovou konferenci či na rozhovor (případně se modlit, aby ten telefon zvedl!). V případě zahraničních sportovců se spoléhal zejména na agenturní zpravodajství. Dnes mnohdy novinářům stačí podívat se na
Twitter či na Facebook a naleznou vyjádření, které jim bohatě stačí.
V reakci na facebookové příspěvky Jaromíra Jágra se pravidelně
v médiích objevují nové články a žurnalisté na příspěvky „hokejové
rodině“ přímo čekají. Legendárními se staly Jágrovy videa s tréninkovými metodami. Šéftrenér národního týmu Slavomír Lener pak nabádal mladé hokejisty, že trénovat s dvacetikilovou vestou není pro každého...
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=z62eGm5241k
3) Zbrklá vyádření
Zatímco dříve mohl sportovec při zbrklém
vyjádření mnohdy argumentovat tím, že média jeho výrok překroutila, pokud jej sám
umístí na Twitter, těžko se může podobným způsobem obhajovat. Sami víme, že
jakmile něco vypustíme na internet, ztrácíme nad tím kontrolu a nepomůže nám ani
následné vymazání. Své by o tom mohl vyprávět po jednom nešťasném vyjádření brankář Sparty Marek Štěch, který ještě během svého působení v zahraničí okomentoval pražské derby.
4) Vytváření zlé krve
I to s sebou sociální sítě přinášejí. Když někomu něco řeknete do obličeje, vidíte rekci okamžitě.
Jak se tváří vaši odběratelé logicky nevidíte. Zato zpětná vazba na sebe mnohdy nenechá dlouho čekat. Ovšem v mnohem masovějším měřítku. Někteří sportovci s oblibou na sociálních sítích provokují. Což o to, když jde o souboj mezi znepřátelenými rivaly není na škodu se trošku popíchnout. Problém ovšem může nastat, když se pak hráči mají potkat v národním týmu a táhnout za jeden provaz. Nedávno musel podobnou situaci řešit reprezentační trenér Pavel Vrba a hráče veřejně usměrňoval.
Jak se tváří vaši odběratelé logicky nevidíte. Zato zpětná vazba na sebe mnohdy nenechá dlouho čekat. Ovšem v mnohem masovějším měřítku. Někteří sportovci s oblibou na sociálních sítích provokují. Což o to, když jde o souboj mezi znepřátelenými rivaly není na škodu se trošku popíchnout. Problém ovšem může nastat, když se pak hráči mají potkat v národním týmu a táhnout za jeden provaz. Nedávno musel podobnou situaci řešit reprezentační trenér Pavel Vrba a hráče veřejně usměrňoval.
Letecké dny Václava Pilaře stále pokračují #letec #ucitilkontakt #jdekzemi
— Lukáš Vácha (@Vason6) 23. Listopad 2014
Zdroj:https://twitter.com/Vason6/status/5365458938736394245) Vlídnější tvář
Jedním z nejaktivnějších a nejzábavnějších českých sportovců na Twitteru
je Tomáš Berdych. Jeho twitterový profil byl dokonce serverem Tennis.com
vyhlášen jako nejzábavnější. Berdych fanoušky zásobuje vtipými fotografiemi, na
kterých si často dělá legraci sám ze sebe. Berdychovi se přezdívá Birdman...
My best fans #DDFTennis 63 46 62 👍😉 pic.twitter.com/JhIpjP4Jnd
— Tomáš Berdych (@tomasberdych) 26. Únor 2015
Zdroj: https://twitter.com/tomasberdych/status/570966147346010112
Berdych měl v zahraničí mnohdy pověst
namyšleného, arogantního a nesympatického hráče, který úsměvy a humornými vložkami právě neplýtvá. Díky Twitteru si ovšem získal velké množství fanoušků a sám přiznává, že
na Twitteru baví víc než hrou na kurtu.
Tomáš Berdych patří stabilně mezi osm
nejlepších hráčů na okruhu. Na kurtu ale neoslňuje oku
lahodícím tenisem jako Roger Federer, precizní obranou a vtípky jako Novak Djokovič,
dělovými údery jako Rafael Nadal. Berdychova hra je postavená zejména na kvalitním servisu a vyrovnanosti úderů. Na kurtu má výraz válečníka a vlastně si ani nedokážu představit, že by přišel na kurt v masce Dartha Vadera jako Djokovič.
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=D86-kzxFBCA
Ale na Twitteru Tomáš Berdych dokazuje, že mu humor rozhodně nechybí a 202 000 odběratelů se s ním rozhodně nenudí.
Ready mates?!?...#AusOpen @AustralianOpen pic.twitter.com/KTHRtoJE6R
— Tomáš Berdych (@tomasberdych) 18. Leden 2015
Zdroj:https://twitter.com/tomasberdych/status/556725587235332096
6) Všichni hrajeme divadlo
Jaká je ale skutečná tvář sportovců vědí jen oni sami a jejich nejbližší okolí. Na hřišti, na kurtu, na palubovce, zkrátka kdekoli, kde předvádějí své umění, z nich čiší sebevědomí. V rozhovorech před kamerou jsou suverénní. V soukromém životě jsou někteří ještě suverennější, jiní naopak plaší.
A nebo obráceně. Suverénní sportovec, kterému to na tréninku pálí jako u Verdunu, působí na lidi arogntně. Jenže pak přijde ostré klání a suverenita je tatam.
Twitter je jeviště, na kterém mají sportovci svou prezentaci pod kontrolou a mohou se vykreslit přesně podle svého gusta. Vesele, krásně, suverénně, nebo naopak jako ostří glosátoři s prořízlím jazkyem. Mohou dráždit fanoušky fotkami z luxusních dovolených nebo naopak běžnými snímky dokazovat, že jsou také jen lidé...
My footwork has never been better. Excited to put them in play this week. #TW15 pic.twitter.com/ABcQVOjLPv
— Tiger Woods (@TigerWoods) 27. Leden 2015
Zdroj: https://twitter.com/TigerWoods/status/560070688459857922Zdroje:
https://twitter.com/Cristiano/status/583227401804636162
https://twitter.com/PetrCech/status/502410213555970048
https://twitter.com/PetrCech/status/519950294525181952
https://twitter.com/Vason6/status/536545893873639424
https://twitter.com/tomasberdych/status/556725587235332096
https://twitter.com/tomasberdych/status/570966147346010112
https://twitter.com/TigerWoods/status/560070688459857922
https://www.youtube.com/watch?v=z62eGm5241k
http://isport.blesk.cz/galerie/blesk-sport/156815/?foto=0
https://www.youtube.com/watch?v=D86-kzxFBCA
www.facebook.com
www.twitter.com
www.youtube.com
www.isport.cz
GOFFMAN, E. Všichni hrajeme divadlo: sebeprezentace v každodenním životě.1999. Vyd. 1. Praha: Nakladatelství studia Ypsilon
No comments:
Post a Comment