Monday, November 23, 2015

Všude samá srdíčka aneb jak se sociální sítě kopírují navzájem


Je to revoluce! Na sociální síti Twitter již uživatelé nemohou označovat své oblíbené příspěvky za pomoci ikony hvězdičky. Ta byla totiž nahrazena novým „likem“ ve formě srdíčka, což většina uživatelů Twitteru nese těžce.

Malé srdce, velké emoce

Po vizuální stránce se jedná o maličkost, která však vzbudila velké emoce. Zřejmě totiž neexistuje uživatel Twitteru, který by se v posledních dnech nevyjádřil k této srdíčkové invazi. Ono totiž ani tak nejde o to, jestli člověk bude klikat na hvězdičku, srdíčko, jednorožce…ale spíše o kontext, který se za ikonkou ukrývá. Dle Akarshana Kumara, produktového manažera společnosti Twitter, mohla být hvězdička zejména pro nové uživatele matoucí. Oproti tomu srdce je univerzální symbol, který nezná kulturních, časových ani jazykových hranic. Jeho fungování si ostatně Twitter již ozkoušel na streamovací službě Periscope. Zdá se však, že větší zmatky zatím vyvolává právě nová ikonka. Uživatelé Twitteru si totiž zvykli hvězdičkou označovat příspěvky, které byly něčím zajímavé či oblíbené („favourites“), což se samozřejmě mohlo týkat i vážných tweetů, u kterých se však použití srdce („like“) příliš nehodí.
Další nelibost budí také fakt, že srdíčka a „like“ jsou atributy spojené hlavně s konkurenčním Facebookem potažmo Instagramem, čímž se vytrácí určitá originalita Twitteru.






Zachrání to smajlíci?

Problém s tím, že mnohdy ikonka „like“ skutečně není vhodná pro určité typy příspěvků, řešil samotný Facebook již dlouho. Zejména v posledních měsících se zdálo, že se uživatelé možná konečně dočkají dlouho očekávaného palce obráceného dolů, kterým by dávali najevo svoji nelibost s postem („dislike“). Facebook nakonec tuto variantu zamítl, jelikož se, zřejmě oprávněně, obával, že by se podstatně zvedla vlna trollingu a negativity na této sociální síti, což by mohlo vést k menší návštěvnosti (nikdo nechce sbírat „disliky“) i k úpadku marketingové hodnoty Facebooku. Proto přišel s variantou několika emotikonů, které by měly vést k vyjádření větší škály emocí, a tím i k lepšímu porozumění v konverzaci. To, jestli to skutečně může fungovat, nyní testují v Irsku a ve Španělsku.


Vraťme se však ještě na chvíli zpátky k Twitteru a jeho srdíčkům. Necelý měsíc po změně ikonek se světem šíří informace, že i Twitter si uvědomuje omezení, která „like“ může přinést, a tak přijde s dalším řešením. Ano, hádáte správně, budou to také emotikony.





Mentions App

Kromě novinek v „likování“ příspěvků se uživatelé Twitteru nejspíše dočkají také změn v délce samotných tweetů. Ty mají už od počátku omezenou délku na 140 znaků, což zaručuje krátké, rychlé a výstižné zprávy podporující real-time komunikaci. Twitter však zvažuje, že uživatelům dovolí psát délkou neomezené příspěvky, jako je tomu na Facebooku. Jsou uživatelé, kteří novinku jistě uvítají, ale na druhou stranu vyvstává otázka, jestli tato evoluce nepodkopává samotnou podstatu Twitteru.
Není to ovšem pouze tak, že by Twitter kopíroval svého většího a úspěšnějšího konkurenta. Vyrojily se totiž zprávy, že Facebook není poslední dobou příliš spokojen s tím, že se z něj stává spíše pasivní síť, kam lidé chodí „konzumovat“ novinky o své rodině či přátelích. Proto přichází s novinkami, které mají povzbuzovat uživatele v tom, aby sdíleli a komentovali různá témata. To můžeme vidět na příkladu nové aplikace Mentions app, do které mohou přispívat pouze verifikovaní (ověření) uživatelé (tedy veřejně známé osoby, profily značek, ale také například žurnalisté). Na zdi Mentions app tak neuvidíte osobní příspěvky od přátel, ale veřejné posty na témata, která vás zajímají. Ty pak můžete komentovat a nebo dále sdílet. Docela „twitterovské“, že ano? Nutno podotknout, že prozatím je aplikace dostupná pouze pro operační systémy iOS.




Nestačila by jedna?

Sociální sítě se snaží neustále přicházet s něčím novým, čím by své uživatele překvapily a udržely v pozoru. Problém je, že tyto změny jsou si často navzájem natolik podobné, že je možná čas začít si klást otázku, jestli je vůbec potřeba více oddělených sociálních sítí. Dá se předpokládat, že jednou přijde den, kdy dojde ke konvergenci hlavních sociálních platforem a vznikne jedna, která zastřeší všechny funkce. Jen si to představte – místo několika aplikací, jako je například Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat, Periscope či Whatsapp, si v budoucnu do mobilu nainstalujeme jen jednu jedinou, která nám poskytne vše, co nás jenom napadne.




Zdroje:

"These hilarious tweets about the new Twitter hearts are real stars" by Leslie Katz

"Twitter's heart hits the wrong beat" by Emily Bell

"Facebook is fighting to become more like Twitter" by Owen Williams

"Twitter is testing multiple emoji reactions to tweets" by Casey Newton

"TwitterHeartsMakeMe: Did Twitter copy Facebook? by Mahesh Prasad

"Facebook has built a parallel universe for journalists...and it's just like Twitter" by Martin Bryant

"Convergence Culture" by Henry Jenkins



1 comment:

  1. Bluehost is definitely one of the best hosting company with plans for any hosting requirments.

    ReplyDelete