Saturday, November 28, 2015

Uber - Víc než jen odvoz

Zapomeňte na lovení taxíků a dohadování o jízdném, luxusní černý vůz s Vaším osobním řidičem je již na cestě. Služba Uber získává stále více uživatelů a rozšiřuje se do měst po celém světě, v České republice působí od roku 2014. Tato mobilní aplikace přinesla zásadní změny do oblasti osobní dopravy. Konkuruje tradičním taxislužbám cenovou dostupností a vyšším standardem služeb.

Objednání jízdy netrvá ani minutu, aplikace automaticky vyhledá polohu zájemce a na mapě mu zobrazí nejbližší dostupné vozy. Uživatel zadá požadovanou cílovou adresu a pak už jen vybírá z nabízených vozů. Má přitom možnost sledovat na mapě přijíždějící auto a vidí, za jak dlouho dorazí. Po celou dobu jízdy je aplikace stále aktivní a ukazuje zvolenou trasu. Po jejím ukončení zákazník řidiči nic neplatí, Uber je totiž propojen s platebními kartami uživatelů a platba probíhá automaticky. Odpadá tak nutnost nošení hotovosti i případné diskutování o ceně. Potvrzení o platbě pak aplikace odešle uživateli přímo na mail.


 
Při objednání dává Uber na výběr mezi několika kategoriemi, jež se liší nabízenými vozy i cenovou hladinou. Základní varianta UberX spojuje zákazníky se soukromými řidiči, u nichž společnost nevyžaduje komerční licenci. K jízdě využívají vlastní automobily, modely však musí být nanejvýš z roku 2006 a vozidlo musí projít nezávislou kontrolou. UberXL pak nabízí prostornější vozy za vyšší cenu. O jeden stupeň výš stojí UberSelect (neboli UberPlus) s luxusními vozy typu Mercedes Benz či BMW. Pro ty nejnáročnější zákazníky je tu pak varianta UberBlack, díky níž si služba vybudovala renomé zejména v obchodních kruzích a mezi celebritami. Řidiči UberBlack jezdí v luxusních sedanech či SUV a musejí mít komerční licenci i pojištění. Uber v neposlední řadě nabízí možnost spolujízdy, tzv. UberPool. Aplikace při objednání sama vyhledá dalšího zákazníka, jenž shání odvoz stejným směrem, a auto oba postupně vyzvedne.





Řidičem Uber se může stát téměř kdokoliv, kdo má vlastní auto a chce si přivydělat. Podmínkou je minimální věk 21 let a aspoň tři roky zkušeností s řízením. Mezi další požadavky patří stáří (případně model) vozidla, pojištění a licence. Žadatelé musejí projít ověřením, že v posledních sedmi letech neměli vážnou nehodu, nemají problémy s drogami apod. Proces registrace probíhá online a po ověření historie řidiče a nařízené prohlídce vozidla už zájemce může začít jezdit. Řidičům služba poskytuje především flexibilitu, neboť se sami rozhodují, kdy a kde budou pracovat.


Uber je nejen ukázkou fenoménu produsage, ale hlavně příkladem jeho obchodního využití. Patří mezi jeden z mnoha modelů ekonomiky sdílení, neboli sharing economy, jejíž principy stojí na vzájemném sdílení lidských a fyzických zdrojů. Prudký nárůst ekonomiky sdílení můžeme zaznamenat díky rozvoji sociálních sítí a nových forem komunikace. Ekonomika sdílení je založena na důvěře, a proto v ní zásadní roli hrají uživatelská hodnocení a recenze. Nejinak je tomu u aplikace Uber, v níž zákazníci hodnotí řidiče a naopak. Podobně jako jiné služby založené na modelu společné spotřeby i Uber bojuje s legislativními omezeními. Zejména v Evropě čelí soudním sporům, Německo dokonce aplikaci kvůli obvinění z nekalé konkurence zcela zakázalo. 

Společnost však neustupuje a neustále vymýšlí nové způsoby, jak být uživatelům blíž. Ve Spojených státech rozjela službu UberEvents, s níž mohou pořadatelé večírků svým hostům předplatit jízdu domů. Uber se neomezuje jen na přepravu zákazníků, v rámci různých akcí si lidé prostřednictvím aplikace mohli nechat dovézt vánoční stromek, klimatizace či dokonce koťátka (poslední uvedená proběhla i v České republice, a sice na podporu kočičích útulků).   
   
Služba se ve Spojených státech rovněž zapojila do bezpečnostního programu Amber Alert. S jeho pomocí budou řidiči dostávat bezpečnostní výstrahy, které se týkají jejich bezprostředního okolí. Společnost si tak slibuje pomoc při hledání ztracených dětí.

Firma rovněž spolupracovala s National Geographic na propagaci hybridních vozidel. Obyvatelům New Yorku tak nabízela bezplatnou jízdu ve vybraných modelech ekologických vozů, včetně luxusního McLarenu  P1.

I tak může vypadat jízda Uber

V neposlední řadě Uber pracuje na testování a vyvíjení samořídících vozidel. Spoluzakladatel a CEO společnosti Travis Kalanick tento krok považuje za nevyhnutelný: „Staneme se součástí budoucnosti? Nebo jí budeme vzdorovat, jako to v našem případě dělaly taxislužby? Jako technologická firma jsme se rozhodli být jí součástí. Je to nadmíru vzrušující místo.“


Odkazy:

No comments:

Post a Comment