Thursday, November 19, 2015

Pojď si dát přes držku, ale pozor, aby to nebyl žert

Bylo ráno. Nad rybníkem za městem se ještě snášela mlha. Honza čekal na svého soupeře. Před očima rudo, v břiše úzkost a v kapse mobil. Díky téhle mašince si dnešní bitku domluvil. Jenda je od přírody rváč. Už dělal judo i karate, teď už asi rok rozdává rány na boxu. Rád se pere. Prostě to tak má. Tahle aplikace, to bylo něco pro něj. Jen vyplnil výšku, váhu a své bojové dovednosti. Vybral si soupeře a kliknul. Rival jeho žádost přijal. Jdou si dát po hubě. Už dnes. Tady. Na břehu Šeberáku. Ale kde je? Už tu měl být! Počkat. V rákosí něco šustí. Už leze ven… Ne počkat. To je jen kachna. Malá novinářská kachna.
 
Anglické slovo hoax má v češtině řadu překladů. Je to falešná zpráva, mystifikace, podfuk, žert nebo třeba novinářská kachna. Internetové vody jsou jich plné. Kvákají všude možně. Častěji však na jezerech bulvárních, či malých zpravodajských, či satirických tůňkách. Občas se ale stane, že se takováto opeřená mrcha dostane i na hodně známé a veřejnoprávní koupaliště.
 
 

Kachna vlétla do éteru

„Vzniká aplikace à la Fight Club, Rumblr je Tinder pro rváče“. Pěkný titulek na stránkách Českého rozhlasu, který zveřejnila stanice Radio Wave 10. listopadu 2015, nalákal k přečtení asi hodně čtenářů. Kdo zná film Klub rváčů z roku 1999, kde hrají Brad Pitt a Edward Norton, musel tleskat nápaditému úvodu tohoto zpravodajského článku. „První pravidlo – nikdy nemluvte o Klubu rváčů. A hned porušíme i druhé pravidlo – nikdy nemluvte o Klubu rváčů. Sice aplikace Rumblr nemluví o Klubu rváčů, ale spojitost s tajným klubem asi napadne každého. O co jde? Rumblr je něco jako Tinder pro lidi, kteří si rádi dávají rande s pěstí druhého člověka,“ píše se ve článku Českého rozhlasu.
 
Text popisuje novou aplikaci, která podle Českého rozhlasu teprve čeká na schválení. Myšlenka aplikace je jednoduchá. Ve svém Rumblr profilu si vyplníte pár informací o sobě, jako výšku, váhu, věk, jak jste zdatní v boji a kdy naposled jste své klouby detailně seznámili s čelistí někoho druhého. Řada lidí, kteří hltali řádky o nové aplikaci, ještě asi ani nedošli na závěr textu a už si natěšeně obmotávali ruce obinadlem a těšili se na bitku. Jenže ejhle. Konec článku je nepotěšil. „I když jsme se na novou aplikaci těšili, nakonec se ukázalo, že včerejší zpráva byla hoaxem a marketingovým trikem poradenské agentury,“ smutně se píše pod článkem. Český rozhlas text o neexistující aplikaci nestáhnul. Omluvil se (na konci článku) čtenářům a šel šourat patami do rohu. Redakce naletěla bombastické zprávě. Díky Rumblr si asi do zubů nikdo nedá, ale Rozhlas docela pěknou ránu schytal. No ne?

 

Fénix a jiné kachny

Kde se vlastně fenomén hoaxů vzal? Jedni tvrdí, že na zemi přiletěl na meteoritu a jiní si myslí, že ho v laboratořích vypěstoval Islámský stát, ale pravda (opatrně s tímto slovem!!!) je taková, že hoax tu byl vždy. Už i v římských tiscích byla řeč o bájném fénixovi. New York Sun, když ho řídil Benjamin Day, zveřejnil zprávu o tom, že na Měsíci je život. A ten o myši
v hamburgeru znáte asi všichni. Obrovské rozmnožení hoaxu se však datuje do doby, kde se rozmnožil i Internet obecný.
 
Jak je možné, že takovéto výmysly dnes šíří i seriózní média? Odpovědí je hned několik. Podle hesla „to je blbý, to se bude líbit“ se dnes šíří řada médií. Když se něco líbí, tak to má totiž větší cenu. Co se líbí, na to lidé klikají. Kde jsou kliky, tam jsou peníze. Lépe se prodává reklama na webu s velkou návštěvností. V řeči čísel je většinou jedno jestli lidé klikají na pravdivou zprávu nebo na lež. Tyto bombastické blbosti mají velmi často velkou spoustu kliků. Nesmysl zveřejňují však nejen zpravodajské weby. Ale také právě ty stránky, které bez bázně a hany hrají jen o počet návštěv. Takovým stránkám pak stačí jen zveřejňovat exkluzivní fotografie nahých celebrit či v malování vytvořený citát osobnosti, která říká něco skandálního. Chudák Jan Werich se pak musí otáček v hrobě.
Další důvod, proč po světě lítá řada novinářský kachen je i ten, že hoaxy nejsou jen omylem nafouknuté nepravdy či výtvory novinářské nedbalosti, ale také promyšleným aktem. Spousta stránek totiž zcela záměrně tvoří nepravdivý obsah. Některé zpravodajské weby tvrdí, že využívají při svém zpravodajství alternativní zdroje, spíše se však zdá, že koketují s jistým druhem propagandy. Z „alternativních zdrojů“ čerpá v českém prostředí například web AC24.
 

Domino

Internet je vůbec místem, který je přesycený informacemi. Stačí, aby někdo na Facebooku vytvořil falešný profil nějaké známé osobnosti a napsal na něj nějakou lež. Malý zpravodajský web nepravdu bez ověření zveřejní a tak rázem vzniknou „dva na sobě nezávislé zdroje“, které bombastickou zprávu na web pověsí. Žhavé novinky si všimne další zpravodajský web a pak další a další a rozjede se domino, které se jen těžko zastavuje.
 
Hoaxům přeje i doba. Dávno jsou pryč časy, kdy monopol na informace měli novináři. Hlídací psi demokracie sami vyhledávali informace a sami editorům nabízeli témata. Internet však zavlekl redakce do dob postžurnalismu. Média dnes samy vyzývají své čtenáře, aby jim posílali „zprávy“ o tom, co se v jejich okolí děje a čtenář bohužel ví ještě méně o tom, že informaci je třeba nejprve před zveřejněním ověřit. Novinky.cz mají rubriku Vaše zprávy, kam mohou přispívat nadšení novináři-amatéři. „Pojďte s námi tvořit obsah nejnavštěvovanějšího zpravodajského serveru
v České republice. Napište článek o dění ve vašem regionu a staňte se jedním z autorů rubriky Vaše zprávy,“ vyzývají Novinky své čtenáře. Server má sice v této rubrice své editory, takže texty vidí ještě „jedny oči“ a nepřepokládá se, že právě zde vznikají často hoaxy, ale není vyloučeno, že kachna může záletnou i sem. A teď si vezměte, že nějakou lehkou nepravdu zveřejní nejnavštěvovanější zpravodajský web. To pak aby se chudák Facebook usdílel.
 

Víc zvěře než myslivců

Lživé informace na internetu se objevují dnes a denně. Velkým problémem novinářských kachen je také ten, že málokterý web, který hoax zveřejní, se následně přizná, že naletěl fóru nebo propagandě. Navíc uvedení falešné zprávy na pravou míru se na internetu sdílí daleko méně než hoax samotný. Existují však i weby, které se vyvracení hoaxů přímo zabývají. Stránky Hoax.cz, Manipulatori.cz, Pooh.cz se snaží novinářské kachny střílet. Avšak jak se zdá, divokých kachen je daleko víc než snaživých myslivců.
 
Zdroje:
 
http://pooh.cz/
http://www.rozhlas.cz/radiowave/wavenews/_zprava/vznika-aplikace-la-fight-club-rumblr-je-tinder-pro-rvace--1552674
 

No comments:

Post a Comment