Saturday, November 28, 2015

„Síla“ sociálních sítí pomohla umírajícímu Danielovi splnit mu jeho poslední sen



V roce 2009 měl premiéru americký film Fanboys (v českém překladu Fanoušci), který pojednává o dobrodružné cestě skupiny fanoušků filmové série Hvězdné války. Jednomu z nich diagnostikovali smrtelnou nemoc a bylo mu sděleno, že mu zbývá do konce života jen několik měsíců. Celá skupina se proto snažila získat utajenou kopii dlouho očekávané Epizody I. ještě před jejím uvedením do kin, aby ji mohl vidět i jejich nemocný kamarád. Film pak popisuje dlouhou a složitou cestu až na farmu George Lucase, kde se měla ona utajovaná kopie filmu nacházet. 


V době uvedení filmu Fanboys do kin mohl jen málokdo tušit, že se velmi podobný příběh odehraje o několik let později i v reálném životě.

Američan Daniel Fleetwood trpěl velmi vážnou formou rakoviny, přičemž v červenci 2015 mu lékaři předpověděli maximálně dva měsíce života. Stejně jako ve filmu Fanboys byl i Daniel obrovským fanouškem Hvězdných válek, který měl jen malou šanci na to, že se dožije premiéry nejnovějšího dílu této filmové ságy. Oproti roku 1998, kam byl děj filmu Fanboys zasazen, měl však Daniel jednu obrovskou výhodu – internet a svět sociálních sítí. 

Danielova žena Ashley spustila na svém facebookovém profilu kampaň za to, aby mohl Daniel vidět premiéru sedmé epizody Hvězdných válek ještě před jejím uvedením do kin. Největší „boom“ této kampaně přišel na přelomu října a listopadu, tedy v době, kdy měl být podle předpovědi lékařů Daniel již mrtvý. Bylo to především díky Twitteru a hashtagu #Forcefordaniel, který sdílel i herec Mark Hamill, představitel Luka Skywalkera. Postupně byla výzva retweetována dalšími představiteli postav z Hvězdných válek Johnem Boyegou (Finn) nebo Carrie Fisher (princezna Leia). Začátkem listopadu měl hashtag #Forcefordaniel již více než 34 tisíc sdílení.

Díky sociálním sítím se mohlo do výzvy zapojit enormní množství fanoušků, kteří po boku hlavních představitelů filmové ságy dokázali přesvědčit režiséra filmu J. J. Abramse a společnosti Lucasfilm a Disney, aby Danielovi jeho přání splnili.

Daniel byl tak prvním člověkem, který viděl nesestříhanou verzi sedmé epizody Hvězdných válek. Zemřel v úterý 10. listopadu, pouhých pět dní poté co si splnil svůj poslední sen. 



Danielův příběh nám ukázal obrovskou sílu sociálních sítí, především pak jejich vlastnost spojit navzájem obrovské množství lidí. Úspěch celé kampaně závisel na několika faktorech. V prv řadě se jednalo o velmi silný životní příběh smrtelně nemocného člověka. Za důležité také považuji fakt, že předmětem Danielova snu byly Hvězdné války, popkulturní fenomén s obrovskou fanouškovskou základnou. Prostředky, které nejen tuto fanouškovskou základnu aktivovaly, pak byly právě sociální sítě. 


Vzhledem k úspěchu celé kampaně se nabízí otázka, zda by se Danielovi splnil jeho sen i kdyby se nejednalo o Hvězdné války, ale nějáký méně známý film, který by nedokázal aktivovat tak širokou fanouškovskou obec
S jistotou však můžeme říci, že bez sociálních sítí by se Danielovi jen steží dostalo takové pozornosti    

V porovnání s fiktivním filmem Fanboys byla Danielova cesta za jeho snem diametrálně odlišná. Byla jednodušší a přímější a především nám ukázala, jak jednoduše lze dnes propojit uživatele po celém světě a jakou „sílu“ sociální sítě v dnešní době mají.    

Zdroje: 
 

No comments:

Post a Comment