Friday, November 27, 2015

Google a koncept micro-moments


Nová média v mnohém přispěla k obohacení prostředků a nástrojů marketingu. Firmy mají dnes možnost sledovat rychleji, lépe a efektivněji spotřební chování uživatelů na internetu. Ještě lepší efektivitu při nabídce produktů a značek chce firmám umožnit Google pomocí konceptu micro-moments. Tzv. mikro-momenty se dají vnímat jako důležité okamžiky, tedy takové situace, s nimiž se uživatelé denně setkávají a potřebují je rychle řešit. Na základě těchto momentů mohou firmy ještě lépe sledovat spotřebitelské chování svých zákazníků v online prostředí.


Žijeme v éře smartphonů, tabletů a mnoha dalších přístrojů, které nám pomáhají být neustále online. Marketingová sdělení by vždy měla ideálně zacílit na spotřebitele v ten správný čas; s pomocí micro-moments by to mělo být ještě snadnější. Okamžiky, na kterých záleží, představují chvíle, v nichž se uživatelé ocitnou v průběhu dne a musejí na ně v tu chvíli reagovat. Google pracuje s myšlenkou, že lidé denně používají své chytré telefony, průměrně je odemykají až stopadesátkrát za den a kontrolují je přibližně každých 7,5 minuty. Proto prostřednictvím svých telefonů řešíme také většinu problémů, které nás během dne potkají, například když nemůžeme najít adresu nebo chceme získat nějakou informaci. Nastávají také situace, kdy se nám něco rozbije a my potřebujeme ihned náhradu. Google při tom poukazuje na fakt, že největší příležitost nákupu se zakládá právě na takových zdánlivých maličkostech, tedy mikro-momentech. Zároveň však zdůrazňuje, že „mobilní telefony roztříštily zákaznickou cestu k nákupu do stovek aktuálních momentů, z nichž každý je kritickou příležitostí pro značky formovat nákupní rozhodnutí svých uživatelů.“  Právě s formováním nákupních rozhodnutí chce Google pomoci také konceptem micro-moments, které důkladně vymezil, pojmenoval, analyzoval a detailně popsal. Jeho účelem je vyplnit zákazníkům jejich potřeby právě ve chvíli, kdy je to aktuální.
Jak by to tedy mělo fungovat? Představte si ráno: potřebujete narychlo vyžehlit košili, halenku, šaty, kalhoty nebo cokoli jiného, a právě v tento kritický moment žehlička vypoví službu. Pospícháte, abyste se vypravili do práce nebo jinam, a tak nemáte čas jít nikam do obchodu, a proto začnete hledat ve svém smartphonu. Potřebujete rychle najít žehličku za rozumnou cenu, a hlavně se nezamotat do široké nabídky, která by vás od řešení situace zdržovala. Podle konceptu mikro-momentů byste měli ihned najít žehličku, kterou hledáte. Zkrátka takový nákup, jaký si představuje jak firma, tak i spotřebitel. A fungovalo by to nejen v případě nákupu, ale také pokud hledáte vhodný podnik, restauraci či hotel v okolí, kde se právě nacházíte. Google micro-moments by byly stále naladěny na vaši vlnu.

 
Dle statistik Google je takových mikro-momentů přibližně jeden trilion ročně, avšak jen 2 % firem s nimi umějí pracovat a využívat je ve svůj prospěch. Značnou roli v tomto případě hraje i loajalita a kontext, jakož i vyhledávání. Google dokáže na základě systémů algoritmů spotřebitele identifikovat, a tak může firmám pomoci k tomu, aby mohly reagovat na spotřební chování uživatele přesně v tu chvíli, kdy to uživatel potřebuje. Dle společnosti Google dokážete pomocí micro-moments zvýšit povědomí o značce až o 46 %.
Existují čtyři typy klíčových momentů. Prvním je I Want to Know Moments (kdy si uživatel vyhledává produkt či službu jen ze zvědavosti, tedy bez úmyslu koupit), druhým je I Want to Go Moments (uživatel hledá obchod v blízkosti, nebo konkrétní výrobek přímo v obchodě; toto lokální vyhledávání poblíž vzrostlo dvakrát více než loni). Třetím momentem je I Want to Do Moments (hledání návodu, jak něco udělat; vyhledávání „How to“ na You Tube roste meziročně o 70 %). Čtvrtým momentem je I Want to Buy Moments (to je pokládáno za největší příležitost, neboť uživatel nutně potřebuje něco koupit, a zároveň potřebuje s nákupem pomoci: hledá informace, jak a kde nákup uskutečnit; značka nemůže očekávat, že ji zákazník v ten moment aktivně vyhledá, naopak ona sama musí být tehdy k dispozici se správnou nabídkou, aby si zajistila zájem spotřebitele).

Podle české digitální agentury Market Up není v České republice v tuto chvíli nikdo, kdo by zmíněný koncept aplikoval v plné šíři. Jde o novinku, kterou Google zatím realizuje ve spolupráci s významnými značkami, jako například Sephora, Fiat, Macy´s nebo Home Depot. Značka Home Depot kupříkladu zaznamenala zájem o tzv. how-to video (návod na to, jak něco vytvořit, uvařit, sestavit apod.). Na základě této idey se tvůrci rozhodli vytvářet vlastní videa pomocí kanálu You Tube, takže v současnosti disponují nabídkou stovky videí (top videa dosahují až milionu zhlédnutí). Celkově videa Home Depot už zaznamenala přes 43 miliony zhlédnutí.
V ideálním světě bychom si přáli, aby každé naše přání bylo vyslyšeno a každý náš problém byl vyřešen. Právě s touto myšlenkou Google pracuje a chce ji zdokonalit do té míry, abychom na své otázky ihned našli odpověď. Většina lidí totiž ve svém smartphonu každodenně hledá odpovědi i řešení pro své problémy, a proto by tento koncept mohl být pro uživatele v mnohém užitečný.
 
Micro-moments se dají připodobnit k tomu, co popisuje kanadsko-britský spisovatel a blogger Cory Doctorow ve svém článku Metacrap: Putting the Torch to Seven Straw-Men of the Meta-Utopia, kdy se zabývá tzv. metadaty. Metadata jsou data o datech, jde tedy například o klíčová slova, abstrakt, počet stran apod. Pomocí metadat by spotřebitel našel ideální výrobek, který právě hledá. Cory Doctorow to však považuje za utopii, která v dnešním světě nemůže fungovat, protože lidé neznají sami sebe, jsou líní a lžou; nabídky produktů jsou mnohdy nepřesné a nesplňují následné očekávání. Doctorow však zároveň podotýká, že i když metadata ve své čisté podobě existovat nemohou, jsou velmi užitečná; a právě Google s metadaty pracuje. Tuto práci lze vidět i za konceptem micro-moments.
 
Zdroje:
  

No comments:

Post a Comment