Friday, November 27, 2015

Uběhl jsem půlmaraton! Tak to musí na Facebook…

V potu tváře a s pocitem naprostého vyčerpání protínám cílovou pásku půlmaratonu. Zvládl jsem to. Vypínám hudbu, zastavuji stopky a přidělený banán hltám nadvakrát. Všichni kolem mě vypadají vyčerpaně, ale šťastně. Konečně vidím svůj podpůrný tým. Podávám jim mobil. "Vyfoť mě," rozkazuji. Konečně. K fotce přidávám uběhnutý čas, průměrnou rychlost a záznam z GPS navigace. To bude lajků...

Kolik aplikací máš, tolikrát jsi sportovcem
Sportovní aplikace jsou fenoménem dneška. Při běhání využíváme aplikace jako Endomondo, Sporttracker, miCoach nebo Nike+. V posilovně se můžeme řídit podle cvičebního plánu z aplikace Fitness Builder. Aplikace nám mohou pomoci s jídelníčkem. Největší úspěch pak slaví ty, které umožňují bezproblémovou synchronizaci se sociálními sítěmi nebo sami prvky těchto sítí obsahují. Kde se však vzaly a opravdu nám v pohybu pomáhají? Nebo nás spíše brzdí?

Novou epochu sportování masové společnosti odstartovaly dvě technologické inovace. Jednak to byl nástup tzv. chytrých telefonů, které umožnily používání nejrůznějších aplikací. A zadruhé to bylo instalování přijímačů GPS do samotných přístrojů. V této souvislosti vás možná překvapí fakt, že první telefon opatřený lokalizátorem GPS byl BenefonEsc!, který byl na trh uveden už v roce 2000.

Selfie v posilovně a jiné nešvary
Odborníci, stejně jako laická veřejnost, se nemohou shodnout, zda sportovní aplikace pozitivně ovlivňují pohybové návyky jejich uživatelů, či nikoli. První skupina tvrdí, že mobilní aplikace jsou atraktivním prostředkem pro zlepšování zdraví a ono „chlubení se“ svými výkony na sociálních sítích je pouze přirozeným důsledkem dnešní doby. Někteří naopak zastávají názor, že mobilní aplikace odvádí člověka od samotné podstaty pohybu. Více sledujeme naší průměrnou rychlost, než běžeckou techniku. Běháme s puštěnou hudbou, jejíž rytmus se může negativně projevit v běžeckém stylu. Problém však nemusí představovat pouze aplikace nebo sluchátka v uších. Nová média se v oblasti sportu projevují vícero způsoby.

Samostatnou kapitolou je focení sebe sama při sportovních výkonech. Výzkum Burnelské univerzity potvrdil, že lidé, kteří mají zvýšenou potřebu zveřejňovat své fotky ze cvičení na sociálních sítích, mají větší tendence k narcismu a obsesivnímu chování. Lidé, kteří rádi v posilovně fotí tzv. selfie se stávají terčem nejrůznějších vtípků a pravidelným návštěvníkům fitness center jsou spíše k smíchu.


S novými médii pomáhám sobě i ostatním
Nebylo by ovšem spravedlivé, pokud bychom tvrdili, že nová média mají pouze negativní vliv na sportování široké veřejnosti. Jeden příklad za všechny. Výrobce elektrické energie ČEZ nedávno představil aplikaci „ČEZ pomáhej pohybem,“ kterou může uživatel pomoci lidem v nouzi. Princip je jednoduchý. Za každý kilometr, který aplikace zaznamená, bez ohledu na to, jestli ho zdolám během, chůzí nebo na kole, ČEZ přispěje určitou finanční částkou na mnou vybraný projekt. V Českém prostředí se jedná o víceméně ojedinělou záležitost, jak se snaží korporátní firma s využitím nových médií pomoci dobré věci.

Dalším příkladem, kdy se nová média zasluhují o zlepšení pohybové aktivity Čechů, je projekt SportCentral.cz. Na této webové stránce návštěvník najde, jaké jsou možnosti sportování v jeho blízkém okolí. Na mapě se zobrazují fitness centra, bazény, tělocvičny apod. Stránka navíc umožňuje komunikaci mezi uživateli, kteří se tak mohou domlouvat na společných trénincích nebo se k již existujícím tréninkovým skupinám přidat.

V profesionálním sportu se setkáváme s online tréninkovými deníky. Pryč jsou doby, kdy byli závodníci nuceni vést si papírový sešit, do kterého si zaznamenávali své tréninky. Dnes vše vyplní do webové aplikace, přidají, jak se vyspali, jak se cítí nebo jaká je jejich mimosportovní zátěž, např. ve škole. Trenér tak má k dispozici neustále aktualizovaný přehled o svých svěřencích a může podle toho uzpůsobit celý tréninkový proces.

Nová média tedy nemají pouze negativní dopad na oblast sportu. Ano, lidé tráví na svých chytrých telefonech stále více času, v důsledku čehož můžeme předpokládat, že se méně hýbou. Na druhou stranu nová média otevírají sportu dveře, které ho mohou posunout zase o kus dále. A posunování lidských možností je přeci důvod, proč sport existuje.

Zdroje:

http://mobil.idnes.cz/benefon-esc-cely-svet-mate-v-mobilu-preview-f2y-/telefony.aspx?c=A001012_0022945_telefony

http://www.mytreneek.cz/

http://www.sportcentral.cz/ 

http://www.pomahejpohybem.cz/

No comments:

Post a Comment