Sunday, November 29, 2015

Blogeři: důvěryhodný zdroj inspirace nebo skryté reklamy?

Čtení a tvorba blogů dnes oslovuje stále více osob, především mladí lidé jej berou jako prostředek pro prezentování svého životního stylu. Prostřednictvím svých blogů sdělují svoje osobní zážitky, sdílejí informace o současných trendech, jako je móda, hudební styly, filmy apod. Tím, že jsou adolescenti pod určitou sociální kontrolou svých čtenářů, si nemohou dovolit lhát. Nebo snad ano?


Založit si blog je dnes naprosto jednoduché. Nemusíte platit doménu ani se vyznat v programování. Stačí se zaregistrovat na příslušné stránce a začít vesele blogovat. Dnes se pomalu stává tradicí, že značka před vstupem na trh povolá do zbroje známé blogery – tento jev se během posledních pár let začal projevovat i v České republice. Podle různých marketingových průzkumů jsou blogeři jedním z nejdůvěryhodnějších zdrojů informací dnešního internetu. Proč? Bloger nemusí být zcela nezávislý, naopak velmi často projevuje sympatie vůči nějakému produktu či službě. Zároveň ale není placený žádnou institucí – a to je právě také hlavní důvod, proč jsou blogeři v tomto případě populární u čtenářů. Agentura pro výzkum veřejného mínění Nielsen nedávno zkoumala důvěryhodnost informací v médií a blozích. Průzkum proběhl ve 46 zemích na 26 tisících respondentech. Za nejdůvěryhodnější informace spotřebitelé považují doporučení ostatních konzumentů - informaci od kamaráda nebo třeba souseda věří 78 procent lidí. Tištěná média si zachovávají stále velkou důvěryhodnost, jejich doporučením věří 63% lidí. Ale blogy je rychle dohánějí - nechá se jimi ovlivnit celkem 61 %. Pro srovnání, na reklamu na internetu dá jen 26% lidí.

Jak to funguje? Blogy jako skvělý byznys

Firmy jsou si síly blogů dobře vědomy. Přestože je blogování stále ještě vnímáno pouze jako koníček (a samozřejmě primárně pro mnoho blogerů je), na své stránce mají blogeři často umístěnou reklamu, která většinou slouží na pokrytí provozních nákladů. Samotná inzerce na blogu ale rozhodně není jediný způsob, jak na blogování vydělávat. Další možností je vyvěšení bannerů, za jejichž každý proklik získává bloger určitou sumu peněz. Spolupráce blogerů s firmami se však neomezuje pouze na inzerci a bannery. Oblíbeným nástrojem jsou také tzv. giveaways. Ty fungují na takovém pricipu, že značka nebo obchod, se kterými bloger spolupracuje, poskytne dárek, který bloger čtenářům nabídne. Aby se čtenář mohl o dárek ucházet, musí se zaregistrovat na stránkách značky. Značky a obchody tak za poměrně nízké náklady získají cenné informace o svých potenciálních zákaznících a také kontakty, kam zasílat různé nabídky.




Skrytá reklama na blozích?


Asi nejdiskutabilnější formou spolupráce na blozích je product placement. U tohoto typu spolupráce nabídne značka blogerovi například zdarma kosmetiku, kterou pak prezentuje na svém blogu. Čtenáři pak v domnění, že jim produkt jejich kosmetický guru doporučil na základě vlastního vkusu, jdou do obchodu a zboží si koupí. A majitelé značek a obchodů si mnou ruce. Pokud navíc daná firma rozjede hromadnou spolupráci s více blogery, mezi čtenáři pravděpodobně vznikne větší pocit jistoty, zda jde o ne/kvalitní produkt. Na druhé straně však stále existuje mnoho odběratelů blogů, kteří si tyto věci záměrně nekoupí, aby se odlišili. Na stopy reklamy jsou obecně čtenáři velice hákliví.
Je nutné si uvědomit, že jednou z hlavních příčin popularity blogerů je jejich nezávislost. Čtenáři je nezávislý bloger vnímán jako důvěryhodný a firmami jako vhodný zdroj šíření informací. V případě, že by se provalila spolupráce, při níž se bloger nějakým způsobem obohatil a na základě toho sdílel se svými čtenáři lživé informace, jeho důvěryhodnost by byla ovlivněna negativním způsobem. Navíc je známo mnoho případů, kdy se o tento druh spolupráce firmy pokusily a následně byly tyto jejich nekalé techniky veřejně odhaleny.
Zatímco ve Spojených státech je ze zákona nutné jasně označit spolupráci či sponzorovaný post, v České republice můžeme zatím jen spoléhat na dobré slovo blogera.

Blogeři a merchandising

Blogerka Michelle Phan vydala knihu zaměřenou na kosmetiku., má vlastní kosmetickou řadu a díky blogování se stala vizážistkou pro kosmetickou značku Lancôme.
Přestože se najdou blogeři, kteří využívají skrytý product placement jako zdroj zisku, ti populárnější (v řádu tisíců odběratelů) to většinou nemají zapotřebí. Samotná spolupráce s firmami jim totiž může přinést příležitost, jak například zrealizovat vlastní módní kolekci, vydat knihu nebo uvést na trh vlastní kosmetickou značku.
Tento způsob výdělku není vnímán jako nežádoucí, naopak. Většinou si čtenáři o vznik daného produktu řeknou sami. Blogeři se tak stávají nejen veřejně známými osobami, ale zároveň i spisovatelkami, vizážistkami luxusních značek, modelkami či módními návrhářkami.

Sestry A Cup Of Style mají vlastní kolekci oblečení, spolupracují s firmou ZOOT a v listopadu 2015 vydaly vlastní knihu.
















Zdroje:

ŠEFLOVÁ, Tereza. Fashion blogy jako skvělý byznys. Dostupné z: http://www.markething.cz/fashion-blogy-jako-skvely-byznys

http://www.blogerky.cz/blogy/prispevek/121541

HNÍDKOVÁ, Zuzana. Marketingová komunikace módních značek na českých internetových blozích. Praha, 2011. Bakalářská práce (Bc.) Univerzita Karlova.

ROWSE, D., GARRETT, C. ProBlogger:Secrets for Blogging Your Way to a Six-Figure Income. Indianapolis, Indiana: Wiley Publishing, Inc. 2010.

No comments:

Post a Comment