Sunday, November 29, 2015

Tinder a LinkedIn – příležitost pro umělce, hrozba pro soukromí

Co by se stalo, kdybyste porovnali profilové fotografie ze svého účtu na LinkedIn a Tinderu? Takovou otázku si položil belgický umělec Dries Depoorter. Spároval fotografie, které získal prostřednictvím kontaktů na sociální síti Tinder, s fotografiemi týchž osob, jež vyhledal na LinkedIn. Svůj projekt nazval Tinder In a nyní plánuje výstavu v Paříži.


Nikoho asi nepřekvapí, že fotografie na levé straně získané na LinkedIn představují seriózní až upjaté fotografie obličeje, zatímco tinderové fotografie napravo mají mnohem intimnější a osobitější charakter. Dries Depoorter se zaměřil také na to, co měly zkoumané osoby na sobě. Elegantní business šaty, často pořízené profesionálem a na bílém pozadí, ostře kontrastují s fotografiemi z párty nebo dovolené, kde se objevuje mnohem více odhalené kůže. Ženy častěji ukazují dekolt, muži spíše svaly.

Vzhledem k zásadně odlišné povaze obou platforem se ale nejedná o nijak přelomové nebo překvapivé zjištění. I to je jeden z důvodů kritiky, které musel Depoorter a jeho práce čelit poté, co některé ze srovnávaných fotografií zveřejnil v rámci projektu Tinder In na svém webu a facebookovém profilu. Mnozí lidé okamžitě vyjádřili rozčarování nad tím, že nepochopili, jaký je cíl tohoto srovnání. Dokázat, že lidé se prezentují na sociálních sítích odlišně v závislosti na sociálním kontextu? Jestli to, zda právě hledají zaměstnání nebo seznámení, ovlivňuje, co mají na sobě?



V běžném životě je naše chování, oblékání a vystupování závislé na určitých sociálních normách, jejich rozdíly jsou však v rámci sociální konvergence v online prostředí (především na sociálních sítích) stírány. Dries Depoorter však dokazuje, že to neplatí vždy a všude. Jeho porovnání profilových fotografií, je připomínkou, že mezi skutečným životem a životem online je tenká hranice, ale osobní a profesní život stále zůstávají částečně oddělené, a to i v méně konvenčním prostředí Tinderu.

Předmětem kritiky se stala také skutečnost, že na všech do té doby zveřejněných fotografiích byly pouze ženy, což některé skupiny vedlo k názoru, že cílem experimentu bylo upozornit na toto dvojaké chování pouze u ženského pohlaví a tím ho zesměšnit. Dries Depoorter to vysvětluje tím, že jde pouze o ilustraci k chystané výstavě. Do celého projektu Tinder In zahrnul jak fotografie žen, tak mužů, a dokonce i své vlastní – přiznává, že to, na co upozorňuje jeho projekt, není nijak neobvyklý jev a sám se ho také dopouští.

Problematická je na Tinder In ovšem také otázka ochrany soukromí. Zobrazení lidé nevěděli, že jsou součástí projektu ani k tomu nedali svolení. Depoorter argumentuje tím, že ve chvíli, kdy ho na to konkrétní osoba upozornila, její fotografii odstranil. Všem ostatním na obrázcích skryl obličeje tak, aby nebylo možné je identifikovat.


Jako umělec testoval Dries Depoorter hranice digitálního soukromí už dříve, kdy například sbíral záznamy z veřejných webových kamer v kancelářích po celém světě a využíval je jako živé obrazy ve videoinstalacích na vícero uměleckých festivalech. Jeho práce se týkají soukromí v digitálním prostředí a toho, co znamená zejména pro mladé lidi. Projekt Tinder In se nesoustředí na to, že se lidé na různých platformách prezentují odlišným způsobem, ale na to, co to prozrazuje o jejich soukromí.

Dries Depoorter poukazuje na skutečnost, jak snadné je v online prostředí legálně získat obrovské množství informací o lidech, kteří o tom ani nemusí mít ponětí. Velký podíl na tom podle něho má propojení Tinderu s Instagramem. Přestože nastavení Instagramu lze upravit jako soukromé, stále je možné prohlížet váš účet prostřednictvím Tinderu. Není jasné, zda jde o chybu, nebo záměr, ale díky Tinderu lze procházet i soukromé instagramové účty. Zatímco na Tinderu lidé používají jen své křestní jméno, na Instagramu častěji uvádí i příjmení (celé jméno).

Tak mohl Dries Depoorter sesbírat informace o lidech s Tinderu a propojit je s daty a obrázky z LinkedIn. Nebylo jeho cílem zesměšňovat někoho konkrétně, ale soukromí a jeho nedostatek obecně. V současné době pokračuje ve vytváření dalších dvojic fotografií, ale tak, aby nikdo nemohl být snadno poznán. Všem rozhořčeným dámám (a pánům), které nechtějí být součástí projektu, však vzkazuje, že stále ještě shání poslední dvojici a odchází ji hledat na Tinder.

Zdroje:
"Tinder In" by Dries Depoorter

"An Artist Is Putting Tinder and LinkedIn Profile Pics Side-By-Side" by Leander Roet

"Tinder In Project Compares Real People’s Tinder Profile Photos To Their LinkedIn Profile Photos" by Keith Estiler

"What would your Tinder and LinkedIn profiles look like side by side?" by Lisa Bonos

"This Hilarious Art Project Comparing Tinder and LinkedIn Photos Is All of Us" by  Jasmine Garnsworthy

"Facebook´s Privacy Trainwreck" by Danah Boyd

No comments:

Post a Comment