Sunday, November 29, 2015

Mr. Robot: hackerství jako umění a ideologie v boji proti nemocné společnosti

„V čem vás společnost tak zklamala?“ „Já nevím.“ Možná proto, že jsme kolektivně brali Steva Jobse za velikána, i když jsme věděli, že vydělal miliardy na dětech. Nebo možná proto, že naši hrdinové jsou falešní. Svět sám o sobě je jeden velký podfuk. Spamujeme internet svými blbostmi, maskujeme to jako náhled a sociální média jako intimitu. Nebo fakt, že jsme si tohle zvolili. Ne zmanipulovanými volbami, ale našimi věcmi, majetkem, penězi. Ale to není nic nového. Víme, proč to děláme…Chceme být uklidňováni. Protože nepředstírat bolí a protože jsme zbabělci. Do háje se společností! 

Americká televizní série Mr. Robot nastavuje realistické zrcadlo současné digitalizované společnosti, která je zranitelnější, než by se na první pohled mohlo zdát. Společnosti, ve které je každý detail lidských životů uvedený a sdílený online. Společnosti, kde se data stávají nejžádanější komoditou.  Společnosti, kde v temných zónách internetu čekají anonymní hackeři, připraveni tato data získat a vypustit jejich tajemství na světlo světa. Mr. Robot zobrazuje hackerství jako součást této dystopie, která digitální zábavu teenagerů proměnila v umění a svébytnou ideologii využívající kolektivní inteligenci v boji proti nemocné společnosti.


„Hackuju každého, mé přátele, kolegy…“

Elliot Alderson, hlavní postava tohoto televizního thrilleru, je nadaný hacker, který trpí silnou sociální úzkostí a balancuje mezi dvojím životem. Pracuje jako technik ve společnosti zaměřující se na počítačovou bezpečnost, mimo práci se ale stává jiným člověkem. Sbírá usvědčující digitální informace o lidech, které vnímá jako nejhorší část už tak prohnilé společnosti – např. o majiteli internetové kavárny, který prodává dětskou pornografii. Elliot hackne ale úplně všechny, dokonce i svou vlastní terapeutku Kristu (to ona se Elliota ptala na jeho zklamání společností). Snaží se tak pochopit, kdo ti lidé vlastně jsou. Je to zvyk, tragický a děsivý. Hacknout Kristu byla pro Elliota hračka, její heslo bylo Dylan_2791, oblíbený umělec a datum jejího narození pozpátku. Nenapadlo vás teď něco? Elliot se naboural do jejího e-mailu, facebookového účtu a podíval se do historie chatu na seznamce. A nejen to. „Hackuju každého, mé přátele, kolegy…, ale také jsem hodně lidem pomohl. Snažím se najít cestu z osamělosti stejně jako ty,“ říká Elliot Kristě v sedmém díle zatím jediné série. Osamělost se tak v podání Mr. Robota pojí s životem v současné společnosti a paranoiou ohledně moderní technologie, která tuto osamělost ještě prohlubuje.



Elliotova hackerská aktivita již v  prvním díle přiláká pozornost zvláštní postavy, zanedbaného, upovídaného Mr. Robota. Ten je podle všeho hlavou tajné organizace, která si říká fsociety, a žádá Elliota, aby se k nim připojil. Cíl fsociety je ambicióznější než Elliotův – vymazat dluhy všech lidí, kteří dluží obrovské nadnárodní společnosti E Corp, tím, že napadnou její servery. V očích nejen Elliota by tak fsociety svrhla základní pilíř celého společenského systému.


Pohled do současné společnosti?

Elliotova deziluze ohledně společnosti (konzumerismus, nadvláda korporací, zahlcení sociálními médii…), pocity izolace a odcizení uprostřed „špatných“ čtvrtí depresivního New Yorku  - to vše stojí v samotném v jádru série. Ta je plná kousavé kritiky a místy až děsivé podobnosti s reálným světem. Za zmínku stojí např. seznamka Ashley Madison (zaměřená na lidi se zájmem o mimomanželské styky), která v době vysílání série čelila masivnímu úniku uživatelských dat. Tvůrce a režisér série Sam Esmail v díle projevil svou vášeň pro spojení socioekonomických záležitostí a techniky. Za zdroje své inspirace a frustrace zároveň označil mimo jiné finanční krizi v roce 2008, hnutí Occupy Wall Street nebo arabské jaro. Ostatně nepřipomíná vám něco samotné logo fsociety?



Pohled do hackerského myšlení?

Mr. Robot nabízí divákovi možnost proniknout nejen do fungování současné kultury, ale i hlouběji do Elliotova myšlení. Může to být snad také pohled do mentality hackerů, kteří stojí za zmíněným útokem na Ashley Madison či podobnými hackerskými útoky? Rozsáhlé využívání narace (vnitřní hlas Elliota) ale v případě Mr. Robota nabývá nových podob a rozměrů - divák se totiž mění v Elliotovu imaginární společnost. Inspirací byl vnitřní monolog hlavní postavy ve filmu Taxikář od Martina Scorseseho, který představitel Elliota, herec Rami Malek, pečlivě studoval. Stejně jako v Taxikářovi i zde je divák nejen hrdinovým přítelem, ale také spiklencem, spoluviníkem. „Jsme jeho přáteli, můžeme ho zradit, můžeme mu věřit, můžeme se podílet na jeho akcích,“ říká Sam Esmail. Když Elliot šňupe morfin nebo se rozhoduje o dalším hacknutí, dívá se upřeně na diváka jako svého imaginárního přítele a hledá ujištění. Pronikavý Elliotův pohled plný emocí, ale zároveň podivně nečitelný, je také někdy jediným divákovým vodítkem při zkoumání Elliotova chování. „Když věci prosakují skrze vaše oči nebo výraz vaší tváře, je to mnohem efektivnější, než když všechno vysypete,“ řekl o náročné práci s výrazem tváře Rami Malek. 

Elliot je ale jako vypravěč velmi nespolehlivý. Zapomíná, protiřečí si a odkrývá své vlastní předsudky. I ostatní postavy často pochybují o tom, co Elliot a divák společně s ním vidí na obrazovce. Co třeba záhadní muži v oblecích, kteří Elliota pronásledují na každém kroku? Jsou skuteční, nebo jsou to jen výplody jeho fantazie? A co je vlastně znamená skutečnost? Kde začíná představivost? Mohl by i samotný Mr. Robot být jen iluzí, stejně jako divák - Elliotův imaginární přítel?

Perfektně poskládané střípky depresivního zrcadla

Všechny tyto prvky společně s detailně promyšleným dějem plným dramatických zvratů, nezvyklou obrazovou kompozicí a věrohodným vyobrazením digitálního a hackerského světa  - to vše dělá z Mr. Robota přitažlivou podívanou. Série si tak okamžitě získala chválu kritiků a silnou fanouškovskou základu. Na myšlence připojení k fsociety stojí mimo jiné např. stránka Who is Mr. Robot?, která je vytvořená v neobvyklé formě příkazového řádku. Mr. Robota si oblíbil také známý „whistleblower“ Edward Snowden, který ocenil zejména realistické vyobrazení samotného hackování. Ostatně dle Sama Esmaila byl každý detail Elliotova hackerského světa pečlivě zvážený. Při tvorbě seriálu byli přítomni techničtí konzultanti, kteří měli zajistit, aby každý Elliotův úhoz na klávesnici byl co nejpřesnější. Scénář také prošel kontrolou psychiatričky, která dohlížela na věrohodné vyobrazení Elliotovy sociální poruchy. I pečlivě vybraná hudba a prostředí jsou doslova destilovanou paranoiou a depresí. Zvláštní pozornost byla věnována také vizuální estetické kvalitě. Elliot a další postavy byly často umístěny do vnějších kvadrantů obrazu, okolo jejich siluet tak zůstával velký prostor. „Začal jsem vnímat tyto postavy jako žijící na okraji. Jsou to lidé žijící na okraji společnosti, ostrakizovaní,“ komentoval tuto nezvyklou snímací techniku Christian Slater, představitel Mr. Robota.

Pravda děsivější než fikce?

Elliotova postava v podstatě shrnuje vývoj hackerských motivů – od různých senzačních kousků a vzájemného soutěžení k ideologicky motivovaným tažením a něčemu mnohem komplexnějšímu a těžko postižitelnému. Ostatně vzpomeňte si na počátky Anonymous, jejichž logu se logo fsociety tak nápadně podobá. Zpočátku se zaměřovali na online trolling, postupně však přešli k závažnějším cílům a snaze využívat svoji kolektivní inteligenci a specifické prostředky v boji nejaktuálněji např. proti hrozbě Islámského státu. Ocitáme se tak snad v situaci, kdy pravda může být děsivější než fikce? Kybernetické špionáže a geopolitické sabotáže už nejsou jen paranoidními fantaziemi – stávají se novou realitou. Mr. Robot sice může být pouhým televizním seriálem, ale minimálně nám pomáhá uvědomit si, na jak zvláštním a komplikovaném vztahu společnosti a technologie stojí současný svět. 


Zdroje:

Textové zdroje

DRUMMING, Neil. Looking Back on ‘Mr. Robot’ and a Season of Hacker Drama. The New York Times Magazine[online]. 25.8.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2015/08/26/arts/television/looking-back-on-mr-robot-and-a-season-of-hacker-drama.html

MUMFORD, Gwilyn. Mr Robot: 'Edward Snowden is a huge fan of our show'. The Guardian [online]. 17.10.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/tv-and-radio/2015/oct/17/mr-robot-christian-slater-rami-malek

RICARD, Sarah. 6 Thing about Mr. Robot we learned from Rami Malek and Christian Slater. Rotten Tomatoes [online]. 26.8.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné zhttp://editorial.rottentomatoes.com/article/6-things-about-mr-robot-we-learned-from-rami-malek-and-christian-slater/

WORTHAM, Jenna. The Eerie Realism of ‘Mr. Robot’. The New York Times Magazine [online]. 31.8.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: http://www.nytimes.com/2015/08/31/magazine/the-eerie-realism-of-mr-robot.html

Zdroje obrázků a videa

Mr. Robot Photos. Rotten Tomatoes [online]. [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: http://www.rottentomatoes.com/tv/mr-robot/pictures/multiuse-963854/

I hack everyone | Mr. Robot. You Tube [online]. 10.10.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: .https://www.youtube.com/watch?v=1e8kSPMVBTk&feature=youtu.be

Mr. Robot: Official Extended Trailer - New Series on USA. You Tube [online]. 18.5.2015 [cit.28.11.2015]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=U94litUpZuc

We Live in a Kingdom of Bullshit | Mr. Robot | Clip. You Tube [online]. 21.9.2015 [cit. 28.11.2015]. Dostupné z: https://www.youtube.com/watch?v=745NcsmuvT0

No comments:

Post a Comment