Sunday, November 29, 2015

Čeká příznivce crowdfundingu procitnutí z krásného snu?


Ve svých počátcích byl tzv. crowdfunding považován za revoluční platformu pro financování projektů a i mnozí mediální odborníci neskrývali své nadšení. Tato vlna nezřízeného optimismu již opadla, a proto je správné se nyní s chladnou hlavou zamyslet nad tím, co pozitivního či negativního tento fenomén přinesl.

Jen pro ty, kteří se s tímto termínem nesetkali nebo si jeho významem nejsou zcela jisti, crowdfunding představuje formu sbírky na určitý projekt od velkého množství přispěvatelů, kteří jej podporují relativně menšími finančními částkami. K výběru dochází přes některou z crowdfundingových platforem, na kterých si tvůrci stanoví určitou částku, které chtějí dosáhnout a přispěvatelům za finanční obnos přislíbí určité odměny, které se mohou lišit od zaslání děkovného emailu až po samotný produkt. Největšími crowdfundingovými platformami jsou Kickstarter či GoFundMe, v Česku crowdfundingové služby provozuje Startovač nebo HitHit.

Crowdfunding zažil obrovský boom v roce 2011 a poprvé se dostal i do hledáčku mainstreamových médií. Celkem se v tom roce na různé projekty vybralo téměř jeden a půl miliardy dolarů, což představovalo obrovský skok proti 89 milionům v roce předchozím. I v letech následujících zažívalo toto odvětví růst, i když už ne tak významný (v loňském roce se vybralo celkem 16,2 miliardy dolarů). I v České republice se postupně obnos peněž vybraný skrze corwdfunding zvyšuje, celkem se na českých serverech vybralo přes 34 milionu korun.

Výrazný průlom přinesl crowdfunding v zapojení fanouškovských komunit. Tyto skupiny mohou mít mnohem větší vliv na to, zdali jejich oblíbený zpěvák nahraje nové album nebo se natočí pokračování jejich oblíbeného filmu. Tento fenomén tak přesně zapadá i do koncepce Henryho Jenkinse, autora knihy Convergence culture, o rozhodování v tzv. éře afektivní ekonomiky.  

Fanoušci tak například pomohli vzniku filmu na motivy seriálu Veronica Mars. Tato kampaň je co do množství vybraných peněz jednou z nejúspěšnějších, autorům nakonec vynesla přes 5,7 milionu dolarů. Důvodem, proč se tvůrci rozhodli pro crowdfunding, nebyla pouze snaha vybrat peníze, ale také aby producentům dokázat silný zájem fanoušků o produkt. Podobná praxe není úplně neobvyklá, někdy dokonce investoři iniciují vstup projektu do crowdfundingových „vod“, aby tak zjistili faktický zájem mezi potencionálními zákazníky.






Ty horší stránky crowdfundingu

Mohlo by se tak na první pohled zdát, že vše perfektně funguje, ale s popularitou a masovostí tohoto fenoménu přicházejí také potíže. Spousty zajímavých, leč třeba špatně nebo málo propagovaných projektů v záplavě dalších prostě úplně zapadnou. Ze statistik Kickstarteru vyplývá, že asi 11 procent ze všech projektů neobdrží ani jeden finanční příspěvek, své finanční cíle splní něco přes 42 % projektů.  

Problémy ale nekončí ani, pokud se peníze na projekty podaří získat. Kickstarter a podobné platformy se považují za pouhé zprostředkovatele služby a tvrdí, že jsou to uživatelé, kteří jsou zodpovědní za své příspěvky a tak necítí povinnost je refundovat, pokud se například ukáže, že je projekt podvodem. Falešné projekty se čas od času objevují a nemusí jít pouze o malé částky. Běžně se částky pohybují v řádech tisíců dolarů od několika desítek backerů, ale objevily se i projekty, na kterých se vybralo několik stovek tisíc dolarů. Naštěstí se tyto projekty podařilo včas zastavit a peníze se tak nikdy nedostaly k podvodníkům.

Je nutné podotknout, že podobné potíže mají i jiné webové služby. A to například Airbnb, jejíž hodnota je aktuálně zhruba 24 miliard dolarů, a cestovatelům poskytuje možnost pronajmout si ubytování od lidí po celém světě. I tvůrci této služby se považují za pouhé zprostředkovatele. Za problematickou lze považovat skutečnost, že weby si berou za každou sjednanou transakci určitý poplatek, přesto necítí žádnou povinnost kontroly, čehož si ve svém článku všímá Zak Stone.    

V neposlední řadě dochází také ke krachům projektů. Například minulý týden tento osud potkal britský startup Zano. Firma chtěla vyrábět „nano-drony“ a celkem se ji podařilo na Kickstarteru získat přes 2,3 milionu liber. O deset měsíců později ale firma zbankrotovala, když se jí podařilo odeslat pouze 600 ze slíbených 15 000 objednaných dronů. Jak píše ve článku pro The Telegraph Madhumita Murgia, přispěvatelé neví, zdali své peníze dostanou zpět a jestli mají vinit spíše firmu, Kickstarter nebo svou vlastní naivitu. I díky příkladům jako je Zano tak musí dojít ke změnám, píše autorka.     

A ani tak nekončí výčet potíží, který je spojen s crowdfundingem. I kvůli úspěchu headsetu pro virtuální realitu Oculus Rift vyvstaly otázky, zdali si tzv. backeři nezaslouží podíl ve firmě. Řešením tohoto problému by mohl být equity crowdfunding, jehož základní myšlenkou je, aby jedinci za své příspěvky získali drobný podíl ve firmě. Mezi překážkami může do budoucna být i nejasný výklad práva vztahujícího se ke crowdfundingu.

Zdá se tak, že crowdfunding prostě vyrostl moc rychle na to, aby se jednotlivé problémy mohly řešit postupně a ty se nyní nakupily. Na jejich řešení závisí budoucnost crowdfundingových platforem.  
          

Zdroje

Bennett, L., B. Chin a B. Jones (2015). Crowdfunding: A New Media & Society issue. New Media & Society. Roč. 17, č. 2, s. 141-148.

Hills, M. (2015). Veronica Mars, fandom and the ‘Affective Economics’ of crowdfunding poachers. New Media & Society. Roč. 17, č. 2, s. 183-197.

http://www.insidermonkey.com/blog/the-5-biggest-kickstarter-scams-that-swindled-backers-donations-333225/

http://ekonomika.idnes.cz/nejuspesnejsi-projekty-ceskeho-crowdfundingu-flq-/ekonomika.aspx?c=A150215_164552_ekonomika_rny

http://www.marketwired.com/press-release/crowdfunding-market-grows-167-2014-crowdfunding-platforms-raise-162-billion-finds-research-2005299.htm

https://medium.com/matter/living-and-dying-on-airbnb-6bff8d600c04#.eabinu2qb


http://www.telegraph.co.uk/technology/news/12019471/Money-cant-buy-you-success-why-crowdfunding-needs-to-change.html

http://www.theverge.com/2014/3/28/5557120/what-if-oculus-rift-kickstarter-backers-had-gotten-equity

No comments:

Post a Comment