Tématem této seminární práce je kreslený seriál pro děti, Čtyřlístek, od jehož vzniku nedávno uplynulo čtyřicet let. V reakci na takto dlouhou historii tohoto komiksu řeším otázku, jak se jeho tvůrci vyrovnali se změnami, které v průběhu existence seriálu nastaly v souvislosti s transformací centrálně řízeného hospodářství v jeho tržní podobu, a také se změnami, jež se udály následkem technického pokroku v oblasti médií.
Během svého výkladu se za pomoci deskriptivní metody bádání dotknu toho, co Henry Jenkins nazval „transmediálním vyprávěním příběhu“ a aplikuji tento teoretický pojem na Čtyřlístek, čímž objevím, jaké další mediální formy se vyvinuly z původně komiksového zpracování obsahu vytvořeného ilustrátorem Jaroslavem Němečkem.
Dále se budu zabývat pojmem kolektivní inteligence, který se v mém případě vztahuje především k publiku, jenž přijímá obsah kresleného seriálu a je jeho příznivcem. Jedním ze způsobů, jak se tato přízeň projevuje, je shromažďování dostupných informací s komiksem souvisejících a jejich sdílení s ostatními členy společnosti.
Konečně se také zmíním o tzv. konceptu produsage, za nímž v praktické podobě stojí aktivita publika, kterou je různorodé nakládání s obsahem Čtyřlístku, zejména jeho přetváření, upravování a parodování. Produkty této činnosti potom existují jako nový autorský obsah a jsou dále šířeny.
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment