Wednesday, April 15, 2009

Fenomén českých foodblogů

Velký boom v současné době zažívají blogy věnované kulinářství – tzv. foodblogy. Píší je většinou „gurmeti“, milovníci dobrého jídla a pití, z nichž čiší opravdový „zápal pro věc“. Na svém blogu se snaží přiblížit a zpřístupnit svět kvalitní gastronomie širší veřejnosti a ukázat, že kvalitní jídlo a pití není žádným luxusem ani nedostupným snem. Na jejich stránkách najdeme skvělé recenze restaurací, obchodů, potravin, nápojů, originální recepty, reportáže z gurmánských cest po Čechách i ze zahraničí, vše doplněné téměř voňavými fotografiemi. Je tu také spousta odkazů na podobně zaměřené blogy. Foodblog je většinou veden interaktivní formou, čtenáři se mohou k článkům a recenzím vyjadřovat, dostávají prostor v komentářích a fórech, a tak blog vlastně sami pomáhají vytvářet. Kolem foodblogů se proto často tvoří sociální komunity, jejichž členové se navzájem znají a osobně stýkají, často i s autorem blogu. Tyto komunity si přímo říkají o cílené reklamní oslovení (ať už formou reklamy nebo PR článků), ale většina autorů foodblogů si zakládá právě na autentičnosti a od reklamních sdělení se snaží distancovat.
Mezi nejznámější a nejstarší (vznikl začátkem roku 2006) české foodblogy patří určitě blog pana Cuketky (www.cuketka.cz), který on sám poeticky nazývá „Úžasně voňavý, šťavnatý a křupavý zápisník“. Autorem je Martin „Cuketka“ Kuciel, jeden z prvních českých foodwritterů. Ke vzniku samotného blogu říká: „Blog vzniknul, protože jsem ...nebyl spokojený s tím, jak vypadá psaní o jídle v klasických médiích... Snažil jsem se přejmout trend psaní o jídle dobře, vtipně a přístupně.“ (http://www.30minut.cz/martin-cuketka-kuciel-na-internetu-mi-nechutnaji-umele-pr-zpravy/). A jak sám dodává, poslední dobou se k podobnému konceptu přiklánějí i „stará“ média – mj. např. Týden, Reflex, Lidové noviny... a dokonce i televize - v březnu na Primě odstartovala reality show Ano, šéfe! Na otázku, proč ke psaní o jídle využívá právě blog odpovídá: „Blogy jsou k tomu ideálním médiem. V klasických médiích měli monopol služebně starší foodwriteři, chlapíci s klasickým vzděláním, kteří si do toho nenechali mluvit. Takže ti mladí, aby se vůbec mohli nějak vyjádřit, použili platformu blogu.“ Typického čtenáře svého blogu dělí do 2 skupin: tradiční, mezi 30-40 lety, většinou zkušení „domácí“ kuchaři (označuje je jako „mamči“ nebo „echt gurmány“). Druhou skupinu tvoří mladí lidé, kteří zatím s gastronomií příliš zkušeností nemají a spíše ji teprve poznávají. Průměrně blog podle jeho slov navštíví zhruba 2000 unikátních návštěvníků denně, 1000 je „věrných“, tedy těch, kteří adresu zadávají přímo do prohlížeče. Co mu blog přináší? „Zaprvé mě hrozně baví, to je na tom to nejdůležitější. Teď už i obživu, ale to až zadruhé. Píšu o jídle různými formami do různých médií. Blog je moje živá prezentace, přes něj získávám pracovní nabídky. Třetím přínosem je, že jsem se prostřednictvím Pana Cuketky seznámil s obrovským množstvím lidí a také že mi umožnil vstup do oboru, stal jsem se díky němu foodwriterem. Místní scéna je maličká, když o něčem začneš psát, automaticky se začneš potkávat s ostatními, kdo se zabývají tím samým.“
Jako druhý podařený foodblog bych ráda zmínila také Gurmetklub, do kterého přispívají 2 autoři - Ondřej Kaftan a Jaroslav Kolečkář (www.gurmetklub.cz). Blog vznikl v dubnu 2006 a autoři si kladou za cíl ukázat, že „kvalita ještě žije“. Mezi další české významné foodblogy určitě patří také Šárčina „škola“ vaření (http://dolcevita.blog.cz/0604). Blog založila v dubnu 2006 Šárka Škachová, která je zároveň také provozovatelkou blogu www.gurmanka.cz. Kolíčkův blog založený v lednu 2008 přináší gastronomické tipy z Brna a jižní Moravy, Chilli Julie Blog (http://chillijulie.cz) láká mj. na puntíkovaný hrnek voňavé horké kávy a právě upečený domácí koláč a foodblog Michala Sangera (http://sanger.foodblogs.cz/o-blogu) slibuje gastronomické zážitky. Existují také blogy, které mají více autorů – např. Bistro Florentyna (http://bistro.florentyna.cz). Kromě klasických foodblogů existují také tematické blogy, např. Mánkův „Rybí restaurant“ (http://manek.bloguje.cz) zaměřený přímo na ryby, vinařské blogy (www.vinograf.cz, www.vinnypavouk.cz, http://peejee.blog.cz atd.), pivařské blogy – Svět piva (www.pivniblog.cz atd.), čajové blogy (http://www.e-cajovna.net, http://jirka.oukej.cz) nebo blogy o kávě (http://blog.labohemecafe.cz). Rychlou orientaci mezi footblogy na internetu nabízí Apetit Jiřího Chomáta, založený v roce 2007 (http://www.apetitus.cz). Nemilosrdné recenze českých podniků v angličtině přináší na svém blogu The Prague Spoon (http://praguespoon.blogspot.com/) food kritička a novinářka Laura Baranik.
Ať už je to ale blog jakýkoli - všechny spojuje jedno společné: láska k jídlu.

2 comments:

  1. Velmi pěkné shrnutí. Zajímalo by mě: je v ČR nějaká obdoba amerického serveru Yelp.com, kde jsou recenze restaurací, obchodu apod.?

    ReplyDelete
  2. Bohužel jsem žádnou takovou nenašla. Škoda - je výborná...

    ReplyDelete