Remix Boing Boing „RiP: A Remix Manifesto“ uverejnený Xeni Jardin na Boing Boing z 19. marca, http://www.boingboing.net/2009/03/15-week/ je ako uvádza „remix of a remix of a remix! We are nothing if not meta around here“. Vcelku zaujímavý pohľad na kultúru editovania, reeditovania, skladania, miešania, mashupu. Polemiky nad autorským právom, veľkými nadnárodnými spoločnosťami tvoriacimi a vytvárajúcimi súčasný kultúrny priemysel. Agitácie k bojkotu, reakciám, vlastným remixom, spoluremixom, dokonalé využitie samotného kritizovaného produktu na podporu neho samotného a komunikáciu idey.
Najprv by sme si však mohli priblížiť, čo vlastne mashup je. Asi sa nenájde nikto, kto by tento pojem dokázal vysvetliť s tak vtipnou jednoduchosťou ako Sue Teller svojou názornou ukážkou: http://www.youtube.com/watch?v=A4uyN5rQbbU
Mashup, alebo niektorými nazývaná „miešanica“, sa netýka len hudby. Podstatou mashupu je kombinácia rôznych aplikačných rozhraní, ktoré sú v rámci väčšiny Web 2.0 služieb ponúkané k voľnému využitiu. Bez akéhokoľvek zložitého programovania si každý môže vytvoriť svoje vlastné aplikácie. Jedná sa o systémovú obmenu existujúcich trendov, no je však technológiou, ktorá u nás ešte nie je veľmi udomácnená. Podľa Gartnerovej Hyper krivky sa mashup nachádza na vrchole objavujúcich sa technológií.
Čo však stojí za hlbšie zamyslenie je výrok Coryho hneď v úvode: „Technology gives it, technology takes it away.“ Rovnako ako v oblasti internetu samotného, povahy tohoto média ako platformy pre zdieľanie spoločného, možno až v poslednom období skúmajúc kým vytvoreného obsahu, sa nemôžeme nestretnúť s otázkou autorstva a polemiky nad povahou autorského diela. Nechcem vôbec spochybňovať dôležitosť tejto otázky, ktorú môžeme vidieť rozvitú v ďalších aktivitách: http://www.ripremix.com/.
No fakt, ktorý sa skrýva za týmto výrokom, odrážajúci povahu tejto technológie, alebo skôr technológií obecne, odkazuje aj na iné. Je asi zjavné, že dopadmi, aspektmi a vplyvom médií sa zaoberá veľa autorov, alebo sa skôr snaží polemizovať nad ich účinkami. No v tomto prípade Cory Doctorow naráža na iné aspekty. Finančný tok a súboj článkov reťazca: dielo, technológia, autor, príjemca. Kto udáva tempo tomuto cyklu, kto ho riadi, ovláda. To čo nám technológia umožnila si berie spať v podobe dane, ktorú za to musíme platiť. Každá sociálna zmena niečo stojí. Každé nadobudnutie, získanie niečoho, je zároveň aj stratou. A v tomto prípade to, čo nám technológia kedysi umožnila, určité zrútenie jednej bariéry sa nám vracia v podobe bariéry novej.
Málokto skutočne vo svojej podstate kriticky vnímal výhody hudobného, alebo celkovo kultúrneho priemyslu v spojitosti s rozvojom informovanosti a dostupnosti obsahu prostredníctvom rozvoja médií. To čo nám tento rozvoj umožnil, a to že už nemusíme postávať v staničných halách s hudobným nástrojom v ruke a bojovať o pozornosť (aj keď pre niekoho ešte stále slušná forma živobytia), sme prijali s akousi samozrejmosťou a veľmi radi a rýchlo sme si na to zvykli. Takmer nikoho už nenapadne si „fyzicky“ posielať hudbu, alebo v prípade záujmu čakať na jej „fyzické“ vypočutie si. Rovnako sa však veľmi málo ľudí zamýšľa nad faktom, kto to zaplatí. Už raz klasická otázka tržnej ekonomiky.
Useful links:
http://www.goodcopybadcopy.net/about
http://www.newyorker.com/archive/2005/01/10/050110crmu_music
Velmi zajímavé téma, bohužel jste to však napsala poněkud krypticky. Co nám technologie vzala? Vzala nám "loci comunes", společná místa v kultuře, která jsou obecně známá? Vzala nám originální, hodnotná díla?
ReplyDelete