Wednesday, April 15, 2009

Propagace produktů skrze nová média

Je mnoho způsobů, kterými se snaží marketingoví specialisté využít online prostoru pro propagaci značek a výrobků, které zastupují. Mnoho lidí si pod pojmem reklama na internetu představí blikavé bannery po okrajích stránek, nebo Googlem doporučené odkazy po zadání vyhledávání. Marketingová oddělení velkých reklamních společností však přicházejí na kloub novému přístupu. Přestávají investovat do obsahů, které sdělují jejich kampaně a začínají investovat do spotřebitelů, míří tam, kde jsou a podporují to, co dělají. „A pokud chtějí jít na MySpace a dívat se na polonahé opilecké fotky, kdo jsi, abys říkal - tohle není dost dobré pro moji značku.“

Investování do aktivit vlastních spotřebitelů je často pro investora finančně výhodnější, než klasická masivní mediální kampaň a krom toho s větší pravděpodobností zasáhne tu vybranou a úzkou skupinu, o kterou původně šlo. Jako příklad takovýchto kampaní lze použít český příklad Sazky a její kampaně k internetovému sázení a spolupráce značky Nike a iPod při spojení běžecké obuvi s moderní technologií a internetem.

Nike a agentura, která jej zastupuje se začali potýkat s tím, že jim mezi klienty začali ubývat běžci. Z výzkumu pak přišli na to, co lidi k běhání motivuje a při jakých příležitostech běhají. Připojili tak k botkám speciální čip, který do iPodu od Appleu posílá naměřené informace o běžecké aktivitě sportovce, jako je naběhaná vzdálenost, počet spálených kalorií a další. To vše si pak majitel bot může přenést na internetové stránky http://nikeplus.nike.com/nikeplus/, kde si dále může naplánovat tréninkový program a sledovat svůj postup, vytyčit si cíle a pak sledovat, jak se k nim blíží, no prostě všechno to, po čem zodpovědný běžec touží, včetně přístupu k pravé běžecké hudbě a možnosti doplnit svou výbavu o další doplňky v online obchodě. Kolem projektu NikePlus se vytvořila komunita 24 milionů běžců z celé planety, Nike oživil prodej běžeckého vybavení a to vše bez klasické mediální kampaně. Novinkou na NikePlus.com je souboj mužů proti ženám v počtu naběhaných kilometrů, který má i televizní spot, na kterém se podílely celebrity obou pohlaví. http://www.youtube.com/watch?v=HDlUT0skfOU. To vše už v době, kdy byly stránky a technické vybavení běžců obrovsky rozšířené.


Obdobný přístup měla v Česku proběhnuvší kontroverzní kampaň Sazky na kurzové sázení přes internet, které je od ledna povoleno ministerstvem financí. Sazka vynechala tradiční kampaň a místo toho v prvních dnech po zpuštění systému rozdala všem, kteří se u ní zaregistrovali 2000 Kč na sázení. Zlé jazyky tvrdí, že kdejaký Čech zaregistroval i poslední tetičku z třetího kolene, vsadil tisícovku na jeden tým a druhou na jeho soupeře, takže nemohl prohrát více než polovinu vsazených peněz, výhru vybral a už se nevrátil. Zástupci Sazky to tak černě nevidí, přiznávají, že mnoho peněz prostě rozdali, ale zato většina takto vzniklých účtů zůstala aktivních a Sazka zůstává první na českém trhu v internetových kurzových sázkách. Desítky milionů korun nedostaly ani mediální agentury ani televize, ale sami zákazníci a právě ti, které měla kampaň zasáhnout. Ti se teď na stránkách Sazky http://www.sazkatip.cz/ cítí jako doma, teď když u Sazky vsadili za všechny příbuzné musí jim být systém ovládacích prvků sázecí internetové stránky dokonale familiérní.

Vypadá to tedy, že nejnovější kampaně spojené s internetem a novými technologiemi míří tam kam i ostatní podnikající online. Zaměřují se na velmi specifické klienty a nabízejí jim speciální servis spojený s produktem, který prodávají, napomáhají vytváření zájmových komunit, které se samy dále postarají o přivázání zákazníka k produktu a vytvářejí další aktivity a služby s ním spojené. Sami zákazníci pak mohou být spokojeni, obrovské částky, které společnosti vynakládaly na kampaně, které zasahovaly i ty, kteří nebyli jejich cílem, teď míří přímo k nim samým a oni se pak stávají členy exkluzivních skupin lidí se stejnými zájmy, které jsou společnostmi, které je založily podporovány všemi možnými způsoby.


1 comment:

  1. Pěkný příspěvek. Zajímalo by mě, jak na nové druhy marketingu budou reagovat velké firmy co se týče výroby. Budou rozšiřovat sortiment, aby odpověděly na členitost tužeb zákazníků?

    ReplyDelete