Zrodila se během demonstrací proti summitu Světové obchodní organizace na konci listopadu 1999 a letos tak oslaví už deset let existence. Existence zářného příkladu toho, jak internet umožňuje zpravodajským zdrojům komunikovat přímo s publiky, jak se aktivisté stávají novináři. Řeč je o Centrech nezávislých médií (Indipendent Media Centres), krátce o síti s názvem Indymedia. Právě ta se během zmiňovaného summitu stala zpravodajem i hybatelem dění a spojila řadu zájmových skupin a hnutí v koalici známou později jako anti-kapitalistické hnutí. Jde o síť kolektivně provozovaných mediálních center, která se snaží vytvářet „radikální, přesná a vášnivá svědectví o pravdě“. Jejich hlavním motivem je podpora aktivistů všeho druhu, kteří podle nich pracují pro lepší svět navzdory neochotě korporátních médií a tomu, že tato média jejich snahy překrucují.
Tato centra jsou tak na jedné nejpřísnějšími kritiky způsobu, jakým o různých konfliktních událostech informují mainstreamová média. Na druhé straně mainstreamovým médiím nabízejí vlastní informace a obrázky z těchto akcí a tím se snaží bojovat proti stereotypnímu rámování aktivistů a jejich akcí. Usilují o to, aby zpravodajství z protestních akcí neprezentovalo aktéry jako devianty na okraji společnosti. Kritizují tendenci masmédií homogenizovat různé varianty odporu a to, jak zvěcňují bohatost různých akcí a ideologií často navíc pomocí hrubě zjednodušeného jediného příkladu. Kdo by si nevzpomněl na případ, kdy všechny demonstranty a celý předmět jejich boje v médiích zastoupí jediný účastník bez větší znalosti věci a nejlépe pod vlivem alkoholu řvoucí něco ve stylu: „A stejně jsou to všecko svině!“.
Díky systému open-publishing se přispěvatelem Indymedia center může stát prakticky kdokoli s přístupem na internet. Témata, která jsou v nabídce, odpovídají zaměření organizace. Patří sem občanské svobody, imperialismus a válka, volby, migrace, korporace, práce, sociální témata, klimatické změny nebo biotechnologie. Pro příspěvky je typické odmítnutí modly objektivity uctívané mainstreamovými médii. Naopak, klasické je spojení informace a vášnivé agitace v jediný celek často doplněný o pokyny pro zájemce o zapojení do příští akce. Typická jsou taky očitá svědectví přímých účastníků psaná v první osobě a využívání populistických postupů bulvární žurnalistiky. Právě kvůli přímému, explicitně zaujatému informování přímo z první linie se v této souvislosti mluví o „ryzím/původním reportérství“. Indymedia navíc úzkostlivě dbají o to, aby nebyla spojována s reklamou – tedy zaprodaností jimi kritizovaných komerčních médií.
Pro Indymedia je typická horizontální struktura rozptýlených samostatných center, která fungují po celém světě. Vzhledem k tomu, že jedním z hlavních nástrojů Indymedia je internet, je tato celosvětovost koncentrovaná převážně do bohatších zemí severní polokoule. Zdánlivou demokratičnost a neomezenost přístupu v této souvislosti navíc narušuje i fenomén digital divide, tedy socio-ekonomická propast mezi těmi, kteří mají a nemají přístup k internetu, a to jak z hlediska materiálního tak z hlediska individuálních schopností. Určitou bariéru úplně otevřeného přístupu představuje i používaný jazyk. Přestože nabízených variant je poměrně mnoho a jednotlivá centra používají místní jazyk, kdo nevládne některým z dominujících jazyků, kterými jsou v sestupném pořadí angličtina, španělština, francouzština, italština a němčina, může mít se zapojením do dění kolem projektu potíže.
Jedno z častých témat, kterému se věnuje hlavně americké centrum Indymedia, je válka v Iráku. V tomto ohledu je nejčastějším předmětem kritiky prostor, jaký věnují americká mainstreamová média různým druhům informací o tomto konfliktu. Indymedia tak například produkovala krátký dokument postavený na přednášce oceňované novinářky a moderátorky nezávislého zpravodajského programu Democracy Now! Amy Goodmanové. V něm shrnuje většinu výtek na adresu komerčních médií a většinu klasických způsobů ideologického rámování válečného konfliktu ve prospěch jeho iniciátorů a obhájců. V dokumentu tak Goodmanová zpovídá šéfa zpravodajství amerického vysílání CNN a ptá se ho, proč ve zpravodajských příspěvcích o útoku na Irák chyběly informace o civilních obětech a jejich obrazové záznamy. Když jí odpovídá, že tyto obrázky neměli k dispozici, konstatuje, že americké televizní stanice běžně od těch blízkovýchodních vykupovaly záběry útoků, které považovali za atraktivní a že záběry civilních obětí byly k vidění ve zpravodajství evropských stanic. Ptá se i na častou přítomnost vrchních velitelů ozbrojeného útoku na Irák jako komentátorů nejnovějších událostí, kteří mluví hlavně o postupu vojsk, zvolené strategii, dokonalých technologiích. Proč nejsou zváni i lékaři, kteří by popsali efekt bomb na zdraví těch zasažených nebo míroví aktivisté, kteří volají po ukončení bojů. V té souvislosti mluví o snaze bagatelizovat toto hnutí již zmíněnou volbou respondentů, kteří působí nevěrohodně. Goodmanová se v té souvislosti šéfa zpravodajství ptá i na to, proč americké televize o protiválečných hnutích přestaly informovat ve chvíli, kdy začala ofenzíva. Odpověď zní, že když už válka začala, jsou protesty proti ní nerelevantní.
V rámci výše popsaných postupů tak konflikt v Iráku pro běžného Američana vypadá jako akční film, iráckým lidem vítané osvobození a vítězství úžasné americké technologie a vojenské taktiky a strategie s minimálními vedlejšími škodami.
Mimo jiné právě i tento dokument ukazuje důležitou sílu nezávislých médií. Stejně jako mediální studia jen pro větší okruh příjemců odhaluje stereotypy a ideologie často skryté za mainstreamovým zpravodajstvím. Skryté tak dobře, že si jejich přítomnost často ani neuvědomujeme. Právě alternativní média pak svým vlastním způsobem dávají prostor chybějícím hlasům.
Pěkný příspěvek. Myslíte, že zpravodajství na Internetu díky okamžité dostupnosti různých názorů nějak posunuje požadavky na objektivitu?
ReplyDeleteCo se týče geografické podjatosti, snaží se s ní vyrovnat třeba projekt E. Zuckermanna Global Voices: http://globalvoicesonline.org/