Thursday, April 17, 2014

Morální dilema při poslechu streamované hudby?

Je možně si dopřávat poslech kvalitní hudby, objevovat nové interprety a žánry přímo z pohodlí za monitorem osobního počítače a nekřivdit přitom muzikantům a textařům stahováním nelegálně sdílených souborů?

Odpověď už se nějakou dobu nabízí, jak se nám snaží namluvit poskytovatelé služeb s online streamovanou hudbou. Zatím poslední revoluce v poslechu hudby probíhá už nějakou dobu a je jisté, že trendy se za poslední dvě dekády výrazně změnily. Překvapením není ani to, že nyní se nejvíce muziky „protočí“ v prostředí Internetu. Kde ale budou hudební fanoušci a muzikanti nejaktivnější za dalších dvacet let snad ani nelze předvídat. Nahlédněme tedy aspoň do bližší budoucnosti a zaměřme se na to, co poskytovatelé nejmodernějšího a doposud nejpohodlnějšího způsobu poslechu měli udělat pro to, aby hudební průmysl rostl, košatěl a uživatelé se necítili napůl zlodějsky.

Komu služba (ne)slouží

Na Internetu jsou k nalezení desítky služeb nabízejících streamovanou hudbu (stejně jako existují desítky srovnání takových služeb pro uživatele). V základu se dělí na dvě skupiny. První jsou tzv. internetová rádia (neboli live streaming), která vybírají hudbu pro uživatele náhodně nebo podle obecných parametrů, které je možné navolit. Druhou variantou jsou stránky, které streamují on-demand, na vyžádání, podle konkrétní volby uživatele. Rozlišení kulhá v tom ohledu, že spousta poskytovatelů už oba typy různými způsoby zkombinovala.

Beztak lze konstatovat, že bez ohledu na typ služby a její konkrétní provedení se primární dodavatelé materiálu – muzikanti – na streamovanou hudbu převážně zlobí. Některé varianty jsou zdarma, jiné placené, některé žijí z reklamy, jiné, kdo ví? Každopádně všechny těží z produkce, kterou pak nezřídka vyplácí na pohled směšnými částkami.

Během posledních několika let vždy některý muzikant vystoupí s prohlášením a roztočí tím další kolečko debat o přínosu či vykořisťování průmyslu streamovanými službami. Symbolem nespravedlnosti vůči umělcům se stala služba Spotify, především kvůli své oblíbenosti a kvůli relativnímu úspěchu (široký úspěch mezi uživateli však zatím neznamená, že by služba byla výdělečná a existují pochybnosti o tom, zda vůbec někdy bude). Právě tvůrci Spotify přitom mají kontrakty s nahrávacími studii a za každé kliknutí na skladbu platí drobný obnos, který se dále ředí mezi producenty a autory. Spotify navíc provozuje web pro muzikanty, kde se snaží vysvětlovat svou politiku a reagovat na podněty svých „dodavatelů“. To se zdá být fér. Na Internetu poskytuje hudbu mnoho aktérů, kteří se takové korektnosti ani neblíží.

Jak uznávají i leckteré názory na komunitním blogu The Trichordist, ‚nepřítele je třeba hledat jinde‘. Cílem nevole může být samotný Google, který by podle mnohých měl už ve výsledcích vyhledávání umožnit filtrovat poskytovatele, kteří postupují nelegálně (především torrentové servery). Google dále vlastní YouTube, který ač v souladu s DMCA a ekvivalentními normami mimo USA na podnět stahuje nelegálně sdílené obsahy, stále poskytuje příliš volného prostoru pro činnost škodící autorským právům a za oficiální kanály platí studiím výrazně méně, než třeba právě Spotify. Dalším ikonickým případem je Grooveshark, který chce být čistě hudební alternativou právě k YouTube ve smyslu sebe propagace, drtivá většina skladeb však není sdílena majiteli autorských práv a Grooveshark se s nahrávacími společnostmi vytrvale soudí. A nakonec vyberme po vzoru The Trichordist mezi mnohými škůdci Pandoru, internetové rádio, které se snažilo hledat cestu, jak vyplácet muzikantům co nejméně.

Šetření na muzikantech

Řekněme ale, že především live streaming hlavně propaguje uměleckou produkci mezi publika, která by se jinak k danému obsahu nejspíš nikdy nedostala. Už z historie krátkovlnných rádií známe takové rozložení sil, při němž naopak producenti platili vysílatelům, aby se jejich obsah dostal do éteru. To dnes žádná live streamingová služba samozřejmě nevyžaduje, pokud ale jinak internetová rádia nakládají s poskytovanou hudbou korektně a aktivně v rámci svých aplikací pomáhají interpretům, dá se říct, že jsou téměř z obliga.

Skutečný oříšek představují služby na vyžádání, které poskytují hudbu kdykoliv opakovaně a z mnohých je možné ji i stahovat v podobě souborů. Někteří muzikanti se pokusili srovnat profit, který jim přichází z internetového obchodu iTunes store a ze služeb typu Spotify. Mezi zlomovými případy lze jmenovat prohlášení frontmana Radiohead Thoma Yorka a dalších, kteří volají po větších „výplatách“ za jednotlivá přehrání skladeb, rozruch vyvolalo také pozoruhodně pečlivé zdokumentování situace cellistky Zoë Keating.

Na druhé straně barikády se však už také objevují hlasy muzikantů podporujících Spotify a další. Služby jim dle jejich slov platí v kombinaci s dalšími příjmy dostačující obnos, především ale propagují a rozšiřují možný dopad na trhy, na něž by se jinak aktéři mimo mainstream nikdy nedostali. Zatímco za skladbu z iTunes uživatelé zaplatí jednorázově, ze streamů, pokud konkrétní skladba prokáže svou kvalitu v průběhu let a desetiletí, můžou čerpat autoři prostředky i do budoucna. V některých zemích navíc pohodlnost těchto legálních služeb údajně omezila pirátské stahování.

Obohacení odvětví a klid v duši

Další kontroverzní bod, tedy disproporce mezi tím kolik např. Spotify platí menším a větším studiím a z logiky věci jsou tak zvýhodňována velká studia, představuje pouze doprovodný jev, který těžko může být argumentem k rušení služby, spíše může být podnětem k zlepšování podmínek. Pokud služby na vyžádání budou prosperovat, měly by nadále více pomáhat muzikantům, investovat, podporovat rozmanitost studií a zabraňovat tak monopolizaci rozhodujících trhů. Dále se nabízí podpora přímo muzikantů prostřednictvím dokonalejšího a širšího informování o koncertech, současných aktivitách, dalších albech, merchandisingu atd. Další výhodou online streamování je možnost sledování přesných dat. Zoë Keating navrhuje, aby služby poskytovaly muzikantům data o posluchačích, aby přesně věděli, komu se nejlépe „prodávají“.

To vše by navíc ve výsledku nemělo být pro streamovací služby pouze altruistickým krokem vůči jinak mírně vykořisťovaným „dodavatelům“. Podpora hudebního průmyslu v podobě nastíněných kroků a větší transparentnosti by i pro jeho zprostředkovatele měla být dlouhodobě výhodná a ústit v nárůst uživatelů a především subscriberů.

Je jasné, že všechny uvedené zákruty na cestě k všestranné spokojenosti budou vyžadovat diskusi a dostatečně zdokonalené finální provedení. Zájem o „etické prostředí na Internetu“ a dodržování autorských práv by však měl být co možná největší. Pouze aktivní spolupráce všech legálních aktérů by mohla k něčemu takovému vést. Pak už bude moci posluchač sjíždět streamy bez podivného pocitu za zátylkem.

Zdroje:
















1 comment: