Thursday, April 17, 2014

Víc obrazovek, víc ví - televize pojí síly s tablety


Může používání "druhé" obrazovky přivést diváky k obrazovce "první" zvané televize?

Zatímco majitelé kinosálů už od padesátých let reagují na televizního soupeře vizuálně lákavými metodami, ani domácí zábava nezahálí a s oblibou se na ní podílejí i producenti filmového obsahu, který jde nejprve do kin, ale stejně tak musí posléze vydělat na trhu s Blu-ray a DVD. Jeho konkurentem je totiž internet, který prostřednictvím kolektivního sdílení podle vyjádření hollywoodských právníků bere zisky z prodeje filmů. Ponechme stranou, že se nelze opřít o žádnou relevantní studii, která by uměla jednoznačně říct, jestli pirátství nabourává ekonomiku Hollywoodu, nebo jestli je přirozenou součástí pro lidi, kteří nechtějí kupovat celuloid v pytli.


Zdroj: http://markedpoint.com/2012/09/25/how-the-second-screen-will-change-the-way-that-we-interact-and-respond-to-tv/

Vymýšlí se různé strategie, jak podpořit prodej, aby diváci měli důvod si film pořídit oficiální cestou. Jeden z prostředků přidané hodnoty se projevuje angažováním nových technologií. V několika případech tak produkce vyzkoušela nový model postavený na užití tabletů nebo smartphonů během sledování filmu. Tzv. Second Screen App slouží jako dodatečný zdroj informací, který v průběhu filmu zobrazuje multimediální obsah vztahující se k aktuálně sledovaným pasážím. Samozřejmě tento systém nejlépe funguje v takových případech, kdy se týká obsahu s transmediální povahou vyprávění.

Styčných bodů s definicí Henryho Jenkinse je několik. Obsah aplikace dál rozšiřuje vědomosti o fikčním univerzu, aniž by narušoval kompaktnost. Funkce je, kromě pragmatického zvýšení zájmu o oficiální zdroj filmu, převážně encyklopedická, odhalující detaily příběhu a zákulisí. Propojení fanoušků navzájem je pak krokem vstříc kolektivní inteligenci.



Novinkou, která využívá aktuální popularity v přenosných přístrojích, se pokusili vybudit zájem ve 20th Century Fox, které aplikaci nabídlo k filmům Prometheus a Wolverine, nebo Sony Pictures, které uvolnilo program pro sledování Amazing Spider-Man. Aplikaci mohou využít i ti, kteří film zakoupený nemají, ale teprve synchronizace se samotným filmem rozšiřuje zážitek a zapojení diváka, který je navíc nabádán ke komunikaci na sociální síti, třeba s dalšími fanoušky Promethea.

Televizní stanice drží krok

V televizní zábavě se podobný koncept rovněž rozvíjí, neboť i zde je vysílání ohroženo internetem. Second Screen se objevil u seriálů, které se pokouší zvýšit atraktivitu premiérového vysílání. Aplikace, která zintenzivňuje a zpohodlňuje komunitní prožívání obsahu transmediální povahy, tak vznikla pro seriály Živí mrtví, Upíří deníky či Hra o trůny. Příkladem aplikace, která se neomezuje na jeden seriál, ale disponuje širokým spektrem populárních titulů, je britská aplikace Beamly, dříve známá jako Zeebox, která si aktuálně prošla proměnnou za účelem rozšíření svého potenciálu jako sociální sítě pro televizní diváky.



Pokud bychom pátrali po dalším interaktivním využití tabletů u televize (nepočítaje aplikace, které tablet promění v dálkový ovladač), při kterém dochází ke snaze televizních producentů přizpůsobit se době a internetovou generaci navrátit k obrazovkám televizorů, narazíme na pozoruhodný příklad v oblasti vědomostních soutěží, kde je potenciál pro zapojení diváků očividný. Koncept už existuje v několika zemích - v Nizozemsku, v Británii či v USA.

V květnu minulého roku aktivně používalo aplikaci k nizozemskému pořadu Weet Ik Veel přes tři sta tisíc lidí. Diváci mohou stejně jako soutěžící v pořadu hádat pomocí aplikaci správné odpovědi a motivací k užití je i možnost výhry. Podíl uživatelů na celkové populaci je tak vyšší než třeba v britské soutěži Million Pound Drop, při níž nebylo možné skutečně něco vyhrát. Součástí aplikace Beamly je i oblast věnovaná americké soutěži Take It All, která taktéž disponovala reálnou možností výhry, a to dokonce deset tisíc dolarů.

Zvyknou si diváci?

Úspěch technologického partnerství mezi televizí a přenosnými počítačovými přístroji stojí na míře otevřenosti uživatelů obojího zařízení. Společnost Nielsen, která podniká v oblasti měření chování zákazníků, provedla na konci roku 2012 výzkum, ve kterém se zabývala návyky při sledování televize. Z výsledků vyplývá, že čtyřicet procent dotazovaných používá smartphone nebo tablet během sledování televize denně, v případě kolonky "alespoň jednou měsíčně" pak kladně odpovědělo 85 % dotázaných.

Jedná se o nezanedbatelné výsledky, z nichž je zřejmé, že lidem nedělá problém propojovat činnost sledování televize a práce s mobilním přístrojem a že prostor pro kooperaci tu je. Z fenoménu "Second Screen" by se mohla stát výrazná součást domácí televizní zábavy. Zatím si větší oblibu získává u televizní produkce než filmů.


Zdroje:
DREDGE, Stuart. Social TV app Zeebox relaunches as Beamly to lose 'male geeky' image. In: The Guardian [online]. 14.04.2014 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://www.theguardian.com/technology/2014/apr/14/zeebox-beamly-social-tv-app

JENKINS, Henry. Transmedia Storytelling 101. In: Confessions of an Aca-Fan [online]. 22.03.2007 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html

KASTELEIN, Richard. Second Screen Rubicon Crossed in Europe?. In: Wired: Innovation Insights [online]. 31.05.2013 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://insights.wired.com/profiles/blogs/second-screen-rubicon-crossed-in-europe-dutch-tv-gameshow-format#axzz2z5WPYwHS

PEREZ, Sarah. Nielsen: 85 Percent Of Tablet And Smartphone Owners Use Devices As “Second Screen” Monthly, 40 Percent Do So Daily. TechCrunch [online]. 05.12.2012 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://techcrunch.com/2012/12/05/nielsen-85-percent-of-tablet-and-smartphone-owners-use-devices-as-second-screen-monthly-40-percent-do-

PROULX, Mike. Is The Future of Game Shows The Second Screen?. In: Hill Holliday [online]. [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://www.hhcc.com/blog/is-the-future-of-game-shows-the-second-screen

RAUSTIALA, Kal a Chris SPRIGMAN. How Much Do Music and Movie Piracy Really Hurt the U.S. Economy?. In: Freakonomics [online]. 01.12.2012 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://freakonomics.com/2012/01/12/how-much-do-music-and-movie-piracy-really-hurt-the-u-s-economy/

WASHENKO, Anna. 8 Great Apps for Second-Screen TV. In: Mashable [online]. 03.02.2014 [cit. 2014-04-16]. Dostupné z: http://mashable.com/2014/02/03/second-screen-tv-apps/

2 comments:

  1. Velmi zajímavý článek. Dává smysl, že s tím, jak se rozmohly streamovací služby se čím dál méně lidí dívá na klasickou televizi. Já mezi ně ale nepatřím. Máme například Netflix, ale málokdy tam najdu něco, co by mě bavilo.Klasická Digitální televize tedy zatím u nás doma jednoznačně vládne.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak to u nás doma je to přesně obráceně. S manželem se mnohem raději díváme na Netflix než na televizi. Přijde mi, že na těch našich stanicích prakticky nic zajímavého nedávají. Ani to zpravodajství už se moc sledovat nedá. Když už se chci dozvědět, co se děje u nás nebo ve světě, tak si to raději přečtu na https://www.cerstvezpravy.cz/.

      Delete