Friday, April 18, 2014

Když už Kluci v akci nestačí aneb jídlo jako životní styl

Pokud jste až doteď konzumovali pouze špagety s kečupem nebo jídlo z fastfoodu, protože vás maminka, Dita P. ani pan Cuketka nenaučili vařit a navštěvovat supermarket se vám nechce, jste zachráněni. Právě pro vás je tu food delivery služba.

Abychom nejedli blafy

V posledních několika letech se gastronomie stala vysoce módní záležitostí. Ti, kteří donedávna jedli smažák a hranolky jakoby se nechumelilo, najednou dostávali vyrážku při slově eidam. Parmazán, feta, gouda a místo staré dobré paštiky jedině foie gras.  Tento trend do jisté míry přinesly hlavně televizní pořady o vaření, ale i foodblogy, se kterými se také takříkajíc roztrhl pytel.  Poselství (většiny) z těchto projektů bylo jasné – kvalitní a čerstvé suroviny a domácí kuchyně. I když sledovanost a procento prokliků stoupalo, uvařit jídlo podle návodů stále nebylo lehké. Proč? Jedním z problémů byly ingredience. Protože ne v každé vietnamské večerce mají creme fraiche. Někteří možná věděli, kde nakoupit, ale chce se vám obíhat dva různé obchody, v jednom koupit speciální koření, ve druhém maso, a pak se ještě zastavit na farmářských trzích? Pravděpodobně ne! Přesto vám chutné a domácí jídlo nemusí zůstat odepřeno. Což došlo Mattu Salzbergovi a proto založil food delivery službu BlueApron.


Jak funguje? Jednoduše. Dodají vám nejen fotonávod s receptem, ale i ingredience. Přesně odvážené a zabalené. Patří do jídla polévková lžíce čehosi? I tu dostanete, přesně naměřenou. Recepty jsou koncipovány tak, abyste si vystačili s běžným kuchyňským náčiním. Celý projekt funguje na bázi členství. Zaregistrujete se, zaplatíte a  Blue Apron pak za vás naplánuje jídelníček, nakoupí suroviny na 3 jídla pro dvě osoby, odváží je a odešle. Vy musíte už jen vařit. Což by podle zakladatelů neměl být problém, všechna jídla se dají zvládnout do půl hodiny. Nic složitého, že? A zdá se, že to funguje. Blue Apron rozveze 500 tisíc jídel měsíčně a za rok a půl od spuštění dosáhl hodnoty 500 miliónů dolarů.
zdroj: Blue Apron
Úspěch tohoto projektu samozřejmě nezůstal bez povšimnutí a tak podobnou službu spustili i mnozí další, až se tento projekt dostal i k nám. V únoru byl spuštěn projekt Vaříme.cz, který zatím funguje pouze v Praze. Princip je téměř stejný. Každý týden je zveřejněna nabídka 9 jídel, ze kterých si zákazník vybere. Na základě objednávek jsou druhý den ráno nakoupeny suroviny, opět tedy důraz na čerstvost. Ty jsou následně odváženy a rozvezeny mezi zákazníky. Samozřejmě spolu s podrobným fotonávodem. Cenové rozpětí se pak pohybuje mezi 40-200 Kč za porci. Recepty jsou opět koncipovány i pro začátečníky a měly by být zvládnutelné během 30 minut. Mezi vámi a dobrým jídlem už nic nestojí. Vyjma vašeho kuchařského umění. Kdo se někdy vyskytl v kuchyni, ví, že katastrofa se může stát, i když si děláte jen topinky.
Zdroj: Vaříme.cz

Kolik jídel vyfotíš, tolikrát si člověkem


Tuto službu můžeme vnímat pouze jako úspěšný projekt nebo dobrý byznys. Můžeme jí však chápat i jako doklad toho, jak média, nové technologie a sociální sítě mění náš životní styl. Ještě před 15 lety málokdo řešil stravování. Fotit si jídlo v restauraci? To by nikoho nenapadlo. Proč si vyplácat film ve foťáku na palačinky se šlehačkou? Navíc by taková fotka s popiskem Palačinky na výletě 1999 vypadala v rodinném albu dost nepatřičně. Dnes je vše jinak. V televizi a na internetu nás nejprve naučili co se jíst má a co naopak na talíř nepatří. Někteří obchodníci nám to pak také začali prodávat. A nejen to. Moderní technologie nám umožnily podělit se o to, co jíme s ostatními, tedy pouze prostřednictvím fotky, na Instagramu nebo Facebooku. Daly nám možnost pomocí jediné fotky oběda vyjádřit to, kým jsme.  Můžeme tak dát najevo svůj životní styl, možná i příslušnost k sociální skupině. Jsme ta skupina, která nadšeně vaří za 30 Kč podle Ládi Hrušky nebo jíme s food delivery službou? Ještě před několika lety by taková služba pravděpodobně neměla příliš šancí na úspěch, ale v momentě kdy média hýbou i naším apetitem je to možné. A o tom to přeci je, přijít ve správnou dobu se správným nápadem.


Zdroje:
http://www.blueapron.com/
http://www.lupa.cz/
http://www.startupnews.cz
http://varime.cz/


No comments:

Post a Comment