Wednesday, April 16, 2014

Virálně proti rakovině

O fenoménu  selfies  zde řeč byla. Článek zmiňuje i Naked face selfie for breast cancer, jako příklad využití selfies pro dobrou věc. Podívejme se tedy blíže na další davové šílenství (ne tak šílené jako Neknomination), které se v letošním roce virálně rozšířilo po sociálních sítích. Tentokrát jde ale o dobrou věc, tedy alespoň v původním záměru.

Mám to ráda ve skříni. Růžová.

Snad každý, kdo má účet na některé ze sociálních sítí, zaznamenal aktivity, za kterými se skrývaly snahy o podporu boje s rakovinou. V roce 2009 a 2010 ženy a dívky skrze statusy typu Černá. Žádná. Krajková. svému okolí na sociálních sítích sdělovaly, jakou mají na sobě podprsenku a tím údajně upozorňovaly na hrozby rakoviny prsu. Stejný záměr měly i další řetězové zprávy, podle kterých měly ženy zveřejnit, kam si rády ukládají kabelky, když přijdou domů. Nezasvěcení uživatelé sociálních sítí samozřejmě nejprve nechápali, o co se jedná a autorky příspěvků jim to nesměly sdělit. Poslání či prapůvodní záměr - upozornit na riziko rakoviny – však v naprosté většině zůstal skrytý.


Dnes jsme se posunuli dál. Téměř každý má mobilní telefon s fotoaparátem, mobilním internetem nebo alespoň s možností připojení na wifi. Co není zdokumentované, jako by se nestalo. Kromě toho, že světu sdělíme, kde právě večeříme, podělíme se i o fotku toho, co právě večeříme, případně s kým a čím to zapíjíme. Nezapomeneme se také, kromě jiného, pochlubit, vykonáme-li nějaký dobrý skutek. Pracujeme tak neustále na naši image. Vytváříme na sociálních sítích svůj obraz takový, jaký chceme, aby viděli ostatní. Doba je taková.



Jednou z nejznámějších aktivit, které jsou v poslední době vidět na sociálních sítích, je hnutí za mužské zdraví Movember. Mo Bros si mají po celý měsíc listopad nechat narůst kníry a stát se tak chodícími a mluvícími billboardy. Chtějí šířit povědomí o rizicích rakoviny prostaty a varlat, dosáhnout tak častějších preventivních prohlídek a zároveň přimět k finanční podpoře výzkumu rakoviny. Růst svých knírů samozřejmě patřičně dokumentují a fotky zveřejňují na sociálních sítích.

http://cz.movember.com/?home


 #nomakeupselfie




Po delší odmlce se letos v březnu objevila nová podoba protirakovinové řetězovky. V úterý 18. března se na sociálních sítích ve Velké Británii začaly objevovat selfies (více o selfies zde) žen bez make-upu, doplněné hashtagem #nomakeupselfie a výzvou k zaslání dárcovské textové zprávy (dms) na podporu výzkumu rakoviny.





Účet, na který chodí dms, patří Cancer Research UK. Ten se zabývá výzkumem a bojem proti rakovině bez finanční podpory státu, funguje tedy na základě fundraisingu. Zdálo se logické, že tuto virální kampaň podnítil právě Cancer Research UK (CRUK). Podle jejich vyjádření však s tímto boomem nemají nic společného, nejednalo se o oficiální kampaň, a byli velice překvapeni obrovským nárůstem darovaných peněz. Portrétů bez make-up totiž rychle přibývalo a s nimi i darovaných částek. Za necelý týden se vybralo více než 8 milionů liber. Podle slov CRUK tyto peníze umožní 10 nových klinických výzkumů rakoviny. 





Spouštěčem celé kampaně (můžeme-li to tak nazvat) je Fiona Cunningham (18). 



Fiona Cunningham a její prvotní #nomakeupselfie


Kvůli rakovině přišla o několik členů rodiny a rozhodla se na rizika zákeřné nemoci upozornit. Výzvu svému okolí k darování peněz na výzkum rakoviny doplnila svou fotkou bez make-upu, čímž se chtěla zapojit k vlně podpory herečky Kim Novak (81), kritizované za svůj vzhled na předávání letošních cen Americké filmové akademie Oscars 2014. Navíc Fiona založila stránku na Facebooku Makeup Slefie for Cancer Awareness, kde uživatele nabádá k prevenci a podpoře výzkumu.



Zapojilo se i několik celebrit převážně z britského prostředí, což samozřejmě přineslo ještě větší pozornost. Ženy, které se takto veřejně „odhalily“ přirovnávaly svou odvahu ke statečnosti skutečně nemocných žen, jejichž choroby se odrazily na jejich vzhledu. 
Otázka zní – Je to statečné vyfotit se bez make-upu?! Není to spíše smutné, že přirozená krása již nemá ve světě současných médií své místo?! Trend no make-up selfies (NMUS) si proto vysloužila silnou kritiku. 
Jistě, vybralo se během krátké chvíle mnoho peněz, ale obrovské množství zveřejněných selfies bylo jen prázdnými gesty. Pokud se mladá zdravá žena nenalíčí, bude vypadat pořád lépe, než většina žen během intenzivní léčby rakoviny. 

Tento názor sdílelo i několik nemocných žen, za které vystoupila Andrea Bolton zveřejněním své no make-up selfie. Podle ní kampaň trivializuje zákeřnou chorobu: 

The idea that by wearing no make-up women are meant to feel exposed and vulnerable just as those suffering from cancer do, is both condescending and trivialising what i tis like to go through chemotherapy.“ 




Andrea Bolton
  
   Zdravá žena bez make-upu
                                            

Čím dále od Velké Británie a skupiny lidí kolem Fiony Cunningham se NMUS dostaly, tím častěji s sebou nenesly onu přidanou hodnotu. Podle kanadského zpravodajského serveru The Globe and Mail jen jedna ze třiceti kanadských žen sdílející svou #nomakeupselfie se jakkoliv zmínila o spojitosti s rakovinou. 
A v českém prostředí to bylo ještě slabší. Sice se objevilo nemálo NMUS, ale nebyly doprovázené žádnou výzvou k darování peněz či zmínkou o rakovině, jen hastagem, který většině uživatelů sociálních sítí neřekl nic víc, než #nomakeupselfie. 
Neúplné informace přinesla i některá česká média:

Nikdo neví jak, ale najednou se z toho stala velká kampaň. Některé ženy totiž své snímky bez make-upu označily jako boj proti rakovině. Cancer Research UK se tak zapojilo také, a díky statisícům fotografií obyčejných žen jim přibyly dva miliony liber na účet a částka stále roste.“

Ztraceno v překladu

Jako u tiché pošty, i v tomto případě došlo při šíření NMUS k mnoha nedorozuměním. Několik žen, které se v kampani NMUS chtěly zapojit darováním peněz, omylem přispěly na adopci ledních medvědů. K jiným se nedostala pointa kampaně a poslaly celkem  18 625 liber na účet UNICEF, který je však obratem vrátil na účet CRUK. K nedorozuměním docházelo proto, že mnoho organizací ve Spojeném království – Cancer Research UK, UNICEF, World Wildlife Fund i další – využívá stejné číslo 70099 pro zasílání dms. Pro podporu výzkumu rakoviny však musíte zaslat sms ve tvaru „beat“, pro podporu dětského fondu „donate“ a podporu ledních medvědů „bear“. Není se tedy čemu divit, že došlo k záměně.




Virální kampaně přicházejí a zase odcházejí. Tato je jiná tím, že není oficiální kampaní žádné společnosti, ale podnítil ji jedinec vystupující sám za sebe. #nomakeupselfie pomalu mizí a nechává za sebou spoustu peněz darovaných ve prospěch výzkumu rakoviny i kontroverzních diskuzí. Mnoho účastníků se jen svezlo s davem a přihřálo si kašičku své dobré image na sociálních sítích. Kdyby se opravdu každá zapojená žena raději naučila samovyšetření prsou a chodila na pravidelné kontroly, dalo by se hovořit o velkém úspěchu. Ve skutečnosti je výsledek bleskové selfies kampaně spíše rozpačitý.



Zdroje

Cancer Research UK [online]. Cancer Research UK, c2014 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://www.cancerresearchuk.org/.

DRAY, Kayleigh. Why people are missing the point of the "no makeup selfie" trend on Facebook. Closer  [online]. 2014-03-24 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://www.closeronline.co.uk/2014/03/why-people-are-missing-the-point-of-the-no-makeup-selfie-trend-on-facebook.

DUFFIN, Claire. #nomakeupselfie campaign started by teenage mum from Stoke raises £8m for Cancer Research. The Telegraph [online]. 2014-03-25 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://www.telegraph.co.uk/news/10722672/nomakeupselfie-campaign-started-by-teenage-mum-from-Stoke-raises-8m-for-Cancer-Research.html.

DUNCAN, Amy. Thousands donated by mistake to Unicef (or to adopt a polar bear) rather than Cancer Research UK during #nomakeupselfie craze.  Metro [online]. 2014-03-25  [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://metro.co.uk/2014/03/25/thousands-donated-by-mistake-to-unicef-or-to-adopt-a-polar-bear-rather-than-cancer-research-uk-during-nomakeupselfie-craze-4677820/.

Jde to i bez make-upu? Internet zaplavily FOTKY nenalíčených dívek. TN.cz [online]. 2014-03-23  [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://tn.nova.cz/zpravy/zajimavosti/jde-to-i-bez-make-upu-internet-zaplavily-fotky-nenalicenych-divek.html.

MCATEER, Amberly. Put your faces back on, ladies: Why the #nomakeupselfie trend has to stop. The Globe and Mail [online]. 2014-03-26  [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://www.theglobeandmail.com/life/put-your-faces-back-on-ladies-why-the-nomakeupselfie-trend-has-to-stop/article17685301/.

Movember [online]. Movember Foundation , c2014 [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://cz.movember.com/?home.

SQUIRES, Mandy. Selfie campaign trivialises terrible disease, cancer mum says. Geelong Advertiser [online]. 2014-04-01  [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://www.geelongadvertiser.com.au/news/geelong/selfie-campaign-trivialises-terrible-disease-cancer-mum-says/story-fnjuhovy-1226870540605. 

Why the "no make-up selfies" campaign raised £2m. BBC [online]. 2014-03-22  [cit. 2014-04-17]. Dostupné z: http://www.bbc.com/news/health-26683817.

Obrázky:





No comments:

Post a Comment