Thursday, April 3, 2014

Děti a mobilní technologie


Vývoj nových technologií jde dopředu obrovským tempem. Současně s neustálým zdokonalováním a vylepšováním stávajících technologických zařízení a vyvíjení nových modelů stoupá také míra jejich užívání. A to nejen mezi dospělými a teenagery. Není nic neobvyklého, že si užívání smartphonů nebo tabletů osvojí také malé děti, a to klidně i dříve, než se naučí mluvit.

Tři čtvrtiny dětí jsou zkrátka „in“

Nedávný výzkum Zero to Eight ukazuje, jak se změnila míra užívání internetu, médií a mobilních technologií u dětí do osmi let věku v USA, a to mezi lety 2011 a 2013. Přestože se jedná pouze o dva roky sledované období, výsledné údaje jsou až zarážející.


Oproti roku 2011, kdy mělo přístup k některému „chytrému“ mobilnímu zařízení 52 % dětí, v roce 2013 už to bylo celých 75 %. Z toho největší růst zaznamenal přístup k tabletům – z původních 8 % v roce 2011 se cifra zastavila o dva roky později na 40 %. Přístup k chytrým telefonům vzrostl ze 41 % na 63 %.


Zajímavé je také sledovat, o kolik se snížilo procento dětí do 8 let věku, které nikdy nepoužily „chytré“ mobilní zařízení např. ke hraní her, sledování videí nebo využívání aplikací. Zatímco v roce 2011 jich bylo 62 %, o dva roky později pouhých 28 %.  Navíc se více než zdvojnásobil počet dětí, které využívají tato zařízení na denní bázi (z 8 % na 17 %).



Navzdory těmto významným změnám u dětí v rámci užívání médií stále dominuje televize. Děti u ní stráví v průměru 57 minut denně (v roce 2011 to bylo o 12 minut více). Více než polovina dětí (58 %) ji sleduje alespoň jednou denně. Mobilním zařízením, tedy zmíněným smartphonům nebo tabletům, věnují přibližně čtvrt hodiny denně. 


Stačí se jen dotknout

Jednoduché uživatelské prostředí smartphonů a tabletů je pro malé děti přirozené a velmi rychle se v něm zorientují. Stačí pochopit princip příčiny a následku – klepnu na displej a ono se něco stane. Toho pochopitelně využívají marketéři, a nyní je proto na trhu nespočet aplikací vyvinutých speciálně pro děti.

Díky chytrým telefonům či tabletům se dětem otevírají nové obzory. Na jednom displeji si mohou zahrát na piano a bicí, složit puzzle nebo pexeso, vybarvit omalovánky, rozeznávat tvary, poznávat zvířátka, počítat, vytvářet vlastní animované příběhy, učit se anglická slovíčka, chovat domácího mazlíčka, závodit s auty, pouštět si videa. Možností je opravdu mnoho, stačí si jen vybrat.


Najdou se však i opravdové kuriozity. Softwarový vývojář Mathew Pegula, otec půlroční holčičky, nedávno vynalezl aplikaci Baby Selfie, kolem které se vedou rozbouřené diskuze. Aplikace přitáhne pozornost batolat použitím zvuků a obrázků, jakmile se dítě dotkne obrazovky, spustí se fotoaparát a dítě se vyfotí. Aplikace těží z poznatku, že dítě je schopno rozpoznat vlastní obraz v zrcadle zhruba okolo 20. měsíce věku. Zvědavá batolata se pak zkoumají, protože je to pro ně nový a zajímavý poznatek. Pokud zjistí, že je přístroj vyfotí, rádi tuto činnost opakují, dokud je neomrzí. Rodiče si pak mohou prohlédnout měnící se výraz svého potomka a jeho reakce na vlastní obraz na displeji a samozřejmě tyto obrázky sdílet na sociálních sítích.

Nová výzva pro rodiče

Díky překotnému rozvoji nových technologií nyní rodiče stojí před reálnou hrozbou, že z jejich dětí vyrostou do určité míry narcisté, kteří svou pozornost budou primárně zaměřovat na sebe. A zčásti si za to budou moci sami. Pokud své potomky budou již od raného věku učit, že na fotkách musejí vypadat jedině hezky a roztomile, protože je pak všichni uvidí na Facebooku, nebude pak asi pro nikoho překvapením, že jejich roztomilá půlroční holčička bude o pár let později trávit hodiny a hodiny upravováním vlastního vzhledu a následným aktualizováním profilových fotografií častěji, než je zdrávo.

Podle výše zmíněného průzkumu 43 % dětských uživatelů v rámci mobilních aplikací používá výukové hry a 38 % tvůrčí aplikace. Rodiče i odborníci by proto mohli zajásat, že tyto aplikace pomáhají rozvíjet všestrannost dětí, které se navíc od malička naučí zacházet s technologickými zařízeními, a ještě je u toho zabaví. To však může být velmi zrádné, až by se hodilo použít známou moralizační frázi „všeho s mírou“. Ať jsou mobilní aplikace pro děti sebepřitažlivější a pro rodiče sebepohodlnější, nemohou nahradit klasické formy hry - hru s hračkami podporující vymýšlení příběhů a zapojení fantazie, dovádění se sourozenci nebo vrstevníky podporující socializační schopnosti dítěte, kreslení podporující jemnou motoriku prstů nebo třeba hraní na hudební nástroje rozvíjející hudební sluch.





No comments:

Post a Comment