Thursday, April 17, 2014

Google Glass a naše soukromí. Google Glass a my


Google Glass. Nejnovější technologická hračka Googlu budí od začátku mnoho kontroverzí. Hlavní otázka zní: ohrožují „brýle budoucnosti“ naše soukromí?
technologyreview.com
Oficiální prodej této novinky už začal. Zařízení se dá pořídit jedině ve Spojených státech. Zájemci si můžou svoje vysněné brýle zamluvit na speciální internetové stránce a pak už jen čekat a doufat, že se na ně dostane. Celá koupě připomíná nákup trabanta v NDR. Počet exemplářů brýlí je omezen a už teď je jasné, že v žádném případě neuspokojí celkovou poptávku na trhu. Navíc šťastlivci, kterým se podaří brýle objednat, budou muset vytáhnout ze své peněženky patnáct set dolarů. A to rozhodně není zanedbatelná částka.

Se začátkem prodeje těchto brýlí se už po několikáté vynořuje diskuse na téma etických a právních aspektů spojených s tímto zařízením, které sbírá o svém uživateli informace – což dnes ovšem činí i například mobilní telefony a laptopy. Vedle toho se někteří do Google Glass pustili kvůli tomu, že prý umožňují „špehovat“ lidi. S tím si dnes přitom poradí i malá kamerka pořízená za pár korun v internetovém obchodě. Přesto se právě Google Glass staly v poslední době terčem kritiky a objektem nejrůznějších průzkumů ze strany médií, politiků i nadšenců na internetu. Je tato kritika oprávněná?


Dejme tomu, že jsme si ony zázračné brýle pořídili. Náhoda tomu chtěla, že jsme celí natěšení mohli utratit 30 tisíc korun a s nadšeným výrazem, jaký měl jistojistě i nový majitel bakelitové perly ze Cvikova, si brýle nasadit.



Neobsluhujeme zákazníky s Google Glass
Prvním místem, kde můžeme s naší vychytávkou na nose narazit, bude zřejmě restaurace. Jako první se proti Google Glass postavili majitelé amerických restaurací. Kavárna 5 Point Café v Seattlu už několik měsíců před představením Google Glass veřejnosti brýle ve svém podniku zakázala. K rozhodnutí přistoupila kavárna na základě obavy z případné ztráty pohodlí svých zákazníků, kteří by se nemuseli cítit v přítomnosti uživatele přístroje, který nebudí důvěru, dobře. Otázkou zůstává, jestli onen zákaz byl skutečně motivován péčí o zákazníkovo blaho, nebo jestli celá akce nebyla jen dobrou reklamou 5 Point Café. O podniku, který se postavil mocnému Googlu, se několik týdnů psalo v amerických médiích.

Brýle zaujaly také politiky. V loňském červenci úředníci a poslanci výborů na ochranu osobních údajů v Austrálii, Novém Zélandu, Mexiku, Izraeli, Kanadě, Mexiku a v některých zemích EU sepsali oficiální dopis adresovaný výkonnému řediteli Googlu Larrymu Pageovi, v němž ho žádali o vyjasnění některých svých pochybností ohledně projektu Google Glass.

„Jsme si vědomi, že i jiné společnosti pracují na podobných projektech, ovšem Google má vedoucí postavení v oboru. Jste prvními, kteří ‚provádějí testy na živých organismech‘, a jako první se potýkáte s etickými aspekty, které mohou být s tímto druhem zařízení spojeny,“ uvádí se v dopise. Politici se kromě jiného ptali Larryho Page, jaké údaje Google Glass sbírá, stejně jako na to, jestli by nadnárodní firma z Mountain View byla ochotna zpřístupnit své zařízení za účelem přezkoumání nebezpečí hrozící poškozením soukromí jeho potenciálních uživatelů.

Google Glass – boření mýtů
Velké společnosti mají obvykle problém, když mají poskytnout konkrétní odpovědi na nepříjemné otázky. O to víc se vykrucují, pokud se tyto otázky týkají soukromí uživatelů nebo ochrany osobních údajů. Google se ale rozhodl na kritické hlasy reagovat.

Google Glass rozptylují uživatele a oddělují ho od okolního světa. Brýle Googlu – jako každá podobná technologie – mohou mít vliv na snížení míry soustředění uživatele. Podle Googlu ale rozhodně v menší míře než tablet nebo smartphone, protože na rozdíl od těchto zařízení neodpoutávají brýle veškerou naši pozornost. S touto interpretací už ale nesouhlasí úřady několika amerických států, v nichž je používání Google Glass během řízení vozidla zakázáno. Zařízení postavili na úroveň mobilního telefonu, takže kromě restaurace si brýle nenasadíme ani v autě.

Google Glass jsou celou dobu zapnuté a mohou všechno nahrávat. Brýle se mohou vypnout i zapnout – stejně jako telefon nebo jako každé jiné zařízení. Pro zapnutí nahrávání je potřeba dotknout se znatelně rámu brýlí a navíc na brýlích svítí po celou dobu nahrávání červená dioda. Záznam nemůže být delší než 45 minut, neboť to nedovoluje kapacita baterie.

Google Glass mají funkci na rozpoznávání tváří. Tuto funkci brýle údajně nemají. Jak tvrdí Google, pokud by se i někdo rozhodl zpřístupnit takovou aplikaci, bude takový program v obchodu MyGlass, který Google spravuje, nedostupný.
Google Glass zaclánějí ve výhledu. Snímač brýlí se nachází nad okem, nikoliv před ním. Brýle prý proto neodtrhují od okolního světa a uživatel má normální výhled.

Google Glass je ideálním zařízením na sledování lidí. Nelze předpokládat, že by takto jasně viditelný předmět sloužil ke sledování lidí. Kdyby Google chtěl vyvinout zařízení ke sledování, určitě by bylo toto zařízení diskrétnější než Google Glass. K tajnému nahrávání se víc hodí mobilní telefon nebo skrytá kamera, hájí se Google.

Google Glass jsou zakázány – všude. Užívání Google Glass je upraveno stejnými vyhláškami jako užívání mobilního telefonu. Brýle jsou zakázány v takových místech, jako jsou zakázány smartphony (např. šatny, sauny).


Věci se stávají hodnými pozornosti a úvahy až po tom, co se objeví v seriálu Simpsonovi. Kdybychom se řídili tímto internetovým příslovím, nebyla by věštba budoucnosti Google Glass dvakrát příznivá. Homerovi přinesly spíš trable než užitek.

Google jejich uvedením zásadně mění způsob mediální konzumace. Naprosté uvolnění rukou, ovládání hlasem – to všechno dovoluje příjem podobný u rozhlasového vysílání, kde dochází k souběhu činností. Google Glass přinášejí výrazné zaktivnění role recipienta, kterému se otevírají dosud nepoznané možnosti multitaskingu.

Důležitá je také sama změna způsobu vyhledávání informací. Na rozdíl od smartphonů je intuitivnější a plynulejší. Výzkumy zabývající se přeměnou paměťových návyků pod vlivem užívání nových technologií už proběhly. Konstatují, že se postupně mění náš způsob memorování – spíš než samotná fakta si osvojujeme cesty k nalezení těchto informací ve virtuální síti. Někteří tvrdí, že to vede ke snížení našeho inteligenčního výkonu.


Zatímco se mluví o jednotlivých dopadech užívání Google brýlí na náš každodenní život, jakou je bezpochyby ona ztráta soukromí, kterou – seč může – Google vyvrací, uniká nám ze zřetele dlouhodobá změna, kterou brýle naznačují.

Google Glass jsou zatím v plenkách. Ale jsou dalším krokem k přímému neurálnímu propojení mezi námi a počítači (potažmo jakousi superinformační sítí), ať se nám to líbí nebo ne. Ztráta soukromí je to poslední, co by nás nyní mělo trápit.

No comments:

Post a Comment