Friday, April 18, 2014

Aktivita na sociálních sítích jako měna

Představte si, že jdete do obchodu svého oblíbeného návrháře, vložíte o tom příspěvek na Twitter, Facebook nebo Instagram a nezapomenete na odpovídající hashtag. Nic moc tak neobvyklého. A teď si představte, že za tento banální tweet dostanete jako odměnu produkt, který by vás jinak vyšel na ne zrovna malé peníze. Příběh jako vystřižený ze života úspěšných fashion bloggerů a celebritek. Nebylo tomu tak v pop-up store Marca Jacobse v New Yorku, který v únoru tohoto roku v newyorském SoHo otevřel na dva dny Daisy Marc Jacobs Tweet Shop, ve kterém se platilo výhradně sdílením na Twitter, Facebook či Instagram pod hastagem #MJDaisyChain.


Pop-up store, který byl otevřený v rámci newyorského Mercedes-Benz Fashion Weeku, nebyl prvním projektem, který využil sdílení na sociálních sítích jakožto platidlo za nabízené produkty. Již v září roku 2012 přišla s obdobným konceptem značka Kellogg´s. Ta tak uvedla na trh své nové křupky Crunchy Crisps. Kellogg´s otevřel první Tweet shop, který došel větší mediální odezvy, přesto nebyl tím, kdo s placením tweety nebo jiným sdílením na sociálních sítích přišel.

Za objevitele bychom mohli pravděpodobně označit agenturu Innovative Thunder, která roku 2010 přišla s konceptem Pay with a Tweet, který dokonce získal ocenění Cannes Lion v kategorii Cyber Grand Prix. Tento koncept je vztažen především na prodej virtuálně přenosného zboží. Takže poté, co zaplatíte tweetem, můžete vesele stahovat. V case study se můžete podívat, jak projekt funguje v praxi.

Kellogg´s a nyní Marc Jacobs však koncept přenesli z roviny virtuální do hmotné reality. Je naivní si myslet, že by kterákoliv z těchto značek zamýšlela takto své produkty prodávat dlouhodobě. To je hudbou jiného vesmíru, alespoň prozatím. Nejedná se o nic jiného než o dobře naplánovanou marketingovou strategii.

Kellogg´s uváděl nový produkt. Takové události se velmi často neobejdou bez vzorků, ochutnávek a podobně. Ochutnávek bývá v řetězcích často tolik, že po odchodu z obchodu už sami ani nevíme, jak to všechno chutnalo, natož abychom udrželi nějaké spojení se značkou. Kellogg´s přišel s vlastním malým obchodem v centru Londýna, jehož název Tweet shop měl narážet na v Anglii časté Sweet shops. Potenciálním klientům se dostalo vzorku nových krekrů, na rozdíl od samplingových akcí v mnohem větším vzorku. Za krabici zaplatili tweetem, v němž dali svým  followers vědět o existenci nového produktu.

 Marc Jacobs neuváděl žádný nový produkt. Pop-up store byl zaměřený hlavně na jeho dámskou vůni Daisy, ale ta není novinkou na trhu. Co etablovanou luxusní módní značku přimělo realizovat takovouto akci? Jednak to mohl být poměrně vysoký potenciál zásahu cílové skupiny. Dá se očekávat, že takovýto obchod navštíví skupina lidí, myslím, že nebudu genderově nekorektní, když napíšu, že dívek a žen, která je na sociálních sítích velmi aktivní a mezi svými followers nebo přáteli má poměrně vysoké množství osob, které by mohla myšlenka oslovit. A to nejen tak, že by samy do pop-up storu vyrazily, ale i tak, že značku Marc Jacobs budou vnímat jako moderní, přátelskou, originální, s odvahou dělat věci jinak.  Nesmíme odhlédnout ani od doby, kdy se akce konala. Během newyorského fashion weeku se ve městě koná nespočet módních událostí, mezi nimiž září slovutná jména těch nejlepších módních designérů. V takové konkurenci je těžké nezapadnout, i když se jmenujete Marc Jacobs.

V českých luzích a hájích v současné době na podobném principu staví uvedení nové příchutě Staropramenu Cool – třešeň. Kampaň se neusídlila v kamenném obchodě, nýbrž přímo na sociálních sítích. Za sdílení dnes tolik populární selfie s produkty Staropramen Cool na Facebook či Instagram pod hastagem #tresenjecool je možné vyhrát 4pack nového nápoje. Svoji plechovku však nezíská každý, ale pouze každý pátý účastník soutěže. Za povšimnutí stojí, že se akce nevztahuje na sdílení na Twitteru, důvodem pravděpodobně bude poměrně úzká česká Twitter komunita. Na rozdíl od kampaní Marca Jacobse či Kellogg´s se Staropramen nesnaží naznačit, že sdílení na sociální síť funguje jako platidlo, ačkoliv princip je v podstatě stejný jen jinak pojmenovaný.

Svět se posouvá a firmy využívají aktivitu svých potenciálních klientů na sociálních sítích. Jak píše Henry Jenkins v Convergence Culture: „Pokud byli staří konzumenti pasivní, ti noví jsou aktivní, staří byli předvídatelní, noví takoví nejsou a projevují značně menší loajalitu k sítím a médiím. Pokud byli staří zákazníci izolované individuality, ti noví jsou víc sociálně propojení. Staří zákazníci byli tiší a neviditelní, zato noví konzumenti mediálních obsahů jsou hluční a společenští.“ (Jenkins, 2006, s. 18-19) Tyto premisy dávají korporacím možnost využít nového společensky aktivního člověka jakožto komunikační kanál.

Zdroje:

JENKINS, Henry (2006). Convergence Culture: where old and new media collide. New York: New York University press. 308s. ISBN: 978-0-8147-4281-5

No comments:

Post a Comment