Wednesday, December 16, 2009

Ztraceni v mediální džungli






ZTRACENI V MEDIÁLNÍ DŽUNGLI

Seriál Ztraceni (v originále Lost) se začal vysílat na americké televizní stanici ABC na konci září roku 2004. Od té doby se už odvysílalo 5 řad tohoto sci-fi seriálu. V roce 2007 bylo natáčení kvůli stávce scénáristů na nějakou dobu pozastaveno, ale ani půlroční pauza ve vysílání neohrozila oblíbenost seriálu. Šestá, poslední, série má naplánovanou americkou premiéru na 2. února 2010.
U nás zakoupila na "Losty" vysílací práva televize Nova a první díl seriálu odvysílala 3. září roku 2006. Od té doby se jeden z nejdražších televizních seriálů (jen pilotní díl stál 10 milionů dolarů) stal fenoménem nejenom ve světě, ale i v České republice a vybudoval si obrovskou fanouškovskou základnu.
Tvůrci seriálu Damon Lindelof, J. J. Abrams a Jeffrey Lieber sesbírali za Zatraceni několik ocenění: Television Critics Association Awards za nejlepší seriál a nejlepší nový seriál (Ceny amerických televizních kritiků), Zlatý Glóbus za nejlepší televizní dramatický seriál (Cena Sdružení zahraničních novinářů akreditovaných v Hollywoodu) a Emmy za nejlepší obsazení a nejlepší režii, J. J. Adams získal cenu za epizodu "Pilot", za nejlepší seriál, nejlepší hudbu, nejlepší kameru a za nejlepší efekty.
Děj seriálu se odehrává na tajemném tropickém ostrově v jižním Pacifiku, kde se snaží přežít skupina cestujících havarovaného letu ze Sydney do Los Angeles. Pokusy o záchranu komplikují nejen záhadné jevy, o které není na ostrově nouze, ale i mezilidské vztahy početné skupiny těch, kteří pád letadla přežili (ukázka ze seriálu)
Ztraceni nemají pouze jednoho hlavního hrdinu, ale více postav, které zůstávají po celou dobu seriálu a mnoho dalších, které se objevují vždy jen v několika dílech. Charakteristiky jednotlivých postav jsou divákům prezentovány v řádě flashbacků, kterými nám tvůrci odhalují minulost jednotlivých hrdinů. Od čtvrté řady se přidávají i flashforwardy ukazující budoucnost postav.

Ztraceni se stali světovým fenoménem a dá se říci, že jsou vzorovou ukázkou transmediálního vyprávění, jehož podstatou je přenesení příběhu z původního média do médií dalších. Takový příběh se rozrůstá o další prvky a nabízí přijemcům mediálního obsahu komplexnější prožitek.

Pokud tedy budeme brát televizi jako výchozí médium seriálu Lost, můžeme konstatovat, že se příběh přenesl do téměř všech ostatních médií. Pro shlédnutí jednotlivých epizod není jednoduššího způsobu, neži si najít jednu z mnoha internetových stránek, které nabízejí seriál ke stažení (http://www.iserialy.sk/). Tím nabízí internet divákům mnohem více možností. Sami si mohou zvolit, kdy se na seriál podívají. Zejména v zemích, kde seriál běží o něco později než v USA využívají fanoušci možnosti shlédnout na internetu díly, které nejsou v dané zemi ještě aktuální.

Dalším důležitým jevem transmediálního vyprávění jsou oficiální i neoficiální internetové stránky daného seriálu. Stránky, které se přímo věnují Ztraceným nabízí neskutečné množství informací, odkazů, obrázků, videí atd. týkajících se bezprostředně osudů hrdinů v seriálu i jejich reálném životě. Pro příklad uvádím oficiální české stránky http://www.lost.cz/ a http://www.ztraceni.com/, kde fanoušci najdou komplexní informace o jejich oblíbeném pořadu. Webové stránky neustále informují o novinkách, životě herců, nabízí ke shlédnutí již odvysílané díly, je možné stáhnout si hudbu ze seriálu. K těmto možnostem je přidružen i internetový obchod, kde je možné zakoupit oblečení, soundtrack a další věci s motivy seriálu.

V případě webových stránek nabízejících tyto obsahy se musím zmínit i o konceptu kolektivní inteligence, jako schopnosti nebo možnosti většího počtu lidí získat velké množství informací a vzájemně se jimi obohatit. Tento koncept se nejlépe demonstruje na diskusních fórech, neoficiálních webových stránkách seriálu, facebooku a blozích.

Jednotliví uživatelé si neustále sdělují své dojmy a prožitky z nových dílů, informují se o novinkách, často se snaží předvídat děj následujících epizod, baví se tím, že sestříhávají jednotlivé díly a parodují je, připravují různé testy týkající se seriálu (příklad produsage), sepisují vtipné hlášky, které hrdinové seriálu použijí a kreslí interaktivní mapy tajemného ostrova. Tím vším vytvářejí v daném časovém období velmi soudržnou komunitu.

Počítačové hry neodmyslitelně patří do oblasti transmediální komunikace. Umožňují fanouškům seriálu alespoň na chvíli prožít stejný osud jako hlavní hrdinové Lost. V tomto případě však v teple a bezpečí domova.

Opomenout nesmím ani knižní vydání seriálu (Ztraceni - Známky života, Falešná identita a Boj o přežití), které stručněji popisuje vývoj událostí na ostrově. Vzhledem k množství informací, které lze najít na internetu už nejsou knižní vydání stěžejním vedlejším produktem a není na ně kladem takový důraz jako na ostatní výše zmíněné transmediální jevy.

Cílem všech těch doprovodných produktů je udržovat v divácích, čtenářích a uživatelích internetu neustálý zájem o daný mediální obsah a tím vydělávat peníze subjektům, které seriál uvedly na trh.

Je až téměř neuvěřitelné, jak nám moderní technika umožňuje provázat téměř každý mediální produkt s mnoha dalšími a vytvořit tak komplexní nabídku prožitků příjemcům masových sdělení.


Martina Mamulová

No comments:

Post a Comment