Chalupáři - normalizační fenomén dvojího, ale propojeného, smyslu. Pro někoho přednostně evokuje určitý životní styl, u většiny, troufám si odhadnout, vyvolá vzpomínky na neobyčejně úspěšný televizní seriál, který přežil svou dobu a dokonce vstoupil do éry nových médií.
Tento jedenáctidílný seriál komediálních příběhů z pera Františka Vlčka a Václava Pavla Borovičky měl premiéru v československé televizi v roce 1975. Od té doby byl nespočetněkrát reprízován. Svoji popularitu si získal především díky hvězdnému obsazení. Není jistě třeba připomínat hlavní postavy, Evžena Humla a Bohouše Císaře, v podání Jiřího Sováka a Josefa Kemra. I v dalších rolích se objevili známé a oblíbené tváře soudobého filmového světa. Jmenujme např. Jiřinu Bohdalovou, Vladimíra Menšíka, Stellu Zázvorkovou a další. Jednotlivé volně navazující příběhy režírované Františkem Filipem jsou založeny na humoru pramenícím ze střetu i symbiózy městského a vesnického způsobu života. Pravděpodobně asi nejvýraznějším pozitivním prvkem, který pomohl, dalo by se říci, k nesmrtelnosti seriálu, je minimální, nebo lépe řečeno ne tak násilné a explicitní propagandistické působení, za jehož účelem byl seriál natočen. Ukázka socialistického života jako ráje na zemi nedominuje jako v jiných soudobých seriálech, dokonce je místy naznačena i opatrná kritika poměrů (např. korupce, nadměrná byrokracie, předsudky).
Ptáte se, jak souvisí 35 let starý seriál z doby normalizace s takovými koncepty nových médií jako jsou transmediální vyprávění, kolektivní inteligence nebo „produsage“? Jistě, Chalupáři nejsou s novými médii podle uvedených principů spjati tak intenzivně jako třeba celosvětově známé seriálové produkty posledních let. Přesto určité vazby existují.
Transmediální Chalupáři
Seriál Chalupáři byl a stále je nesmírně populární. Svědčí o tom nejenom pravidelné televizní reprízy (např. letos opakovaný 1. díl seriálu sledovalo na TV Nova 2,2 milionu diváků), ale i existence jiných mediálních platforem prezentující daný obsah. Na internetu lze nalézt web chalupari.yc.cz věnující se pouze tomuto seriálu. Kromě základních informací o seriálu obsahuje také životopisy umělců spjatých se seriálem, údaje a fotografie o místě natáčení a odkazy na další webové stránky vypovídající o tématu.
Úspěch seriálu podtrhuje i jeho vydání na DVD (od roku 2007) doplněné řadou bonusových materiálů. Disky jsou vybaveny českými titulky pro neslyšící i audiostopou pro zrakově postižené.
V letošním roce vychází tento kultovní televizní seriál i v knižní podobě. Autorem je jeden ze scénáristů seriálu, Václav Pavel Borovička. Na 270 stranách jsou vylíčeny humorné epizody a každá z jedenácti částí je doplněna kapitolou s pohledem do zákulisí.S motivem Chalupářů mohou být propojeny i mobilní telefony. V elektronickém obchodě České televize si lze za 20 Kč stáhnout vyzváněcí tón s polyfonní melodií ústřední písně seriálu s názvem „Když máš v chalupě orchestrion“ zpívané Waldemarem Matuškou. O tom, že existuje nespočet možností stáhnout si na internetu tuto skladbu ve formátu mp3, netřeba dlouze hovořit.
Zcela nečekaně jsem objevila motiv Chalupářů v prostředí radikálních fotbalových fanoušků. Chalupáři, tak se totiž inspirováni seriálem pojmenovali opavští „hooligans“. Nezůstali však pouze u názvu, jejich transparenty, šály a samolepky nesou podobizny obou hlavních postav seriálu.
Chalupáři a kolektivně inteligentní?
Ano, je to tak, i Chalupáři jsou na wikipedii. Dokonce i v anglické a polské verzi, které jsou přirozeně o poznání stručnější. Upřímně řečeno, ona ani ta česká podoba není vyčerpávající, a proto vyzývá k rozšíření. Dále existuje nesčetně mnoho webů věnujících se Chalupářům, na které může kdokoliv přispívat. Za zmínku stojí např. web CSFD.cz (přináší zajímavosti, komentáře, fotografie a diskusi s hodnocením), nebo web ceskeserialy.juk.cz (kromě jiného popisuje celkem detailně jednotlivé epizody).
Huml a Císař na FacebookuV červenci letošního roku byla založena komunita fanoušků seriálu na sociální síti Facebook. Má téměř 500 členů. Fanoušci si sdělují zajímavosti, publikují své názory, oblíbené hlášky, hodnotí jednotlivé díly a vkládají fotky a videa. Obdobně sdílí své nadšení pro Chalupáře komunita na sociální síti Lidé.cz. Toto diskusní fórum je o poznání méně početné, má 54 členů.
Přes 100 odkazů, týkajících se Chalupářů, nalezneme na Youtube. Nechybí zde sestřihy zachycující nejvtipnější okamžiky z celého seriálu, z jednotlivých dílů, písně, ale také různé parodie a scénky, video zobrazující vesnici Višňovou u Příbrami v roce 2009, ve které se seriál převážně natáčel apod.
Závěrem lze říci, že seriál Chalupáři, který původně plnil úlohu televizní zábavy, kdy publikum pasivně konzumovalo nabízený obsah, v éře nových médií (zaktivizování publika) získává zcela nový rozměr. Fanoušci nejpovedenější úseky umísťují na Youtube, přidávají vlastní dabing, natáčí scénky a tvoří vlastní fanouškovské weby. Autoři seriálu jsou jistě překvapeni, že příběhy jejich hrdinů jsou atraktivní i pro současné publikum.
No comments:
Post a Comment