Sunday, December 13, 2009

CHALUPÁŘI 21. STOLETÍ


Chalupáři - normalizační fenomén dvojího, ale propojeného, smyslu. Pro někoho přednostně evokuje určitý životní styl, u většiny, troufám si odhadnout, vyvolá vzpomínky na neobyčejně úspěšný televizní seriál, který přežil svou dobu a dokonce vstoupil do éry nových médií.

Tento jedenáctidílný seriál komediálních příběhů z pera Františka Vlčka a Václava Pavla Borovičky měl premiéru v československé televizi v roce 1975. Od té doby byl nespočetněkrát reprízován. Svoji popularitu si získal především díky hvězdnému obsazení. Není jistě třeba připomínat hlavní postavy, Evžena Humla a Bohouše Císaře, v podání Jiřího Sováka a Josefa Kemra. I v dalších rolích se objevili známé a oblíbené tváře soudobého filmového světa. Jmenujme např. Jiřinu Bohdalovou, Vladimíra Menšíka, Stellu Zázvorkovou a další. Jednotlivé volně navazující příběhy režírované Františkem Filipem jsou založeny na humoru pramenícím ze střetu i symbiózy městského a vesnického způsobu života. Pravděpodobně asi nejvýraznějším pozitivním prvkem, který pomohl, dalo by se říci, k nesmrtelnosti seriálu, je minimální, nebo lépe řečeno ne tak násilné a explicitní propagandistické působení, za jehož účelem byl seriál natočen. Ukázka socialistického života jako ráje na zemi nedominuje jako v jiných soudobých seriálech, dokonce je místy naznačena i opatrná kritika poměrů (např. korupce, nadměrná byrokracie, předsudky).

Ptáte se, jak souvisí 35 let starý seriál z doby normalizace s takovými koncepty nových médií jako jsou transmediální vyprávění, kolektivní inteligence nebo „produsage“? Jistě, Chalupáři nejsou s novými médii podle uvedených principů spjati tak intenzivně jako třeba celosvětově známé seriálové produkty posledních let. Přesto určité vazby existují.

Transmediální Chalupáři
Seriál Chalupáři byl a stále je nesmírně populární. Svědčí o tom nejenom pravidelné televizní reprízy (např. letos opakovaný 1. díl seriálu sledovalo na TV Nova 2,2 milionu diváků), ale i existence jiných mediálních platforem prezentující daný obsah. Na internetu lze nalézt web chalupari.yc.cz věnující se pouze tomuto seriálu. Kromě základních informací o seriálu obsahuje také životopisy umělců spjatých se seriálem, údaje a fotografie o místě natáčení a odkazy na další webové stránky vypovídající o tématu.
Úspěch seriálu podtrhuje i jeho vydání na DVD (od roku 2007) doplněné řadou bonusových materiálů. Disky jsou vybaveny českými titulky pro neslyšící i audiostopou pro zrakově postižené.

V letošním roce vychází tento kultovní televizní seriál i v knižní podobě. Autorem je jeden ze scénáristů seriálu, Václav Pavel Borovička. Na 270 stranách jsou vylíčeny humorné epizody a každá z jedenácti částí je doplněna kapitolou s pohledem do zákulisí.
S motivem Chalupářů mohou být propojeny i mobilní telefony. V elektronickém obchodě České televize si lze za 20 Kč stáhnout vyzváněcí tón s polyfonní melodií ústřední písně seriálu s názvem „Když máš v chalupě orchestrion“ zpívané Waldemarem Matuškou. O tom, že existuje nespočet možností stáhnout si na internetu tuto skladbu ve formátu mp3, netřeba dlouze hovořit.
Zcela nečekaně jsem objevila motiv Chalupářů v prostředí radikálních fotbalových fanoušků. Chalupáři, tak se totiž inspirováni seriálem pojmenovali opavští „hooligans“. Nezůstali však pouze u názvu, jejich transparenty, šály a samolepky nesou podobizny obou hlavních postav seriálu.

Chalupáři a kolektivně inteligentní?
Ano, je to tak, i Chalupáři jsou na wikipedii. Dokonce i v anglické a polské verzi, které jsou přirozeně o poznání stručnější. Upřímně řečeno, ona ani ta česká podoba není vyčerpávající, a proto vyzývá k rozšíření. Dále existuje nesčetně mnoho webů věnujících se Chalupářům, na které může kdokoliv přispívat. Za zmínku stojí např. web CSFD.cz (přináší zajímavosti, komentáře, fotografie a diskusi s hodnocením), nebo web ceskeserialy.juk.cz (kromě jiného popisuje celkem detailně jednotlivé epizody).

Huml a Císař na Facebooku
V červenci letošního roku byla založena komunita fanoušků seriálu na sociální síti Facebook. Má téměř 500 členů. Fanoušci si sdělují zajímavosti, publikují své názory, oblíbené hlášky, hodnotí jednotlivé díly a vkládají fotky a videa. Obdobně sdílí své nadšení pro Chalupáře komunita na sociální síti Lidé.cz. Toto diskusní fórum je o poznání méně početné, má 54 členů.

Přes 100 odkazů, týkajících se Chalupářů, nalezneme na Youtube. Nechybí zde sestřihy zachycující nejvtipnější okamžiky z celého seriálu, z jednotlivých dílů, písně, ale také různé parodie a scénky, video zobrazující vesnici Višňovou u Příbrami v roce 2009, ve které se seriál převážně natáčel apod.



Závěrem lze říci, že seriál Chalupáři, který původně plnil úlohu televizní zábavy, kdy publikum pasivně konzumovalo nabízený obsah, v éře nových médií (zaktivizování publika) získává zcela nový rozměr. Fanoušci nejpovedenější úseky umísťují na Youtube, přidávají vlastní dabing, natáčí scénky a tvoří vlastní fanouškovské weby. Autoři seriálu jsou jistě překvapeni, že příběhy jejich hrdinů jsou atraktivní i pro současné publikum.





No comments:

Post a Comment