Sunday, December 13, 2009

„Superstar“: Není kam utéct


Není v tomto kraji člověka, který by vůbec nevěděl, o co se jedná. Fenomén jménem „Superstar“, pěvecká soutěž mladých talentů, na Vás číhá na každém kroku. Na internetu, v televizi, v trafice i sázkové kanceláři. Nebude to dlouho trvat a vybafne na vás dozajista i z ledničky.

Pod názvy jako Česko hledá SuperStar, X-Faktor či nyní právě probíh
ající Česko Slovenská SuperStar, se skrývají domácí mutace původně britského televizního formátu Pop Idol. Jeho duchovním otcem je Simon Cowell a jeho premiéra proběhla na britské ITV už 5.října 2001. Z důvodu nevídaného úspěchu se tento formát brzy rozšířil prakticky do celého světa. V České republice již proběhlo s mírnými úpravami pět řad tohoto soutěžního pořadu. Tolik k nutným reáliím.
Na SuperStar je ale zajímavá věc jiná – její neuvěřitelný komplexní rozsah přes možné i nemožné komunikační kanály.

Produsage jako Brno

Formát SuperStar by se dal popsat jako interaktivní soutěž s prvky reality-show. Z hlediska mediální komunikace tu máme ale ještě jeden přiléhavý termín – produsage. Lidé jsou zároveň tvůrci i příjemci mediálních obsahů.
Princip této soutěže je velmi jednoduchý. Po castinzích provedených porotou o výsledku začínají hlasovat diváci pomocí svých telefonů. Pokud chcete vidět svého oblíbence, pošlete mu hlas – čili: upravte si obsah tak, jak ho chcete konzumovat. Diváci jsou tedy přímými příjemci toho, co si sami jako tvůrci připraví.

Která stránka je ta pravá?

Primárním médiem zprostředkovávajícím tento pořad zůstává stále televize a její přímé přenosy. Vzhledem k tomu, že ty jsou ale hned vzápětí uveřejňovány na internetu, je její výsadní pozice samozřejmě velmi oslabena. Internet je navíc médium, které dosah SuperStar zvětšuje v nedozírně větším měřítku. Poznámkou pod čarou budiž, že nejnovější řadu soutěže je možné sledovat dokonce naživo ve vybraných českých kinech.
Není snad ani nutné zmiňovat, že pořad vlastní
oficiální stránky . Na těch najdete vše, co se jen dalo vtěsnat. Od videí, rozhovorů, fotek až po bannery a obrázky na plochu ke stažení. Zajímavé ale je, kolik dalších (tj. „fanouškovských“) stránek k tomuto tématu existuje. A na jaké jsou úrovni! Troufám si říct, že některé jsou od těch oficiálních prakticky k nerozeznání. Porovnat můžete zde nebo třeba zde.
SuperStar pronikla ale i do další, jí zatím netknuté, oblasti internetové komunikace – blogosféry. Že se blogy v dnešní době již dávno používají i jako úspěšný prostředek marketingové propagace, není žádným tajemstvím. Dohoda TV NOVA a portálu blog.cz je výhodným tahem pro obě strany.
Poměrně pikantním je to, že jakési „přehlcení“ stránkami o této věci vede ke snižování jejich důvěryhodnosti. Například na
blogu jednoho soutěžícího, Miroslava Šmajdy, se v komentářích strhla bouřlivá diskuze, zda-li tím, kdo vede blog, je právě Šmajda, nebo třeba fanatická náctiletá fanynka.

Triky nejen s „wiki“

Alespoň základní znalost fenoménu SuperStar patří k obecnému přehledu. I proto má v rámci kolektivní inteligence heslo na encyklopedii Wikipedia. Co mě ale překvapilo je, že vlastní dokonce i heslo ve filmové databázi ČSFD.cz, která je rovněž dalším ze zdrojů zmíněné kolektivní inteligence.
Využití sociálních sítí se naopak předpokládat dalo. Takže své profily na nich (např. Facebook) mají jak její
aktéři, tak (a to poměrně zajímavé je) fanouškovské stránky SuperStar. Neotřelé propojení.
Z dalších internetových možností pak SuperStar „obsadila“ samozřejmě také Youtube, kde jsou jak videa oficiální produkce, tak videa od fanoušků.

Vsaďte si na svého koně

Komplexnost propagace SuperStar je ale ještě větší. Z mediálních cest počítejme zaplněné strany novin či časopisů, případně následné knižní mutace – ať už kompiláty článků či „životopisy“ soutěžících, a také obsazení rádiového vysílání – v podobě rozhovorů, upoutávek, spekulací či vysílání písní, které zazněly v průběhu soutěže, nebo které nazpívali její finalisté. Písně z pořadu vychází následně většinou také na CD nebo DVD.
Z cest ostatních je zajímavý zejména přesah televizního formátu na pulty sázkových kanceláří. Na SuperStar si totiž můžete i vsadit – a to buď na výhru svého favorita, nebo naopak na prohru jiného, jak je libo. A částky se občas šplhají hodně vysoko.

Fanoušek, fanynka, fanoušče

Jak asi vyplývá z předešlého výčtu, není snad média, kterým by tato soutěž se svými fanoušky nekomunikovala. Televize, rádio, časopisy, internet... Podpora fanouškovství je to, co soutěž živí. Bez fanoušků by neměla smysl. A fanoušci se nechávají lapat. Bouřlivé projevy podpory na všemožných fórech, umísťování videí na internet, zakládání fanouškovských stránek, psaní o SuperStar na stránky vlastní a tak dále a tak dále.
Je to příběh vyprávěný na všech myslitelných platformách, čili transmediálně. Bezesporu úspěšný. A je vám v patách.

1 comment:

  1. Bránil bych se výrazům jako "Není v tomto kraji člověka...", ale jinak Superstar dozajista od počátku splňuje vše, co si představujeme pod pojmem konvergence.

    ReplyDelete