Sunday, December 13, 2009

TRIP ADVISOR - Get the truth, than go


Král je mrtev, ať žije král. Papírové průvodce a mapy jsou pasé, ať žije internet, GPS a iPhone. Ano, i takto může vypadat cestování v 21. Století. Karl Bedecker by se svými tištěnými průvodci v už současnosti díru do světa zřejmě neudělal.



Nápad konceptu webové cestovatelské komunity Trip Advisor se zrodil v hlavě jeho zakladatele Stephena Kaufera na konci devadesátých let, podle jeho slov chystal na dovolenou a zajímalo ho, jaké je místo kam má namířeno, zda zamluvený hotel je kvalitní, zda bude v místě jeho dovolené dost aktivit pro děti a dobré místo na nákupy pro jeho ženu. Postupem času se z Trip Advisor stala největší cestovatelská komunita na světě s více jak 11 miliony registrovanými členy a více jak 25 miliony unikátních návštěvníků měsíčně.


Stránky TripAdvisor(dále TA) nabízejí vše, o čem by si individuální cestovatel mohl ještě před několika lety nechat akorát tak zdát. Fotografie, videa, blogy, recenze ubytování, stravování, atraktivit, cestovatelské fórum a mnoho dalšího, to vše bez příkras propagačních materiálů jednotlivých subjektů. Všechny tyto informace jsou k dispozici zdarma, stačí jen zadat do vyhledávače požadovaný pojem a cesta může začít.

Prostřednictvím webových stránek a lze rezervovat hotel v každém místě na světě, kromě neobydlené Antarktidy. Jak vyhledávání hotelů tak letenek je zajištěno partnerskými weby jako jsou expedia.com či specializovaných portálů nabízejících ubytování (např.www.hotels.com)

"...Subjekt cestovního ruchu, který není na TA, jako by neexistoval..."

Jak to funguje?

Každý registrovaný objekt má svou stránku, na kterou uživatelé posílají recenze, fotky, videa, případně tipy na aktivity v okolí. Zadáme li do vyhledávače například Boston, hlavní město státu Massachusetts, tak se dozvíme, kde koupit nejlevnější letenku, vybrat si vhodné ubytování a naplánovat si program podle vlastní chuti a zájmů. Součástí je i mapa oblasti, na které jsou vyznačeny všechny informace, které by se mohli potenciálnímu zájemci hodit.

U jednotlivých subjektů jsou uvedeny průměrné ceny služeb s ohledem na aktuální roční období/sezonnost, příslušenství a služby, které jsou klientům dále nabízeny. Fotky a videa ocení zejména ti, kteří po zkušenostech dříve získaných již nejsou zvědaví na přikrášlené propagační materiály cestovních kanceláří a hotelových řetězců.

Prostřednictvím TA mohou majitelé objektů přímo reagovat na příspěvky jiných uživatelů, případně zveřejnit aktuality ze svého podniku.

Uživatelé zde dále mohou tvořit své vlastní cestovní itineráře, do kterých si zakládají možnosti, které daná destinace nabízí, nebo si naplánovat poznávací cestu. Itinerář je opět možno sdílet s dalšími uživateli.

Na stránkách TA lze najít i typy na dovolenou. Ty jsou rozčleněné podle kontinentů a podle preferované náplně dovolené (shopping, lyžování, romantika, casino, kultura, pláže atd.)

TRIP ADVISOR NA SOCILÁNÍCH SÍTÍCH

Trip Advisor pronikl například i na Facebook či MySpace. Kromě svých facebookových stránek, kde si lze vyplnit různé spíše zábavné, než prakticky využitelné testy spojené s cestováním. Poněkud účelnějším, než zábavné testy se ukázala být aplikace CITIES I’VE VISITED , jedna z mnoha o které TA rozšířil svou značku na sociální síti FACEBOOK.

Prostřednictvím CITIES I’VE VISITED mohou uživatelé na mapě vyznačit místa, která navštívili, která mohou doporučit či místa, kam se teprve chystají a sdílet obsah této aplikace se svými přáteli, kteří tuto aplikaci také používají. Další aplikací je LOCAL PICKS , pracuje na stejném principu jako výše uvedená, s tím rozdílem, že zde uživatelé mohou recenzovat restaurace a o svůj názor se podělit se svými přáteli. Poslední aplikací je TRAVEL POD’S TRAVELER IQ CHALLANGE, kde si uživatelé na základě časově limitovaného testu mohou otestovat své znalosti geografie ( vlajky států, památky jednotlivých zemí, hlavní města atd.)

Součástí fanouškovských stránek na facebooku je i kategorie POOL, která je při počtu více jak 34.000 fanoušků, celkem slušným rybníkem pro marketingová oddělení hotelů, aerolinek, restaurací a cestovních kanceláří.

Kolektivní inteligence, tak jak ji popsal Pierre Levy je způsobem, jak se utváří obsah stránek TA. Jak už bylo řečeno, jedná se o cestovatelskou komunitu – sami tito lidé tvoří obsah stránek svými články a komentáři. Návštěvníci stránek jsou tedy jak publikem (ti co hledají informace, nebo se zajímají o cestování), tak i aktivními účastníky komunikace prostřednictvím příspěvků v diskusních fórech. Obliba TA se mezi cestovateli a profesionály z oblasti cestovního ruchu rozšířila jako prérijní požár. Samotné motto TA „Get the truth, than go“ popisuje jakou váhu TA mezi svými uživateli má.

Trip Advisor není jen místem pro sdílení zkušeností z cestování, recenzování restaurací a varování před zablešenými hotely, Trip Advisor.com žije, jednotlivé cestovatelské subkomunity se stejnými zájmy pořádají po celém světě ať už regionální, nebo celosvětové srazy.

No comments:

Post a Comment