Tuesday, December 15, 2009

KREV, SEX A UPÍŘI V AMERICKÉM VIDLÁKOVĚ
Alan Ball, tvůrce úspěšného seriálu Six feet under, se vrací s novým seriálem v produkci HBO. Tentokrát o upírech - True Blood. Seriál je inspirován knižní sérií The Southern Vampires od americké spisovatelky Charlaine Harris, která popisuje svět, jenž zná upíry díky syntetické krvi "TrueBlood" vytvořené japonskými vědci.



Seriál jako obvykle přináší divákům
velkou dávku napětí a originality. Kromě toho také spoustu krve, sexu, černého humoru a zajímavých postav, které Vás nepřestanou vyvádět z úžasu, jak se o nich v každém dílu dozvídáte nové a nové aspekty jejich charakteru.

Děj sleduje osudy Sookie Stackhouse (Anna Paquin), barmanky žijící v zapadlém městečku Bon Temps kdesi v Louisianně. Sookie není jen tak ledajaká servírka, dokáže totiž číst lidem myšlenky. Její přátelé a rodina se s tím naučili žít stejně jako Sookie, a ostatní, kdo o jejím talentu neví, si jednoduše myslí, že je blázen.

Ale pozornost se od ní velmi rychle odkloní, když do baru vstoupí 173 let starý upír Bill Compton(Stephen Moyer). Zdejší vidláci se totiž ještě s někým, kdo se živí lidskou krví nesetkali a řekněme, že nejsou zrovna nejvstřícnější. Avšak Sookie jeho charisma ihned propadne...

Svět True Blood je trošku jiný, než jsme byli dosud zvyklí z podobně tématicky lazených filmů. Tady už se upíři stali členy společnosti. Jsou to dva roky od doby, kdy otevřeně přiznali svou existenci, jelikož se na trhu objevila syntetická náhrada krve zvaná True Blood a oni tak nemusí, skryti ve stínu, vysávat nevinné oběti. Jistě, že se mnozí upíři s lacinou náhražkou krve nehodlají smířit a čas od času zmizí některý ze zástupců lidí. Ale současně se také občas vypaří některý z vampýrů, protože jejich krev je nejoblíbenější drogou, uživateli nazývanou „V".

Kromě toho, upíři a upírky jsou nejlepšími milenci, takže existuje sorta lidí, která je nazývána fangbangers. Ti doslova žebrají o sexuální ukojení a jsou za to často ochotni nabídnout pár decilitrů své ž
ivotodárné tekutiny.

TRANSMÉDIA
Z pohledu Transmedia storytelling neboli systematického šíření elementů fiktivního vyprávění napříč různými mediálními prostředky, jak uvádí Henry Jenkins, je seriál dá se říct stále ještě poměrně nový, pokud ho srovnáme s kultovními seriály typu Star Trek nebo Sex ve městě, proto není transmediální sítí ještě příliš prostoupen. Našlo by se však i přesto mnoho příkladů.

Seriál vychází z knižní série The Southern Vampires od americké spisovatelky Charlaine Harris. Seriál a kniha se samozřejmě v mnoha bodech rozchází, tento fenomén však můžeme pozorovat v mnoha jiných případech zfilmovaných knižních předloh.

Samotný seriál je pak v režii Alana Balla, což je tvůrce kultovního seriálu Six feet under či Americké krásy. Je těžké jej zařadit mezi jakýkoliv žánr, jedná se totiž o směs hororu, romance a drama s prvky nadpřirozena. True blood získal spoustu cen a nominací a stal se nejpopulárnějším projektem
HBO od dob Sexu ve městě. Zatím byly natočeny dvě řady, chystá se třetí.



True blood je také prezentován na oficiálních stránkách HBO. Jak první, tak druhá řada seriálu má svou vlastní stránku. Mimo to také existuje oficiální HBO True Blood Blog, kde se aktivně podílejí i fanoušci vkládáním svých fotografií nebo příspěvky do diskuzí.

Na oficiálním kanálu True Blood na Youtube můžeme shlédnout krátké pořady: Invitation to the Set (Pozvání na scénu), About the show (O pořadu) nebo True Blood Fan Q&A Session, kde fanoušci zasílají otázky pro herce a oni v pořadu odpovídají. Divákovi jsou také představeny jednotlivé postavy v krátkých atraktivních shotech nebo tu najdeme i tzv.: sneak peaks (nakouknutí do dalšího dílu).



Další transmediální prostředek je audiální, jež je distribuován labelem Elektra/Atlantic. Jedná se o soundtrack v podobě čtrnácti songů, včetně theme songu 'Bad Things'.

Vyšel také DVD set prvních dvou řad seriálu a HBO pracuje na nové True Blood video
hře, která bude brzy k dostání.

Název seriálu vychází z labelu syntetické krve "Tru Blood" vytvořené japonskými vě
dci. Koncept byl HBO dokonale využit ke komerčním účelům v podobě prodeje autentického Tru Blood nápoje s pomerančovou příchutí k zakoupení na stránkách www.trubeverage.com. Divák se tak může ponořit do děje se sklenicí osvěžující ,,pravé krve’’. A nejen to! K dostání jsou i kalendáře, čepice, prsteny a pro ty náročnější je k zakoupení celý dárkový set obsahující drinky, DVD, knihu, sklenice a další maličkosti.



PRODUSAGE
Publikum vytvářející nové obsahy se zapojilo např. v rámci sítě Facebook, Youtube a mnoho dalších. Na FB existuje mnoho fanouškovských stránek True Blood, kde členové vkládají různé fotomontáže, vylepšená pozadí nebo třeba zprávy o aktuálním stavu natáčení třetí řady, což by se dalo posuzovat jako kolektivní inteligence, kdy se publikum dělí o vědomosti a společně tak tvoří větší povědomí.

Oficiální HBO True Blood kanál na FB dokonce sdílí promo videa, která odhalují fiktivní spory upírů s lidmi uvedené ve fiktivních TV zprávách nebo třeba rozhovory s fiktivní protiupírskou sektou, což v samotném seriálu nebylo. Dalo by se říct, že je to jakýsi pokus o uvedení fanoušků hlouběji do děje a částečně i konstrukce reality. Divák, který není zasvěcen do děje seriálu by mohl videa pro jejich věrohodnost považovat za skutečnost. Samozřejmě jde ale primárně o propagaci.
Na Youtube najdeme mnoho různých fanouškovských videí. Například sestřihy scén Billa a Sookie, sestřihy charakterů a mnoho dalších.



Můžeme najít také mnoho blogů a fanouškovských stránek, kde můžeme najít i fan fiction, kdy fanoušci dotvářejí děj, který se ještě neudál.

KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE

Kromě výše zmíněného shromažďování informací fanoušky na Facebooku mezi dílo kolektivní inteligence nepochybně patří stránky True Blood na Wikipedii, které jsou skutečně velmi podrobné nebo třeba web kopírující koncept wikipedie wikia, kde je databáze o seriálu, kterou může editovat každý.

posted by Berenika Špirková

No comments:

Post a Comment