Sunday, December 13, 2009

Supersvět Supermana

Kdo by neznal Supermana. Od doby, kdy v roce 1932 americký spisovatel Jerry Siegel a kanadský kreslíř Joe Shuster postavu superhrdiny vymysleli, již sice uplynula pěkná řádka let, ale jak je možné se během několika minut strávených na internetu přesvědčit, Superman a vše kolem něj na aktuálnosti rozhodně neztrácejí. Superman debutoval v roce 1938, kdy mu jeho autoři propůjčili komiksovou podobu. Základní linie příběhu je poměrně jednoduchá. Superman pochází z planety Krypton, jeho pravé jméno zní Kal-El. Planetě hrozí zkáza, a tudíž je malý superhrdina poslán na Zemi, kde se ho ujímají manželé Jonathan a Martha Kentovi. Tak se zrodí Clark Kent, který oplývá nadlidskými schopnostmi. Už od počátku můžeme sledovat příběh supermana ve dvou kontrastních polohách, jednak se objevuje jako tichý a nesmělý reportér deníku Daily Planet, jednak vždy v pravou chvíli zasahuje do děje v klasickém modročerveném kostýmu s výrazným S na hrudi a bojuje na straně dobra a spravedlnosti. Další linii příběhu představuje Clarkův milostný vztah s novinářkou Loise.
















Příběh superhrdiny jako transmediální vyprávění
Skutečnost, že při vyslovení jména Superman si téměř každý ihned vybaví typickou podobu postavy, nepochybně není náhodná. Někteří jistě neměli v rukou žádný ze supermanovských komiksů, nesledovali film se Supermanem v hlavní roli, dokonce možná ani neviděli jediný díl televizního seriálu na motivy tohoto komiksu, přesto pro ně postava supehrdiny není neznámá. Na otázku, proč tomu tak je, zčásti dává odpověď koncept transmediálního vyprávění, který definoval americký teoretik médií Henry Jenkins a podle nějž skutečně účinná propagace využívá všech dostupných kanálů. V případě Supermana můžeme názorně vidět, jak se původní komiksový příběh transformoval do podoby rozhlasového seriálu, televizního seriálu, filmu i videoher. Zároveň tato nová zpracování Supermanových příhod potvrzují Jenkinsovu tezi, podle které transmediální vyprávění nespočívá v prosté duplikaci výchozího příběhu v prostředí jiného média, ale předpokládá rozvinutí, úpravu, přeměnu příběhu, a tudíž jeho obohacení o nové podněty, které mohou být publiku zprostředkovány. V roce 1940 na populární komiksy navázal rozhlasový seriál The Advertures of Superman. K televizním seriálům na motivy příběhů Supermana patří The Advertures of Superman (1951-57) a The New Advertures of Superman (1966), který byl na rozdíl od prvního uveden v animované podobě. Na filmová plátna se osudy hrdiny s nadlidskými schopnostmi dostaly v roce 1978. Film s názvem Superman proslavil hlavně představitele hlavní role Christophera Reeva. Následovala ještě čtyři pokračování, která však již úspěchu prvního filmu nedosáhla. Zatím poslední, pátý film Superman Returns (Superman se vrací) byl uveden v roce 2006, po dlouhých 19 letech, které uplynuly od premiéry čtvrtého dílu. Režisér Bryan Singer film charakterizoval jako volné pokračování navazující na díly předchozí, kritici se však shodují v tom, že film nabízí především prvky remaku. V roce 2001 se na televizní obrazovky dostal seriál Smallville, který je inspirován příběhy Supermana coby teenagera. Seznam videoher, které čerpají ze stejného námětu, je vskutku dlouhý, první verze videohry vznikla už v roce 1978, z těch současných jmenujme například Mortal Kombat vs. DC Universe.



Koncept produsage a fanouškovské šílenství
Vedle oficiální stránky, na které je k dispozici množství informací týkajících se fenoménu Superman, existují i nejrůznější fóra pro fanoušky, blogy apod. Publikum se tak z pasivního příjemce mediálních obsahů mění v aktivního tvůrce a přebírá hlavní roli v dalším vývoji mediálního produktu. Na serveru YouTube je možné shlédnout nejrůznější videa na motivy supermanovských příběhů, ať už jde o sestřihy oblíbených scén z filmů či seriálů nebo o parodie na znělku seriálu. Fanoušci a zároveň aktéři videí se převlékají do kostýmu Supermana, užívají typické rekvizity a vytvářejí tak nové obsahy, které se někdy od původní předlohy značně vzdalují, nicméně díky přítomnosti symbolů, které jsou na první pohled rozpoznatelné a zařaditelné, je možné poměrně snadno identifikovat původní pretext. Stránky věnované Supermanovi se objevily i na komunitní síti Facebook, nejnavštěvovanější z nich se pyšní 267 675 fanoušky. Uživatelé zde mohou nejen diskutovat, ale často přidávají i svá vlastní díla, zpravidla videa nebo fotografie, která byla příběhem Supermana inspirována, a sdílejí své prožitky a dojmy. Postupně se tak stírá hranice mezi tvůrcem a uživatelem mediálního produktu. Diskutovat mezi sebou mohou i příznivci Smallville, existuje český web, který je tomuto seriálu zasvěcen a na jehož stránkách je k dispozici fórum. Z iniciativy fanoušků také vznikají internetové stránky, na kterých si můžete zakoupit nejrůznější zboží inspirované slavnou postavou, nabídka je opravdu široká, k oblíbeným produktům patří především plakáty a tapety s motivem Supermana, ale tvůrci neopomněli ani puzzle, figurky, panenky a karetní hry.

No comments:

Post a Comment