Sunday, December 6, 2009

Kolektivní inteligence Zoufalých manželek a nejen to!
Zoufalé manželky, v originále Desperate Housewives, je americká řada komediálního seriálu společnosti ABC. První seriál byl odvysílán 3. října 2004 a stal se okamžitě jedním z nejúspěšnějších seriálových řad. Doložením jeho úspěchu je získání prestižní ceny “Nejlepší Tv seriál - muzikál nebo komedie” v roce 2006.

Seriál je zasazen do fiktivního prostředí, do ulice Wisteria Lane v městečku Fairview. Děj tohoto fenomenálního seriálu se odehrává očima zemřelé sousedky, kamarádky hlavních hrdinek, a nabízí neotřelý pohled na předměstí a životy hlavních hrdinek.

Hlavní hrdinky, jmenovitě Susan, Brie, Lynnete, Gabrielle a Brie, jsou každá úplně jiná, ale jejich vzájemná odlišnost je spojuje v nerozlučná přátelství a pomáhá jim řešit situace každodenního života i situace ne tolik běžné. Právě zvládáním každodenních problémů a strastí se seriál přibližuje divačkám a ty se s hrdinkami mohou ztotožňovat. Hrdinky si radí a řeší svoje milostné životy, rodinné životy, domácí práce a dokonce řeší i zapeklité záhady a situace.

Jak ale vypadá seriál, pokud bychom se na něj podívali z trošku jiných hledisek?

Z pohledu Transmediálního vyprávění, jehož podstatou je využívání k propagaci co největšího množství mediálního pokrytí a zaštítění, Zoufalé manželky splnily vše skoro do puntíku. Každé médium se snaží co nejlépe představit příběh, uvést veřejnost do světa hlavních hrdinů a to prostřednictvím svých vlastních metod a způsobů. Důležité je, že každé médium musí být nezávislé na ostatních médiích, veřejnost si může zahrát počítačovou hru, aniž by viděla film apod.

Konkrétně fenomén Zoufalých manželek zasáhl nejen TV, ale rozvinul se víceméně do všech oblastí médií. Nejen, že seriál běží na televizních stanicích po celém světě, ale tisknou se knížky, vydávají cd, dvd, hrají se počítačové hry a o množství aplikací, testů a blogů na internetu ani nemluvě.
„Zoufalky“ se vysílají ve více než 40 zemích světa a víceméně ve všech byla uvedena již 5. řada a televizní seriál se těší ohromné oblibě.

Pro ty, kteří zmeškají televizní vysílání, se vydávají jednotlivé díly, jednotlivé série či celý komplet sérií na dvd. Tak se diváci mohou dívat na seriál i v době, kdy se nevysílá.

V roce 2005 Hollywood Records vydali soundtrack „ Music from and Inspired by Desperate Housewives“. Na cd se objevily písničky inspirované seriálem i klipy přebrané přímo ze seriálu. Všechny písničky byly nazpívané jen ženskými představitelkami jako např. LeAnn Rimes, Shania Twain.

Na trhu knih se objevily dvě oficiálně vydané knihy. První, v originále, Desperate Housewives: Behind Closed Doors, spatřila světlo světa v září 2005 a vypráví příběhy produkčního týmu za scénou. Druhá kniha plná receptů s názvem The Desperate Housewives Cookbook – Juicy Dishes and Saucy Bits byla publikována rok poté. Kromě knih se během let 2006-2008 vydaly i nástěnné kalendáře s hlavními představitelkami.















Nejen knihy, ale i časopisy a to samozřejmě ženské časopisy jsou plné Zoufalých manželek. Témata se víceméně opakují a srovnávají čtenářky s hlavními hrdinkami anebo si to samy čtenářky mohou podle kvízu „Jaké hrdince ze Zoufalých manželek jste podobná?“ zjistit.

I nadšenci her, počítačových her a her na mobil si přijdou na své. V roce 2005 je možné koupit stolní hru s názvem Desperate Housewives Dirty Laundry Game, kdy se hráči snaží odhalit tajemství svých spoluhráčů a zároveň neprozradit to své. Simulační počítačovou hru Desperate Housewives: The Game je možné hrát od roku 2006 a ve stejném roce bylo možné si zahrát s hlavními hrdinkami ve hře na mobilu.

Pokud bychom si Zoufalé manželky zadali do vyhledávače, ukážou se nám tisíce aplikací, blogů, kvízů a na sociální síti Facebook až na 2500 různých fanouškových stránek.

Je zřejmé, že není média, kterého by v případě seriálu nebylo využito. A jelikož je člověk tvor komunikativní a tvořivý, rád sdílí své názory, myšlenky s ostatními lidmi. K rozboru tohoto aspektu nám poslouží Kolektivní inteligence Produsage.


Kolektivní inteligence je koncept, kdy lidé společně řeší a diskutují své názory a problémy a tím shromažďují společně informace a znalosti.

Pokud se na seriál pohlédne z tohoto konceptu, můžeme především na internetu najít, jak již bylo řečeno výše, množství blogů. Zde lidé sdílejí své názory na hlavní hrdinky, vývoj seriálu a společně tak pokládají otázky a hledají odpovědi. Kromě blogů jsou hojně využívány fan pages sociální sítě Facebook, kam lidé kromě komentářů vkládají i obrázky a krátká videa, postahovaná především ze serveru Youtube, což je další příklad. Videa se netýkají jen celých epizod, ale lidé sem vkládají i tematicky sestříhaná videa.

Princip Produsage je když se publikum mění a to z pasivní role do role aktivní. Tento koncept se hodně prolíná s ostatními dvěma.

Na oficiálních stránkách Zoufalých manželek se dá najít diskuzní fórum, kde se diváci mohou podílet se svými názory a částečně i ovlivnit producenty filmu k vymyšlení následující dějové linie či mohou změnit svým názorem vysílací čas. Aktivní roli diváků je možné najít i na serveru YouTube, kde se diváci baví stříháním seriálů do nejrůznějších podob a tím vznikají nová videa o „Zoufalkách“. Jako příklad je možné uvést video, které mapuje vývoj celého vztahu Susan a Mika nebo video o vztahu Lynette a Toma. Vše je otázkou času, takže kdo by si dal práci, mohl by nalézt i mnoho dalšího.

No comments:

Post a Comment