Abstract
Seminar work is based on academic article of Gina M. Chen
Why do women bloggers use social media? Recreation and information motivations
outweigh engagement motivations. Seminar work summarizes the main benefits of
survey and reacts to the chosen methodology.
Analyses of survey results from a random sample of
women bloggers show three motivations drive women to use social media – information,
engagement, and recreation. The author of the survey also focused on two
psychological needs for affiliation and self-disclosure which can be satisfied
through social media sites.
Abstrakt
Seminární práce vychází z odborného článku Giny M. Chenové
Proč používají blogerky sociální média? Zábava a touha po informacích
převládají nad potřebou zapojit se do společenského dění. Seminární práce
shrnuje hlavní přínosy autorčina výzkumu a reaguje na zvolenou metodologii.
Analýza výsledků průzkumu náhodně vybraného vzorku blogerek
ukázala tři hlavní motivace, které vedou ženy k používání sociálních médií
– informovanost, zapojení se do společenského dění a zábavu. Autorka průzkumu
se současně zaměřila na dvě psychologické potřeby, sounáležitosti a sebeodhalení,
které mohou být prostřednictvím sociálních sítí uspokojeny.
Zdrojová studie
CHEN, Gina Masullo. Why do women bloggers use social media?
Recreation and information motivations outweigh engagement motivations
[online]. New Media & Society [cit. 2015-06-21]. Roč. 17, č.
1, 2015, str. 24 – 40. Dostupné z WWW: http://nms.sagepub.com.ezproxy.is.cuni.cz/content/17/1/24.full.
Havlíková Anna
No comments:
Post a Comment