Sunday, November 20, 2016

Samaritán v kondici – fitness aplikace pro vyšší dobro

















Žijeme v době, kdy máme aplikaci snad úplně na všechno od spravování bankovního účtu, přes posílání vlastních pohlednic českou poštou, po spánek či vaření. Aplikace nám usnadňují život nebo se tak alespoň tváří. Poslední dobou se ale rozmáhá trend takzvaných „social good apps“, tedy aplikací, které uživatelům umožňují různými způsoby přispívat na různé charitativní lokální nebo mezinárodní projekty. Je pravda, že v „selfie světě“, kde náš narcismus nekontrolovatelně bují mají takové aplikace své místo, protože když už měříme kolikrát jsme se za noc otočili, kolik mililitrů vody jsme vypili proti minulému týdnu a kolik kalorií jsme spálili cestou do Billy, a naskytne se nám možnost tím zároveň někomu pomoct, tak proč toho nevyužít, že.
























EPP Pomáhej pohybem

EPP Pomáhej Pohybem je aplikace skupiny ČEZ, která je skvělý příklad takové charitativní aplikace. EPP je pro lidi, kteří slovy ČEZ „nesedí v koutě a rádi pomohou“, což by o sobě asi rád řekl každý z nás. Já jsem se tedy tenhle týden vypětím všech sil vykopala z kouta, vzala rukavice a zkusila pomáhat pohybem na vlastní kůži. První krok je registrace, ve které se vyplňují údaje jako email, pohlaví, věk, váha a výška. Aplikace také nabízí propojení přes Facebook, čehož jsem ze strachu, že se moji přátelé dozví, že nesedím v koutě, nevyužila. EPP nabízí opravdu široké spektrum aktivit, kterými může člověk sbírat body. Kromě klasik, jako chůze a běhu tedy můžete bodovat i na kajaku, běžkách, při tanci, posilování nebo skateboardingu. Používání je velice jednoduché a aplikace je podle mě opravdu dobře zorganizovaná, takže vás rozhodně neotráví a spíš naláká. Pokud zvolíte venkovní aktivitu, tak vás sleduje GPS a v rohu aplikace vidíte okénko s mapou, kde se zrovna pohybujete. Aplikace měří energii, čas, vzdálenost a tempo a přiděluje body, které sportovec na obrazovce také vidí, což přináší pocit zadostiučinění, možná větší než spalování energie nebo čas. Po skončení aktivity si můžete vybrat na jaký projekt svoje body věnujete. Každý projekt má svůj daný cíl, například obnova fasády kostela ve Vémyslicích potřebuje teď do cíle ještě 47497 bodů.

Vlastně proč ne?

Na první pohled vlastně super nápad. Člověk, který má problém s motivací nebo celkově s prokrastinací dostane pocit, že jeho výkon je součástí nějakého vyššího dobra a podílí se tak na blahu celé komunity. Několik kamarádů mi poslední dobou říkalo, jak teď daleko více chodí, protože krokoměr na iphonu jim měří, kolik za ten den ušli a večer se na to podívají a mají z toho daleko větší radost než kdyby to nevěděli. Na druhou stranu se teď mojí kamarádce na horách vybil telefon a celou druhou půlku túry do Pece se trápila tím, že se jí těch 7 km nezapočítá a zhorší se jí tak celkový průměr. EPP by si tedy rozhodně své uživatele měla najít. Vyběhám borůvkový knedlík a ještě tím přispěju na kostel – v podstatě sen. Všimla jsem si také, že ČEZ pravděpodobně investuje hodně do reklamy, protože po cestě z hor jsem v Praze viděla hned několik EPP billboardů u silnice a babička mi nedávno mezi řečí řekla, že zná takovou aplikaci ze seriálu Ulice (nepamatovala si jméno, ale podařilo se mi dohledat, že šlo o EPP).















Nahoře huj, dole fuj?

Za sebe musím říct, že jsem si k aplikaci nějak nenašla cestu a myslím, že je to právě proto, že se mi úplně nelíbí, že se ČEZ tváří jako samaritán tisíciletí. Souhlasím s tím, že se mají podporovat neziskové projekty a je skvělé, že existuje způsob, jak za pomoci nových médií dostat peníze, tam, kde jsou potřeba. Na druhou stranu mi ale celkem vadí, že mi ČEZ projekty na podporu vybírá. Momentálně se můžu v aplikaci rozhodovat mezi pěti projekty, z nichž mi není úplně blízký ani jeden. Daleko raději bych podpořila nějakou neziskovku, kterou znám a vím přesně, čím se zabývá a je to pro mě nějakým způsobem důležité. Ráda bych se dozvěděla něco o výběru projektů a o tom, na co musí organizace přistoupit, aby byla zařazena. To se mi ale v tomto týdnu bohužel nepodařilo vypátrat a stále čekám na odpověď. Co mi není také úplně příjemné je sledování GPS. Je jasné, že bez GPS by aplikace nejspíš neměla jak fungovat, ale netěší mě pocit, že ČEZ celý den monitoruje, kde chodím, popřípadě, jak rychle. V podmínkách se píše, že osobní údaje uživatele mohou být použity „pro účely marketingových výzkumů, pro účely identifikace nabyvatele v rámci dalších interaktivních produktů správce a jiných osob ze skupiny ČEZ a pro účely zasílání obchodních sdělení. Nabyvatel souhlasí s tím, že osobní údaje mohou být zobrazovány (zveřejněny) na webových stránkách či zobrazovány jiným uživatelům software. […] Údaje mohou být správcem předávány třetím osobám, zejména jiných osob ze skupiny ČEZ, a to i za marketingovými účely.” Působí to na mě tak, že „vlk se nažral a koza zůstala celá.“ Lidé jsou nadšení, že pomáhají nahodit kostel nebo přispívají na výuku dětí s diabetes a ještě k tomu se projdou po lese, ale v tu samou chvíli ČEZ získává miliony dat o uživatelích, která bude využívat pro vlastní účely a která jsou podle mě priorita celého projektu. Pro mě je prostě ČEZ samaritán s otazníkem.
    Zajímaly mě take názory ostatních lidí a tak jsem za poslední týden používání aplikace o ní mluvila celkem se třiceti lidmi (15 žen, 15 mužů) ve věku 24-30 let a snažila se zjistit, co si kdo o aplikaci myslí. Ze zmíněných třiceti používá nějakou fitness aplikaci 22 lidí a EPP znalo pouze 6. Aktivně ho ale nepoužívá ani jeden. Většině dotazovaným se aplikace vcelku líbila, ale nenadchly je vybrané projekty a vzhledem k tomu, že jsou spokojeni se svou aplikací by EPP nestahovali.
     Zkusila jsem se ještě zamyslet nad možným sociálním dopadem aplikace. Uživatel, který s aplikací tráví celý den a vydělává tak hodně bodů a pomáhá hodně projektům může nabýt pocitu, že svoji část pro vyšší dobro už si odpracoval. Na jednu stranu je to asi lepší, než kdyby nedělal vůbec nic, ale na druhou se přeci jen jedná o takové nepřímé „instantní pomáhání“. Důsledky to může mít takové, že v normálním offline životě už člověk nemá potřebu se nijak angažovat. Je ale pravda, že v tomto případě věštím z křišťálové koule a nedělala jsem žádný výzkum, který by toto dokládal. 

Autor: Tereza Pospíšilová
Zdroje: 
http://www.pomahejpohybem.cz/
http://www.pomahejpohybem.cz/podminky.pdf
"Smartphone Apps for Social Good" http://eds.b.ebscohost.com/eds/pdfviewer/pdfviewer?sid=a41cd569-a486-4b15-8f1a-f01c070bc0f3%40sessionmgr102&vid=1&hid=104



No comments:

Post a Comment