Sunday, November 20, 2016

Jak se jmenuje ta písnička?


Otázka, na kterou už se nemusíte ptát. Pryč jsou ty doby, kdy jste museli sedět u magneťáku, hodiny čekat, až zahrají tu písničku, jejíž jméno netušíte, a pak hlavně včas zapnout nahrávání. Nedejbože, když došla kazeta… Dnes stačí, abyste se dvakrát dotkli svého chytrého telefonu a je to. Název songu, interpreta, alba, rok vydání a samozřejmě i text vidíte během pár vteřin. Za dalších pár vteřin si písničku můžete stáhnout a poslouchat, dokud se vám nezprotiví. Programů, které vám neznámý song vyhledají, je hned několik, největšího úspěchu ale dosáhla aplikace Shazam.

Téměř už i sociální síť

Ta se poprvé objevila v roce 2002. Uživatel tehdy vytočil z mobilního telefonu číslo 2580 a nahrál píseň. SMS zprávou mu pak přišla informace s názvem skladby i zpěváka či zpěvačky. Přelomem byl však rok 2008, kdy se Shazam stal jednou z prvních aplikací, kterou bylo možné stáhnout na nově vzniklém App Storu. Postupem času se z něj stala jedna z nejstahovanějších bezplatných aplikací. Shazam toho ale nabízí víc. Pokud vás otravují reklamy, můžete si stáhnout i placenou verzi, sdílet písničku na sociálních sítích, poslat ji e-mailem, přes Messenger nebo uložit na disk. Můžete hudbu také nakupovat nebo číst texty písní v reálném čase. Původně mobilní aplikace už je dostupná i pro počítače a na své si přijdou i majitelé chytrých hodinek, kterým pro zjištění názvu písně stačí poklepat na zápěstí. Společnost provozující Shazam však nestačilo být jen programem pro rozpoznání songů a šla ještě dál. Na základě vyhledávaných písní předpovídá, které z nich se stanou hitem, a aplikaci přidává také prvky sociálních sítí – uživatelé mohou sledovat, jaké písničky vyhledávají jejich přátelé nebo oblíbení interpreti. Podle někdejšího produktového ředitele Shazamu může mít tato funkce zajímavý dopad na hudební průmysl – mění totiž způsob, jakým lidé objevují i konzumují hudbu a jak o ní spolu mluví.

Miliarda stáhnutí

Shazam už se však pustil i do oblastí, které nemají s hudbou téměř nic společného, konkrétně do vizuálního rozpoznávání. Přes aplikaci uživatel nasnímá například výrobek, na kterém je její logo, a může začít na mobilu procházet třeba webové stránky firmy nebo jiný interaktivní obsah spojený s daným výrobkem. A nejde jen o snímání samotných výrobků. Například Coca-Cola za pomoci Shazamu vytvořila „pitnou reklamu“. Když si uživatelé při vysílání reklamy zapnuli aplikaci, na displeji se jim ukázala sklenice s kolou a poté poukaz na nákup nápoje zadarmo. V této úspěšné kampani můžeme vidět nejen dobře provedený multichannel marketing, ale i konvergenci médií. Jak píše Henry Jenkins: „In the world of media convergence, every important story gets told, every brand gets sold, every consumer gets courted across multiple media platforms.“ A to se v případě Coca-Coly rozhodně naplnilo. Teď už jen můžeme čekat, s čím Shazam přijde příště. „Zashazamujeme si“ z radia reklamu na nově otevřenou pizzerii a do hodiny nám zazvoní poslíček u dveří? Zapneme Shazam při sledování traileru na YouTube a aplikace nám rovnou zarezervuje lístky na sobotní premiéru? Nebo si přečteme v časopisu rozhovor se zpěvákem, jehož song jsme si „vyshazamovali“ z titulní stránky?



Vzhledem k tomu, že na konci letošního září Shazam překročil významný milník a jako jedna z mála aplikací dosáhl miliardy stáhnutí a po čtrnácti letech se konečně dostal do zisku, má mnoho možností, jakými cestami se vydat. Podle slov obchodního ředitele společnosti v nejbližší době spustí nový televizní pořad s názvem „Beat Shazam“, vždy však bude prioritou stále zlepšovat a propracovávat identifikaci hudby. Ať už ale Shazam vymyslí jakoukoli vymoženost, bude spolupracovat s jakýmikoli značkami a propojí kdoví kolik druhů médií, vždy bude, i podle slov Henryho Jenkinse, záležet na aktivitě konzumentů, tedy uživatelů. A těm se vždycky alespoň jednou za čas stane, že si prostě budou chtít jen najít jméno písničky, která se jim zalíbila.


Zdroje:
Jenkins, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York Univerity Press. 2008. 
Shazam [online]. Dostupné z: https://www.shazam.com/cs
Perkins, Chris. Shazam is adding social features to try to become more than just a blue button [online]. Dostupné z: http://mashable.com/2015/06/29/shazam-social/#enmoHS7Uukq9
Lagorio-Chafkin, Christine. Newsfeeds, Beacons, and Google for Your Eyes: The Future of Shazam [online]. Dostupné z: http://www.inc.com/christine-lagorio/future-of-shazam.html
McIntyre, Hugh. Shazam's CEO Talks 1 Billion App Downloads And The Future Of The Brand [online]. Dostupné z: http://www.forbes.com/sites/hughmcintyre/2016/10/06/shazams-ceo-talks-1-billion-downloads-and-the-future-of-the-brand/#6cd02bed7093
 Swant, Marty. Coke Zero's 'Drinkable Advertising' Push Looks to Get Millennials Sampling [online]. Dostupné z: http://www.adweek.com/news/advertising-branding/coke-zeros-drinkable-advertising-push-looks-get-millennials-sampling-167064

No comments:

Post a Comment