Saturday, November 12, 2016

Ovládání cizích životů: Proč hrajeme The Sims?


Víte, že už je to 16 let od doby, kdy vznikla vůbec první verze dnes nejúspěšnější počítačové hry na světě The Sims? Proč je hra ve svých 4 a 1 verzi, desítkách dodatkových datadisků a rozšířeních tak úspěšná a proč ji vlastně tak milujeme?

Ovládáme životy jiných

Hra The Sims, ať už v jakýchkoliv verzích a dodatkových datadiscích, je učebnicovým příkladem tzv. „simulation games“, tj. her, ve kterých může hráč ovládat reálné životy postav. V případě The Sims jsou to pak takzvaní Simové/Simsové či Simíci, které hráč může ovládat prakticky od jejich narození (či vytvoření) až do smrti.

První verze The Sims spatřila světlo světa v roce 2000 a ihned zaznamenala obrovský zájem. Vyvinuly ji Electronic Arts, dnes ji produkuje Maxis – dceřinná společnost EA. Po 16 letech, je hra The Sims nejprodávanější počítačovou hrou všech dob. Dala vzniknout komunitám, jejichž členové si navzájem předávají zkušenosti, pyšní se úspěchy a životy svých Sims, zakládají YouTube kanály, vytvářejí tutoriály, píšou blogy. Dokonce mohou sdílet i své Simy, vytvořené domy aj., a to na speciálním fóru tomu určeném. Hru je možné hrát jak na počítači, tak na herních konzolích či tabletech a chytrých telefonech.

Od The Sims po The Sims 4

Verze od „jedničky“ po „čtyřku“ se proměňovaly zejména graficky. Zatímco v jedničce byla tráva jen zeleným kobercem, čtyřka ji umožňuje téměř cítit na konečkách prstů. Postavy mají ostré rysy – jak v obličeji, tak na těle. Nosí nejmodernější oblečení a účesy. Mohou se stylizovat do subkultur. Vybavení domácnosti a venkovního vyžití je tak hi-tech, že můžete stavět Bílé domy či Pražské hrady i pro začínajícího hasiče či učitelku. (Čímž chci říci, že grafika opravdu postoupila.)

Grafický vývoj vám pomůže osvěžit následující video:




Verze 4 také umožňuje daleko více features. Simové nyní mohou odjet na jachtu, opékat buřty, pořádat veselky v kostelech brutalistické architektury, mohou tvořit děti jinak než 10 po sobě jdoucími zakostičkovanými polibky, a to na různých místech v bytě i mimo něj (třeba v sauně), mohou být módními designery a mít fialovo-stříbrné vlasy, mohou cvičit pozdrav slunci a nechat si namasírovat nohy. Mohou vyrazit na nákupy do luxusních přímořských letovisek ve svých přepychových vehiklech a tam si pořídit loafers a ohrnuté džínsy. Mohou být citliví, agresivní, emocionální, bipolární. Navíc zvládnou dělat více úkolů najednou, a to dokonce i mužští Simové. Už se nezasekávají mezi stolem a židlí nebo v desce dveří. Mohou být mininky, dětmi, teenagery, mladými profesionály, dospělými i stařešinami. Sim bude prostě všechno, co si budeš přát, a ještě k tomu rád.

Existuje také verze FreePlay, kterou lze hrát na tabletech. Od jiných verzí se však odlišuje tím, že na ni neexistují cheaty a nelze ji ani urychlovat. Hrajeme tak v reálném čase, kdy Simové opravdu 8 hodin spí, 30 minut jí, 12 hodin vykopávají kámen na zahradě apod. Pokud se ke hře dlouho nevrátíte, utečou vám nejrůznější nabídky a Simům se bude špatně dařit.

Proč hrajeme The Sims? 

Na serveru otázek a odpovědí Quora jsem se dočetla, že Sims není hra v pravém slova smyslu, nýbrž hračka. Jako domeček pro panenky, ve kterém předurčujeme životy panenek, jen ve světě se všemi živly. Ptala jsem se sama sebe a svých přátel, proč vlastně Sims tak milují? Zároveň jsem objevila velmi zajímavou studii tria autorek Jeroen Jansz, Corinne Avis a Mirjam Vosmeer. Ve své analýze zjišťovaly genderové rozdíly v motivaci ke hře The Sims 2. Zajímaly je rovněž demografické údaje o hráčích.

Zjistily, že celých 84 % hráčů tvoří ženy. 53 % hráčům je mezi 13 – 17 lety. 26 % žen je více než 18 let. Celkově je hráčům mezi 8 až 54 lety, v průměru 17 let. Zajímavé také je, že drtivá většina respondentů hraje hru ve svém domově na počítači. 21% respondentů hraje hru každý den. V průměru nad hrou stráví 11 hodin týdně, tj. 1,6 hodiny denně, tj. 35 % volného času.

Jako proměnné v rámci motivů pak stanovily:

-       Fantazie: hráči hrají The Sims 2, protože jim hra umožní dělat věci, které v reálném životě dělat nemohou
-       Sociální interakce: hráči hrají the Sims 2 za účelem sociálních interakcí s přáteli
-     Rozdílnost: hráči hrají The Sims 2, protože jim hra umožňuje dělat něco zcela odlišného než v reálném světě
-       Kontrola: hráči hrají The Sims 2, protože je těší mít kontrolu nad životy svých Simů
-       Výzva: hráči hrají za účelem zlepšení vlastních dovedností
-       Zábava: hráči hrají The Sims 2 za účelem pobavím

Výzkum ukázal, že nejfrekventovanější motivací byla zábava, následovaná možností kontroly, třetí pozici pak sdílely motivace výzva, fantazie a rozdílnost. Sociální interakce byla nejméně obvyklou motivací. Motivace se také proměňovala s přihlédnutím na věk hráče a také na pohlaví. Největší rozdíly mezi mužskými a ženskými hráči byly v motivaci fantazie, výzva a sociální interakci. Tyto motivace byly u mužů mnohem častější. Zábava, možnost kontroly a rozdíl naopak žádné dramatické rozdíly nevykazovaly.

Pakliže existují takovéto výsledky mezi hráči The Sims 2, byly by tyto výsledky rozdílné mezi hráči nejpokročilejší a nejpropracovanější verzi The Sims 4? To je otázka, která by si zasloužila patřičný výzkum.

Jak jste na tom vy? 

Poohlédnete-li se po serverech, jako jsou Reddit, Quora, Yahoo questions, či na různých specializovaných The Sims fórech zjistíte, že tyto motivace patři stále mezi ty nejobvyklejší. Například uživatelka Rachel Cook na serveru Quora napsala, že miluje The Sims, protože ji uspokojuje možnost mít kontrolu nad životy Sims – může rozhodovat o tom, jací budou a kým se stanou. Baví ji vytvářet vztahy mezi nimi – z nepřátel dělat milence či naopak. Někdy také vytváří sama sebe a užívá si, že dosahuje cílů, které v realitě zdaleka nemá na dosah, nebo že dělá věci, o kterých si může nechat zdát. Občas ji baví své Sims týrat a nechávat je hrát jakousi Hru o přežití. Vítěznou odpovědí v tomto vláknu však přispěl uživatel Elliot Mason. Ten tvrdí, že obliba hry The Sims stojí na stejných principech jako obliba domečků pro panenky, kdy můžete řídit životy „lidí“, vytvářet jejich životní a sociální prostředí podle vlastních preferencích a manipulovat jejich životními příběhy podle toho, zda máte náladu na legraci nebo emoce. Na fóru thesims.com se objevují motivace jako: „Můžu psát příběhy“ nebo „Barbíny pro dospělé“ – což je jinými slovy to, co již bylo zmíněno. A co na to redditoři? Proč hrají The Sims? „Když mi bylo 12, už nebylo vhodné, abych si hrála s Barbínami,“ říká jedna. „Jsem maniak přes kontrolu lidí a užívám si to,“ říká druhý. „Jediné místo, kde můžu někomu přikázat, ať ihned umyje nádobí,“ říká další. Objevují se také další názory. Například, že hra je vhodná pro lidé trpícími poruchami autistického spektra, kteří mohou mít nad něčím kontrolu.

Možnost kontroly životů ostatních tedy stále zůstává jednou ze zásadních motivací. Vždyť je to také hlavní charakteristický rys her simulačního typu, jako jsou The Sims, RollerCoasterTycoon či SimsCity. A co vy? Hrajete The Sims? A proč?

8 typů hráčů

Nakonec doporučuji článek o 8 typech hráčů The Sims. Kdybychom byli všichni „The Realist“, tak nás ona hra vlastně nebude bavit vůbec.

Zdroj:

JANSZ, Jeroen, Corinne AVIS a Mirjam VOSMEER. Playing The Sims2: an exploration of gender differences in players’ motivations and patterns of play. In: New media & society. 12(2). 2010: 235 – 251p.

No comments:

Post a Comment