Sunday, November 20, 2016

Budoucnost zdravotních mobilních aplikací aneb Jaký potenciál má česká Záchranka?

  Romana Hybrantová

 Kolem 65 % globální populace dnes vlastní mobil, což představuje asi 4,7 miliard lidí. Navíc popularita mobilů stále roste a zároveň se ukazuje, že právě mobilní internet se stává primárním způsobem, jak se lidé po celém světě připojují online. Vlastnit smartphone samo o sobě přináší spoustu výhod a jednou z nich je možnost instalace aplikací jako doplňkových programů k samotnému operačnímu systému. Mobilní aplikace slouží k různým účelům, můžete se pomocí nich seznámit, komunikovat s partnery, poslouchat oblíbenou muziku, hrát hry, ale čím dál častěji se objevují i aplikace, pomocí niž můžete vyřešit vážný problém či zachránit život. 

 Zdravotnický průmysl se na informační technologie adaptuje pomalejším tempem než třeba zábavní průmysl.V první a druhé IT vlně se soustředil spíše na procesy než na samotné potřeby pacientů. Jedním z důvodů byly i četné regulace a obavy o soukromí pacientů. V poslední době jsou ale pacienti sami mnohem přístupnější k digitálním sítím a službám a mají o ně zájem. Podle GreatCall jsou aplikace zaměřené na zdraví a fitness jednou z nejrychleji rostoucích kategorií mobilních aplikací.
Zdroj: greatcall.com

Česká aplikace Záchranka

 Začátkem roku 2016 se na českém trhu objevila aplikace Záchranka, která umožňuje svým uživatelům jednoduchým stisknutím tlačítka kontaktovat číslo 155 a přepojit se tak na záchrannou službu. Díky tomu, že smartphony jsou napojené na GPS, A-GPS či WPS, je aplikace schopná odeslat záchranářům i přesnou polohu uživatele buď pomocí datové nebo SMS zprávy, čímž usnadní jejich akceschopnost.



 Původní koncept této aplikace vytvořil Filip Maleňák v rámci své bakalářské práce a sice současný formát Záchranky předčil jeho očekávání. Za šest měsíců provozu byla aplikace nainstalována na přibližně 235 000 zařízení. Prostřednictvím aplikace bylo Záchrannou službou přijato na 4000 zpráv.

3 + 1 současných zásadních funkcí aplikace

  • Alarm okamžitě odesílá přesnou polohu.
Výhodou funkce? Záchranná služba získá rychle a především naprosto přesně informace o vaší poloze.

Zdroj: FB Aplikace Záchranka
  • Lokátor zobrazí lékárny, zubní či lékařské pohotovosti v okolí.
Výhodou funkce? Požadované místo, jenž zrovna potřebujete, najdete rychle a pomocí mapy jednoduše. 


  • První pomoc interaktivním způsobem pomáhá vykonávat ty nejzákladnější kroky k záchraně života.
Výhodou funkce? Přestože se techniky první pomoci často a znovu předvádějí, málokdo je schopen v potřebný okamžik hbitě a efektivně zareagovat. Postupovat podle návodu samotné aplikace je tak určitou oporou.


  • Do samotné aplikaci se můžete uložit údaje o vašem zdraví, čímž lékařům opět usnadníte práci v momentě, kdy bude třeba.
Navíc fandíte-li hodinkám Apple watch, máte vyhráno, neboť Záchranka podporuje propojení a nouzové volání stisknutím tlačítka na hodinkách.

Plány do budoucna?

 V současnosti programátoři aplikace pracují na rozhraní určené pro neslyšící. Zároveň má dojít k propojení aplikace s evropským záchranným systém, jež umožní využití aplikace v zahraničí.

 Aplikace na stránkách rovněž ale informuje o tom, že “Záchranka do budoucna také umožní navázání aplikace na kontakty v telefonu, čímž přibude možnost sdílení aplikace dalším uživatelům.” O jaký způsob sdílení se bude jednat je otázka. Jestli aplikace půjde cestou sdílení informací o zdravotním stavu s lékaři jako to dělá Umotif nebo se spíše zaměří na první pomoc, jako to dělá aplikace amerického Červeného kříže.

6 aktuálních trendů ve zdravotnické technologii

1) Zdravotnický průmysl se již začal konsolidovat a tento trend bude pokračovat. Neustále dochází k fúzím a akvizicím a zdravotnictví se stává globálnějším a představuje obrovskou výzvu. Zdravotní aplikace by mohly v budoucnu umožňovat sdílení informací o stavech pacientů napříč zeměmi, což by mohlo přispívat k lepším citlivých soukromých informací.

2) Bezpečnost dat a soukromí je stále primárním cílem zainteresovaných subjektů. Telezdravotnictví může být velmi úspěšné, vyřeší-li se přístupnost k detailním informacím o zdravotním stavu pacientů.

3) Spolupráce bude i nadále klíčová a změní způsob, jakým je zdravotnická péče dodávána. Nejenom zdravotní platformy mezi sebou budou muset spolupracovat, zapojit se musí i další subjekty.

4) Velmi nápomocným nástrojem se stane cloud a jeho rozsáhlé možnosti. Díky tomu se budou nemocnice i zdravotnické sítě navzájem informovat o stavech pacientů.

5) Další šíření mobilů a internetu věcí mezi uživatele zdravotnických aplikací přinese spolehlivější a celistvější data. Zásadní převrat tak čeká preventivní medicínu.

6) Bude přibývat zdravotních programů, připojených zařízení i funkcí aplikací, což přinese spoustu komplexnějších údajů o stavu uživatelů. Pacient tak bude za pomoci technologií svědomitěji kontrolovat svůj životní styl a rozhodovat se v souladu s jeho zdravotním stavem.

Zdroj: greatcall.com

Zdroje:

O mobilní aplikaci Záchranka.

Signálem k pomoci: mobilní aplikace Záchranka má po půl roce 235 000 stažení.

Healthcare’s digital future

Is Mobile Healthcare the Future?

Top 6 healthcare technology trends for 2016

3 comments:

  1. Mockrát díky za článek. Tuto aplikaci popravdě vůbec neznám. Myslím si ale, že je skvělé, že něco takového existuje. Spoustě lidí může taková aplikace klidně i zachránit život a to se počítá. Také si docela dokážu představit, kolik práce muselo dát takovou aplikaci vůbec vymyslet. Sám moc dobře vím, jak těžký je třeba vývoj webových aplikací a myslím si, že u něčeho jako je toto to musí být ještě mnohonásobně složitější.

    ReplyDelete
  2. Taky využívám zdravotní aplikace, ale ne v tom smyslu, ve kterém píšete vy. Spíše mi jde o trackování mého zdraví. Používám to od té doby, co jsem si koupila Xiaomi Mi Band 7. Ten mi neustále měří například tep, nachozené kroky atd a díky propojení s aplikací v telefonu mám o těchto věcech pořád přehled. :)

    ReplyDelete
  3. Určitě zajímavý koncept. Myslím si, že je super, že se současný vývoj mobilních aplikací zaměřuje i na takovéto věci a ne pouze na zbytečnosti. Dnes už má například prakticky každá firma nějakou svou vlastní mobilní aplikaci. Sám jich v telefonu pár mám. Jejich reálná využitelnost je ale často velmi diskutabilní.

    ReplyDelete