Sunday, November 20, 2016

Ovládne virtuální realita svět?

Jedním z největších technologických témat dneška je jednoznačně fenomén v podobě virtuální reality a jejího současného využití. Tento moderní „boom“ odstartovalo v roce 2012 zařízení Oculus Rift, které vyrobilo speciální brýle, po jejichž nasazení se ocitnete ve virtuálním prostředí. Potenciál tohoto nápadu brzy vycítil Facebook a tak si zařízení rychle posichroval a odkoupil za 2 miliardy dolarů.

Na současný trend virtuální reality už zareagovaly i další elektronické firmy jako Microsoft, Sony nebo HTC o jehož výrobku se budeme bavit později. Ačkoliv je virtuální realita dnes spojována více s budoucností, nelze opomenout ani její historické kořeny, které se datují hluboko do 20. století.

Pojem virtuální realita, který vznikl až v roce 1987, lze totiž spojovat už s prvními leteckými simulátory, jenž začaly vznikat ve 30. letech po sérii leteckých nehod. Tyto simulátory dnes tvoří běžnou praxi při cvičení nových pilotů a našly uplatnění i v jiných odvětvích jako bylo lékařství, stavebnictví nebo sport.

V roce 1968 pak přišla revoluce, když se vyrobilo první zařízení, které lze nosit na hlavě a vnímat přitom virtuální realitu, i když pouze v podobě jakýsi virtuálních čar. Tento přístroj také dostal označení Damoklův meč, pro svou velikost a obrovskou váhu.
V 80. letech pak začalo docházet k větší výrobě těchto přístrojů, které se snažily ještě více zlepšit audiovizuální stránku a přinést i využití pro jiné smysly.



Současný nový příchod virtuální reality oživl v jiné podobě a pro odlišné, zábavné využití. Výrobci ho totiž nabízejí pro masivnější publikum, díky současným technologickým možnostem, jež umožňují virtuální brýle používat v domácnostech a za relativně nízkou pořizovací cenu.
Asi nejlepší současnou technologií disponuje firma HTC, která vymyslela brýle vytvářející virtuální realitu a příslušenství, jež umožňuje se v této realitě lépe pohybovat a interagovat.
HTC Five přišlo v dubnu 2016 s plně fungujícím produktem, jenž vytváří téměř dokonalou virtuální realitu a hry, které lze v této realitě hrát. Nejsou to však jenom hry, které publikum zaujalo. Možná větší ohlas přinesl výrobek od firmy Google, jenž vymyslel program pro 3D malování, který lze taktéž použít na přístroji od HTC Five.


Google Tilt Brush, jak se tento program nazývá, umožňuje uživatelům po nasazení virtuálních brýlí začít, za pomoci speciálního ovladače, malovat v prostoru. Kreativitě se meze nekladou a lze tak nakreslit prakticky cokoliv. K dispozici je navíc za pomoci druhého ovladače speciální paleta, která dokáže měnit barvy, potažmo styly kreslení, jenž chce uživatel využít ve svém díle. Další výhodou je, že můžeme v průběhu malování svůj výtvor obcházet a prohlížet ze všech úhlů, popřípadě doladit některé detaily.


Google Tilt Brush jenom ukazuje jednu z dalších možností, jež virtuální realita (VR) nabízí. Tou prioritní funkcí VR budou pravděpodobně hry, které díky této technologii dodávají hráči nový pocit z hraní. Nemusí však zůstat jenom u nich. V současné době už vznikají filmy pro sledování ve virtuální realitě, anebo také fotografie, které umožňují vtáhnout uživatele přímo na místo, kde byla fotografie pořízena. Nemalý zisk je také očekáván z produkce porno průmyslu, jenž už také vymýšlí možnosti, jak uplatnit VR.
Ostatně ani nemalá investice Marka Zuckenberga do prvotní technologie Oculus Rift nebyla bezdůvodná. Zuckenberg a jeho tým v současné době už přemýšlí jak získanou technologii virtuální reality aplikovat pro sociální sít Facebook, potažmo ji využít jako novou formu komunikace mezi lidmi.
Je otázkou jak se tato integrace virtuální reality ke komerčnějšímu využití povede. Jisté je však to, že virtuální realita nabízí jedinečnou formu zážitků, které nelze úplně zažít při používání jiných technologií.

VR má totiž velký potenciál stát se součástí ostatních tradičních medií, nebo je dokonce nahrazovat. Tato konvergence by navíc mohla být obohacena o možnost sdílení získaných zážitků skrze virtuální realitu a v budoucnosti se tak mluví o virtuální realitě jako o „internetu zážitků“.

Zdroje: VOŽENÍLEK Jakub. Pohled do budoucnosti. Virtuální a rozšířenou realitu čeká obří boom. Http://technet.idnes.cz/ [online]. 2016 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: http://technet.idnes.cz/virtualni-rozsirena-reality-pokemon-go-zisky-f4l-/tec_technika.aspx?c=A160716_185757_tec_technika_dvz
PULTZNER Martin. Vyzkoušeli jsme finální virtuální realitu HTC Vive. Je nejlepší. Mobilenet.cz [online]. 2016 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: https://mobilenet.cz/clanky/vyzkouseli-jsme-finalni-virtualni-realitu-htc-vive-je-nejlepsi-29643
BENEŠOVSKÁ Michala. Infografika: Historie virtuální reality. Helloworld.cz [online]. 2016 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: http://www.helloworld.cz/infografika-historie-virtualni-reality/
JENKINS, Henry. Convergence culture: where old and new media collide. New York: New York University Press, c2006. ISBN 978-0-8147-4295-2.


No comments:

Post a Comment