Sunday, November 20, 2016

Gastronomický voyerizmus v priamom prenose

Štíhla mladá žena trávi každú noc niekoľko hodín pred webovou kamerou, zatiaľ čo zaujatí diváci  jej pripisujú na účet tisíce dolárov mesačne. S malým mikrofónom pri ústach skonzumuje na jedno posedenie také množstvo potravín, ktoré by stačilo pre priemernú trojčlennú domácnosť. Počujete doslova každé zahryznutie, každé jedno sústo, či posmrknutie spôsobené návalom sĺz z prehnane koreneného jedla. Verte alebo nie, tento nový fenomén s názvom gastronomický voyerizmus priťahuje milióny divákov.
Internetové šialenstvo rozšírené najmä v Južnej Kórei a Japonsku spočíva v sledovaní živých streamov mladých ľudí, ktorí sa vyslovene napchávajú pred početnou komunitou osamelých fanúšikov. Tieto videá sú inak nazývané aj mukbang, čo vo voľnom preklade znamená “jesť v priamom prenose”. Žiadna nahota, žiadne triky ani kostýmy. Len osoba konzumujúca niekoľko jedál súčasne. Pochopiteľne sa naskytne otázka, čo stojí za rozmachom absurdných online prenosov “gurmánskych orgií”. Prečo preboha sledovať cudzích ľudí pri jedle?

Podľa ABC News je jednou z príčin vzostup jednočlenných domácností. Mnoho občanov ázijských zemí žije a jedáva osamote a mukbang má predstavovať istú náhradu pocitu zdieľania jedla s kamarátmi, náhradu pocitu náležitosti ku komunite. Obzvlášť pre Kórejcov je stravovanie veľmi spoločenská záležitosť. Dôkazom je aj význam kórejského slova rodina, ktoré v preklade znamená “tí, ktorí jedia spoločne”. Jedna z verných diváčok mukbang show sa dokonca vyjadrila, že sa v situáciach osamelého konzumovania potravín cíti trápne. “Keď ju sledujem, mám pocit, že som to ja, kto toho toľko zje. A to je asi zmysel celej show. Pravdepodobne to mnoho ľudí ukľudňuje, ten pocit, že nemusia jesť sami,” dodáva dvadsaťšesťročná Kórejka Park Sun-Young.

Ďalší z dôvodov nás privádza k erotickej rovine a otázke, či môžeme považovať foodporn za nový druh porna. Závisí na uhle pohľadu, ale keď sa pozrieme na tématiku stravovania v kontexte ázijskej kúltúry, ide o pomerne intímnu záležitosť a možnosť nerušene sledovať ľudí pri konzumácii jedla môže pre niektorých jedincov predstavovať vzrušujúci zážitok.

Iná skupina sa zase prikláňa k názoru, že niektorí z fanúšikov si doslovné obžerstvo nemôže dovoliť. “Ľudia sa môžu vďaka mne zprostredkovane radovať z jedla. Moje online prehliadky sú určené tým, ktorí nemôžu jesť, nechcú jesť v noci, alebo sú na diéte,” hovorí Diva, najpopulárnejšia mukbangová hviezda. Na posedenie dokáže skonzumovať až 30 vajec, 4 obrovské pizze alebo 3 kilogramy hovädzieho mäsa.


Fanúšikovia s ňou majú možnosť chatovať v reálnom čase, podporovať ju, či posielať tzv. virtuálne balóniky v hodnote 100 wonov (necelé 2 koruny), ktoré sa premieňajú na hotovosť. Za jeden mesiac si Diva dokáže zarobiť v priemere až 190 000 korún. Všetky platby sú pritom čiste dobrovoľné, jej živý kanál možno sledovať aj úplne zdarma. Čo teda motivuje ľudí platiť zrovna za takúto formu virtuálnej zábavy?

Diva tvrdí, že spätná väzba na jej show je rôznorodá, ale v konečnom dôsledku prevažujú pozitívne rakcie. Ľudia sú jej istým spôsobom vďační. „Najkrajší komentár, ktorý som kedy obdržala, bol od diváčky, ktorá tvrdí, že vďaka mne prekonala anorexiu, hovorí Diva. „A to pre mňa naozaj veľa znamená.“

Ja osobne tomuto fenoménu, pravdupovediac, veľmi nerozumiem. Dokáže obrazovka nahradiť ľudskú spoločnosť? Dorazí trend aj k nám? Dočkáme sa európskej verzie s krásnou Slovenkou pojedajúcou bryndzové halušky? Či Češky užívajúcej si Vepřo knedlo zelo pred tisíckami “nenásytných” divákov za notebookmi?

Katarína Hižová

Zdroje:
South Korea’s Passion for Watching Strangers Eat Goes Mainstream. In: ABC News: Breaking News & Latest Headlines [online]. 2015 [cit. 2016-11-20]. Dostupné z: http://abcnews.go.com/International/south-koreas-passion-watching-strangers-eat-mainstream/story?id=30124160

Mukbang and Hauls: The rise of super-indulgent eating and shopping videos. In: Ars Technica[online]. 2015 [cit. 2016-11-18]. Dostupné z: http://arstechnica.com/gaming/2016/04/mukbang-and-hauls-the-rise-of-super-indulgent-eating-and-shopping-videos/

Social media and a culture of voyeurism. In: 
Sutherland Labs - Research and design. Improving everyday experiences. [online]. 2015 [cit. 2016-11-19]. Dostupné z: http://www.sutherlandlabs.com/blog/social-media-and-a-culture-of-voyeurism/


No comments:

Post a Comment