Wednesday, November 16, 2016

Instagram Stories vs. Snapchat – kdo z koho?

V srpnu tohoto roku připojil Instagram ke svým stávajícím funkcím novou službu Instagram Stories, která funguje a vypadá podobně jako Snapchat. Jaké jsou mezi nimi rozdíly? A kdo zvítězí v boji o uživatele?



I když se na první pohled zdá, že mezi Instagram Stories a Snapchatem není rozdíl, řada uživatelů zmiňuje alespoň jeden pro ně zásadní – Instagram Stories nemá fun efekty. Přestože můžete nahrát fotku nebo desetivteřinové video, které doplníte o vlastní text, emotikony nebo ho obohatíte o vlastní malůvky, které vytvoříte tažením prstu po displeji, v psa s vyplazeným jazykem, roztomilou srnku nebo svůdnou lesní vílu se zkrátka neproměníte. A právě díky tomuto prvku je Snapchat tak populární. Řeč je o tzv. lenses, které fungují jako speciální real-time efekty, které vám na obličej dosadí jeden z nabídnutých motivů. Mění se na denní bázi, přičemž ty nejpopulárnější se velmi často opakují. Můžete se s nimi vyfotit nebo natočit video a poslat ho přátelům, tzv. vesele snapovat.

Jsou efekty to nejzásadnější?

Ne, je to pouze jedna z mála zbývajících výhod, kterou má konkurenční Snapchat. Základní myšlenkou Instagramu bylo sdílení fotografií oříznutých do čtverce, které mohly být upraveny prostřednictvím různých filtrů. Využívání Instagramu bylo jednoduché – uživatelé si vytvořili vlastní album zajímavých fotografií, které sdíleli se světem, přičemž se nejednalo tolik o zachycení aktuálního dění jako spíše o perfektně vyfocenou fotku. Podstata původního Snapchatu byla ale diametrálně odlišná. Byla postavena na spontánnosti, na momentkách, které se odehrávají teď a které nejde jakýmkoliv způsobem profesionálně upravit.

Jak řekl Picasso, kterého později parafrázoval Steve Jobs: „Good artists copy; great artists steal.“ To, co Instagramu doposud chybělo, se díky Stories doplnilo, což mnozí odborníci (zejména z řad zaměstnanců Instagramu) považují za přirozenou evoluci, kterou procházejí sociální média. V tomto případě však nešlo pouze o přebrání konceptu, ale i o vlastní inovaci. To, co Instagram vyvinul je v podstatě mnohem jednodušší a koncipovanější než u konkurence.

Stejně a přitom jinak?

Pomineme-li tak prvotní udivení nad tím, jak mohli vývojáři Instagramu převzít a přijmout za vlastní princip, na kterém stojí konkurence, pravdou zůstává, že i přestože Snapchat roste, stále ho používá méně lidí. Zatímco aplikaci denně navštíví 150 milionů lidí, Instagram jich přivítá dvakrát tolik.


Problém nebo také možná záměr Snapchatu tkví v tom, že pro mnohé byl a stále zůstává uživatelsky nejasný a nesrozumitelný. Lidé ve věkové kategorii 30+ si často stěžují, že nemají ponětí o tom, jak aplikaci používat, zatímco miléniálové si aplikaci oblíbili snad i právě kvůli tomu, že starší generaci zůstala nedostupná (narozdíl od Facebooku). Instagram využil tohoto matoucího rozhraní a udělal to, co umí nejlépe – zpopularizoval základní funkci Snapchatu díky userfriendly ovládání. To vše nabídl jako svojí součást a nikoliv jako další aplikaci nutnou ke stažení.

Instagram v největším rozkvětu

Ve světě sociálních médií je aktuálně Instagram na svém vrcholu. Dokázal vytvořit síť aktivních uživatelů, kteří díky němu získávají nové přátele, sledují zajímavé jednotlivce, oblíbené značky nebo celebrity, poznávají jiné části světa, diskutují pod příspěvky nebo se sdružují do fanouškovských skupin, kde mezi sebou vzájemně komunikují. To je přesně to, co Snapchat nemůže nabídnout – nemůže vytvořit komunitu a to nejen z toho důvodu, že snapy mizí do 24 hodin po jejich zobrazení, ale spontánně najít a sledovat někoho v této síti není až tak jednoduché.


Předpoklad úspěchu Instagram Stories netkví pouze v převzetí něčeho, co jinde fungovalo. Díky nové funkci může uživatel Instagramu nechat proniknout svoje followery do svého všedního dne, protože každý má nějaký příběh a každý uživatel si novou službu může vyzkoušet. Už nejde pouze o dokonalé fotografie pořízené často i profesionálním fotoaparátem, nastylizované tak, aby vypadaly co nejlépe, ale o něco, co je blíže reálnému světu a co vede k větší angažovanosti uživatelů. Jde o perfektní kombinaci toho, jak ukázat věci z každodenního života tak, aniž by to poskvrnilo samotný obsah.

Čísla mluví jasně

4,2 miliardy liků, 21 minut strávených v aplikaci a 95 milionů fotek denně, to jsou data, která vykazuje Instagram a která potvrzují fakt, že uživatelská komunita je ráda ve vzájemné interakci. I když má zdánlivě Instagram Stories navrch, můžeme jen netrpělivě čekat, s čím novým přijde Snapchat, aby situaci zvrátil ve svůj prospěch.

__________________________________________________________________________

Zdroje:

HOCHMAN, Nadav, MANOVICH, Lev. Zooming into an Instagram City: Reading the local through social media.

What Steve Jobs really meant when he said 'Good artists copy; great artists steal'

88 amazing Snapchat statistics (October 2016) 

Will Instagram Stories Be the End of Snapchat?

Instagram’s 3 Core Values For Building A Global Community

Everyone says Instagram Stories copied Snapchat – but it’s got a killer feature
http://thenextweb.com/opinion/2016/08/03/everyone-says-instagram-stories-copied-snapchat-but-its-got-a-killer-feature/

No comments:

Post a Comment