Saturday, November 27, 2010

Kolektivní inteligence studentů VŠE aneb VŠE Borec v akci!

Název těchto internetových stránek nemohl být zvolen příhodněji. Seznamte se prosím s borcem, který vám prozradí naprosto vše, co se týče studia na VŠE.

Představte si ho jako studenta, který prošel všemi obory na Vysoké škole ekonomické, během čehož absolvoval zhruba 800 předmětů, poznal na 700 vyučujících, účastnil se 50ti vedlejších specializací, úspěšně vykonal všechny možné bakalářské i magisterské zkoušky a co je nejdůležitější, o veškeré své získané znalosti a zkušenosti je ochoten se s vámi nezištně podělit. Kdo by se s ním nechtěl kamarádit?

Tuto možnost mají od roku 2004 úplně všichni, kteří navštěvují totožnou školu jako borec. Není divu, že na něj nedají dopustit a není divu, že jim to už šest let závidí spolužáci z jiných vysokých škol.

Borec není unikátní svým účelem, ani obsahem, ale je naprosto jedinečný, co se týče rozsahu. Uživatel si zde může přečíst 103 887 názorů na učitele, 10 286 referencí na jednotlivé předměty a není problém stáhnout si 23 739 studijních materiálů o celkové velikosti 11.17 GB. (Pozor tato čísla každou chvíli narůstají!).
S takovýmto pomocníkem je studium jedna radost.

Kdo za to může?

Autorem těchto stránek je oficiálně jediná osoba, ve skutečnosti je jím ovšem celý dav. Dav, který můžeme nazvat kolektivní inteligencí. Tento pojem zavedl francouzský filosof Pierre Lévy, který jím označil schopnost skupiny najít větší množství anebo kvalitnější řešení nějakého problému, než její jednotliví členové.

To na těchto internetových stránkách platí na sto procent. Hlavním problémem je v tomto případě masovost a anonymita, která vládne VŠE. Studentské kruhy zde neexistují, takže člověk je rád, pokud se obklopí hrstkou kamarádů, se kterými se snaží vytvářet si co nejpodobnější rozvrh. Já osobně jsem člověkem docela společenským, troufám si tvrdit, jelikož do školy ale dojíždím, často mi unikají takové informační líhně, jakými jsou kolejní večírky nebo setkávání spolužáků podobného charakteru, takže obvykle nevím, jak se říká, která bije. Koho se mám zeptat na to, jestli mi statistiku na cvičení vysvětlí srozumitelněji jen o pár let starší Ing. Neznámá nebo tituly ověnčený Prof. Ing. Richard Nejmenovaný, CSc.? A jako volitelný předmět si mám zvolit ekonomickou propedeutiku nebo demografii, když nemám ani pojetí, co si pod těmito pojmy představit?

I kdybych měla kamaráda ve vyšším ročníku, který s tím má zkušenosti, nemohu se pouze na jeho názor stoprocentně spolehnout. Každý jsme samozřejmě jiný a to, že jeho bavila více demografie, neznamená, že bude více bavit i mne. Pokud si ale kliknu na Borce, uvidím, že si tento předmět chválí 93% spolužáků, kteří k němu vložili referenci, u zbylých 7% si přečtu důvody, proč jim tento předmět nevyhovoval, vyhodnotím situaci a s klidným vědomím se na něj přihlásím, nebo nepřihlásím. Naprosto obdobná situace platí i při výběru učitele, či vedlejší specializace.

Tvořím, tvoříš, tvoříme

Tento systém by ale nemohl fungovat, kdyby se zde neuplatňoval koncept produsage. Každý student VŠE má totiž možnost nejen z internetových stránek čerpat, ale i spoluvytvářet jejich obsah. Vkládání referencí je samozřejmostí, uživatel však také může nahrávat své vlastní materiály, které mu při studiu pomohly a na oplátku stahovat materiály od všech ostatních.

Mohou to být výpisky z přednášek, vypočítané příklady ze cvičebnic, seminární práce, prezentace, různé výtahy a shrnutí anebo také (což možná ocení nejvíce studentů) varianty všech možných testů. Toto a mnohem více najdete v záložce FreeMatroš.

Velmi příjemným nadstandardem je možnost ocenění těchto materiálů nejen pochvalným komentářem, ale i peněžitým příspěvkem pro autora. Musíte ovšem mít na svém virtuálním kontu na Borci nějaký vklad. Ten vám může navýšit administrátor, pokud mu peníze v požadované částce převedete na účet, nebo si ho dobijete sami přepsáním kódu z příspěvkového kupónu, který je možno koupit v areálu školy. Libovolnou částkou pak můžete přes tyto internetové stránky přispět studentovi, jehož materiál vám nejvíce pomohl. Ten má pak možnost zaslat ho jinému uživateli, příspěvek darovat na provoz Borce, nebo si ho nechat vyplatit (ovšem pouze, přesahuje-li částka v souhrnu 100,- Kč). Nedělejme si iluze, že se dají tímto způsobem vydělat velké peníze, gesto je to ale rozhodně příjemné.

VŠEhochuť

Na Borci se ovšem dají najít i další užitečné informace, které vám usnadní studium. Například zde naleznete inzeráty všeho druhu. Funguje tady takzvaný Bazar, kde studenti nabízí nebo poptávají skripta, či další pomůcky ke studiu. Na stejném principu běží i sekce Ubytování, kde se poptává a nabízí bydlení, a v záložce Práce se zase student může porozhlédnout po přivýdělku. Najdete zde inzeráty, které publikují samotní uživatelé, nebo které sem přináší administrátor spolu ve spolupráci s pracovním portálem Jobs.cz.

Máte-li jakoukoliv otázku točící se kolem studia, není nic jednoduššího než položit ji vašim virtuálním spolužákům. Možností máte hned několik. Víte-li, koho se chcete zeptat, využijete klasickou službu CHATu. Jestliže chcete využít pravidla „víc hlav, víc ví“ a váš dotaz má jasně vymezené téma, zabrousíte do sekce VŠEdotazy, kde zařadíte svou otázku dle kategorie. Na Borci existuje ale i Diskuze, takže všechna volnější témata je radno vkládat tam. A jaká je pravděpodobnost, že vám někdo odpoví? Výjimkou není, že aktuální počet přihlášených uživatelů dosahuje několik set, takže za celý den se návštěvnost počítá (obzvláště o zkouškovém období) v tisících. Přitom každý uživatel se o vaší otázce dozví již na hlavní stránce, jelikož zde je vždy po přihlášení systémem přehledně vygenerováno, ke kterým změnám od posledního přihlášení došlo.

To že je součástí Borce samozřejmě BLOG pro každého a VŠEseznamka bych už snad ani nemusela zmiňovat.

Moudro na konec

Abych svého nejlepšího studijního přítele pouze jenom nevychvalovala, je nutno říci, že Borec má samozřejmě i své odpůrce. A to hlavně v řadách učitelů (jejich názor si můžete přečíst zde) a svědomitých studentů, kteří využívání materiálů z těchto internetových stránek berou jako podvádění. Podle mě ovšem není na Borci nejpřínosnější to, že si mohu stáhnout minulý test a lépe se tak připravit, důležité přeci je, že ho sem vůbec někdo dal! Přestože on sám ho třeba pokazil, ostatním upřímně přeje, aby jeho chyby neopakovali. Tato sdělení typu: „Tohle jsem se dozvěděla, tak proč se o to nepodělit!“ mi prostě vlévají do žil naději, že díky projektům jako je tento a hlavně díky kolektivní inteligenci, mohli bychom být už brzy také kolektivně inteligentní.

No comments:

Post a Comment