Friday, November 26, 2010

You have been Rick Rolled!

Byli jste někdy zrickrollováni? Ne? Dočkejte času, jednou se vám to určitě stane. Nevíte o čem je řeč? Potom čtěte dále.

Rickrollování (anglicky rickrolling - definice na urbandictionary) je současný internetový fenomén, který doslova zachvátil veškerá elektronická média. Postup je jednoduchý. Uvnitř jedné z nekonečných diskuzí na internetu se umístí odkaz se zdánlivě souvisejícím obsahem (většinou videem). Pod odkazem pak čeká video z roku 1987 na píseň Never Gonna Give You Up od Ricka Astleyho, případně i slíbené video, které však těsně před vyvrcholením či pointou spustí Rickův opus. Kdo odkaz otevře, byl zrickrollován. Touto písní:

Tato zdánlivá cultura obscura je jen jedním z mnoha takzvaných memů. Mem poprvé popsal biolog Richard Dawkins jako „kulturní obdobu genu“, jde o šířící se symbol nesoucí informaci. Abych nestrašil pojmy, českému prostředí blízké memy jsou například Věra Pohlová či Henryk Lahola. Znáte je?

Věra Pohlová jako symbol zakřiknutého vidění moderní komunikace díky svému výroku, že by „všechny ty internety a počítače zakázala“ a JUDr. PhDr. (Mgr. et Mgr.) Henryk Lahola se kvůli svým stránkám a nesprávnému používání získaných titulů (které na tisíci stránkách nepřehledného textu obhajuje - používá vedle doktorských titulů i magisterské, přestože je doktorské nahrazují) stal symbolem hloupého člověka skrývajícího se za barikádou titulů. Rickrolling je vystavěn podobně, je to symbol neustálého hledání nových a neznámých informací pro co možná první rozšíření mezi své známé (dříve přes komunikátory, dnes přes facebook) pro je jich pobavení či šokování. Je to symbol pro napálení, kanadský žert, přehnaná očekávání. Pod odkazem se ale skrývají nesmrtelné pohyby, melodie, kabát, hlas a účes Ricka Astleyho.

Rickrolling vznikl na bázi duckrollingu skupin 4chan, o které jsme nedávno psali. Spojení mezi těmito dvěma "rollingy" je zřejmé.

Celý fenomén rickrollingu je doslova transmediální záležitostí. Původně televizní video k Astelyho hudbě se vrátilo v plné síle na internetu skrze youtube a stalo se memem v internetových diskuzích, sdíleným skrze komunikátory a na sociálních sítích, aby zpět pronikl do televize, kde moderátoři zábavných pořadů zrickrollovali diváky potom, co jim slíbili úžasné záběry něčeho jiného. Sám Rick Astley vystoupil uprostřed písně animovaných postaviček na Den díkuvzdání v USA, aby jejich píseň přerušil a naživo zazpíval svůj hit a desítky tisíc lidí na místě a v televizi zrickrolloval osobně. Klip se stal součástí politiky, využila ho předsedkyně Sněmovny reprezentantů USA Nancy Pelosi, anebo když osobnost virálních médií Hugh Atkin vytvoři svůj „Barack Roll“.


Dokladem rozšířenosti rickrollingu je například i virus pro telefony iPhone, který změnil pozadí telefonu na fotografii Ricka Astleyho.

Mimo mediální terminologii (a možná brzy i v ní) se tento způsob "nachytání" nazývá Bait and Switch. Jde o nachytání v pravém slova smyslu - nabízející něco nabídne a po zakoupení poptávající dostane jiné zboží. Je očividně dlouhá cesta mezi kanadským žertem a nekalým, nelegálním prodejem, přesto je princip zřejmý.

S rickrollingem se tak doslova roztrhl pytel a videí, které vás chtějí nachytat jsou tisíce. Vznikly databáze rickrollů, mezi kterými lze nalézt remixy, zpomalené, zrychlené či dokonce seberickrollující videa. Uživatelé internetu se v těchto databázích společně informují o možných rickrollech a navzájem si tím pomáhají proti zrickrollování. Není přeci nic horšího, než se nechat napálit. A už od dob dětských táborů je každému jasné, že prokouknout kanadský žertík je úder na solar šprýmaře. Tímto vzájemným sdílením informací pomáhají sami sobě, vpodstatě na principu známé wikipedie. To, co zpočátku začínalo jako jedno video rozesílané uživateli internetu mezi sebou, se přetransformovalo v hlavách samotných "diváků" a pod jejich rukama do různých forem a sami příjemci rickrollování začali rickrollovat, přetvářet tento fenomén a posouvat ho dál. Celá původní jednoduchá myšlenka (a kdo ví, kdo první někoho zrickrolloval) se stala platformou pro sdílení a šíření nápadů, stala se symbolem a pronikla do všech myslitelných médií. Na tričko se dostalo už asi úplně všechno, ale málokterý fenomén se dostane do známých her, filmů, seriálů (viz následující video, kde se obětí rickrollingu stane Peter Griffin ze série Family Guy) a je se součástí běžné mluvy po celém světě. Dokonce lze dnes zrickrollovat oslavence narozeninovým koláčem. Nebo dortem.


O rickrollingu ještě určitě uslyšíme, ale předvídat jeho vývoj je naprosto nesmyslné a nemožné. V možnostech současných médií (a především těch internetových) je tolik a vlastní princip vytváření této kultury je natolik nevypočítatelný, že se může vyvinout téměř v cokoliv. Vždyť stačilo jen tak málo času a z kachny na kolečkách se stal reálně vystupující Rick Astley, který přerušuje koncert jiné kapely na tak důležitý svátek, jakým je v USA díkuvzdání. Na druhou stranu je možné, že podobně jako jiné fenomény současného mediálního světa, zmizí ze dne na den, aniž by si toho kdokoliv všimnul.

Na závěr se podívejte na asi vrchol současné rickrollové mánie - video, ve kterém je opilý Rick Astley sám zrickrollován!

No comments:

Post a Comment