Saturday, November 20, 2010

Hráčů online: 3.051




Představte si situaci, že sedíte, ležíte či stojíte, a to ve vlaku, v posteli, nebo třeba na kolotoči. To je jedno. Podstatnější je, že kolem vás existuje libovolný počet přátel či známých, se kterými si momentálně nemáte co říci. Dalším přítomným faktorem je strašná nuda a absence jakýchkoli pomůcek, které by vás nějakým způsobem zabavily. A pokud už vás unavuje si jen potichu trhat roztřepené konečky vlasů, a nebo klepat v nepravidelném rytmu podrážkou o zem (a znervózňovat tím ostatní), přijde vám vhod starý známý slovní fotbálek.


Ale nebylo by to jednadvacáté století, kdyby se tato hra neznámého stáří nedočkala své „počítačové“ podoby. Po mnoha verzích různého zpracování her na bázi práce s písmenky přichází online Slovní fotbal od společnosti Geewa s.r.o.

Pravidla této hry nejsou úplně stejná, jaká známe z klasické ústní formy. Princip spočívá zjednodušeně v tom, že každý ze dvou hráčů dostane k dispozici stejné soubory jedenácti vylosovaných písmen, ze kterých se snaží během půl druhé minuty „naklikat“ co nejvíce podstatných jmen. Následuje odečítání písmen, která tvoří slova shodná se slovy protihráče. Písmenka zbylých slov poté kopírují naznačenou trajektorii na fotbalovém hřišti a musí „doskákat“ až do branky. A aby hra napodobila co nejvěrněji skutečnou kopanou, jsou hráčům za určitých podmínek udělovány i červené a žluté karty. (Nejasnosti čtenáře nejsou způsobeny jeho nechápavostí, ale absolutní neschopností autorky cokoli vysvětlit; podrobný a smysluplný výklad pravidel zde.)



Dle výše popsaného, lehce nesrozumitelného popisu pravidel Slovního fotbalu, může každý, kdo se s podobnou hrou někdy setkal, usoudit, že je neuvěřitelným žroutem času. I pisatelka článku označila nejprve hru za „děsnou blbost“ a její hráče za „unuděný důchodce“, vzápětí se ale přihlásila jako uživatel a hraje již pár měsíců jakousi „fotbalovou ligu“. V současné době pracuje na tom, aby se za tuto skutečnost přestala stydět.

Na obhajobu všech hráčů Slovního fotbalu musím upozornit, že tato „onlajnovka“ dokáže uživateli zábavnou formou rozšiřovat slovní zásobu. O bohatosti slovníků některých hráčů se můžeme přesvědčit nejen prostřednictvím hry, ale také skrze záložku nazvanou Komentáře. Uživatelé se tu vyjadřují k průběhu hry a navrhují slova, která by zařadila mezi ty, jež by měla být zahrnuta do slovníku Fotbalu. Administrátor bere jejich návrhy v potaz a v případě určitého konsenzu přidá nebo odebere slova, která je možné ve hře použít. Tento způsob společného rozšiřování slovníku bychom mohli označit jako produkt kolektivní inteligence. Po přeluštění některých komentářů je ale mnohý čtenář na vážkách, zda se dá vůbec mluvit o nějaké inteligenci.



Účastníci diskuze jsou hráči a tento fakt se zřetelně projevuje i v jejich textech. Slovně se napadají (i když oproti jiným diskuzím v rámci nějaké slušnosti), předhánějí se v tom, čí vysvětlení je lepší, soutěží. Všelijak ospravedlňují své výroky a obhajují svá stanoviska – někteří kvůli tomu, aby jejich navrhované slovíčko zvítězilo, obepisují různé vážené instituce. Všechny tyto jevy vedou k tomu, že konečný výsledek je podložen kromě názorů i několika odkazy na odborníky či literaturu. Administrátor má následně méně starostí – veškerou práci s hledáním a ospravedlňováním nových slov za něj odvede kolektivní inteligence, a to zdarma!

Tím, že uživatelé přispívají svými návrhy do slovníku, účastní se vlastně tvorby obsahu celé hry. Můžeme tedy hovořit o konceptu produsage. Ačkoli se v diskuzích dohadují, paradoxně tím zároveň spolupracují a vylepšují a rozšiřují obsah hry.

Lepším příkladem, ve kterém se ale projevuje koncept produsage, jsou další aktivity hráčů. Vznikají například fancluby (například v rámci Facebooku). Také se objevují články ohledně Slovního fotbalu na blozích, které propukají v rozsáhlé diskuze.

Zajímavé ale jsou i příspěvky uživatelů serverů jako je Youtube či Stream. Videa na Youtube zobrazují v zásadě tři situace. Nejméně z nich se snaží diváku poradit. Ve druhém typu příspěvků se jejich autoři předhánějí v počtu použitých písmen a nebo v počtu vytvořených slov. Autoři, kteří nahráli video třetího typu, chtěli uživatelům Youtube ukázat, že i v této hře se dá podvádět. O podezřele rychlém sestavování slov se můžete přesvědčit na tomto videu.




Ano, stejně jako v původní podobě fotbalu, i ve Slovním fotbalu se ne vždy hraje fair play. Pokud pomineme chyby v systému, které mohou uživateli z hlediska skóre uškodit, existují i taktiky, jak obejít pravidla. Takže hráči, kteří jsou ještě vynalézavější než ti, kteří „pouze“ natáčí videa, vytvářejí i vlastní programy, které mají za úkol hráči „pomoci“ a generují česká slova ze zadaných písmen - jako například na videu níže (doporučuji zvuk). Další taková tvůrčí osobnost, ale horší kvalita videa, zde.



Existují ale i lidé, kteří svůj program či aplikaci představí jako přínosnou, ačkoli je postavena na podobném principu. Na této adrese vybízí autor textu čtenáře (potažmo hráče) k tomu, aby si zkontrolovali, zda nalezli všechna slova, která bylo možné sestavit z kombinace písmen. Předpokládejme, že autorův záměr byl opravdu pomoci čestným hráčům. I tak je zřejmé, že stránka dokáže svést i (ne)hráče, jejichž cílem není vždy pouze kontrola jejich výsledků.

Přese všechno, co bylo řečeno výše, ale také s přihlédnutím k faktu, že Slovní fotbal je jen jehlou v kupce sena tvořenou tisíci online her, si tato hra dokáže na některých serverech vybojovat přízviska jako „nejhranější hra českého internetu“ (viz také novinky.cz).



No comments:

Post a Comment