Sunday, November 28, 2010

Last.fm - Opravdu to poslední rádio?


Sociální síť, nebo internetové rádio? Last.fm se ve svých počátcích samo nazvalo „sociální hudební revolucí“, a tento závazek také splnilo. Dokazuje to přes 40 miliónu aktivních uživatelů ve více než 200 zemích světa. Dokonce i v našich končinách se jedná o poměrně populární projekt, který umožňuje svým uživatelům především poslech, hodnocení a doporučování hudby.



Jak to funguje?


Základ Last.fm tvoří uživatelské statistiky získané pomocí „scrobbleru“, který zaznamená poslouchanou hudbu do statistik. Tyto informace se zobrazují v každém uživatelském profilu ve třech hlavních kategoriích: naposledy poslouchaná hudba, žebříček nejposlouchanějších interpretů a žebříček nejposlouchanějších skladeb.



Last.fm funguje jako hudební encyklopedie, která je schopná doporučit skutečně relevantní hudbu podle žánru. Díky použití konceptu produsage se sami uživatelé starají o běh většiny služeb na Last.fm a to tím, co sami poslouchají. Pomocí tagů přiřazují kapelám slovní hodnocení, které ve výsledku umožní vyhledat tzv. „recommended artists“. Na základě analýzy hudebního vkusu tak každý uživatel dostane doporučení k poslechu. Vyhodnocováni jsou také „similar artists“, tedy interpreti, které uživatelé často označují jako vzájemně si podobné.


Užití kolektivní inteligence, podobně jako ve Wikipedii, umožňuje, aby uživatelé utvářeli server i po obsahově-informační stránce. Kdokoli má možnost editovat biografii interpreta či založit profil nového, přispívat do blogu a radit s případnými technickými problémy.


Přidáváním přátel máte na očích, co právě poslouchají, a například si můžete vzájemně poměřit a porovnat hudební vkus pomocí aplikace „Tasteometer“. Sdružování ve skupinách není třeba ani zmiňovat. Většina hudebních fandů nepohrdne ani informacemi o koncertech, které se řadí podle vzdálenosti od bydliště uživatele. Zajímavá je také kategorie „sousedů“ – každý týden aktualizovaný seznam 50 lidí z celého světa, se kterými máte nejpodobnější vkus.




Nespornou výhodou celého projektu je také jeho transmedialita. Nemusíte hudbu poslouchat pouze z počítače. Můžete „scrobblovat“ poslechem písní, nebo radia v iPodu, nebo iPhone, a tyto údaje se zaznamenají do vašich statistik poslouchané hudby v profilu Last.fm. Kromě toho server nabízí vlastní flash video-přehrávač, který „nascrobbluje“ i videoklip. Videa jsou licencovaná a díky tomu i v lepší kvalitě zvuku, tedy rozhodně lepší, než konkurenční videa youtube.com s polovičním bitrate a nelicencovaným obsahem. Také je možné propojit Last.fm profil s ostatními sociálními sítěmi (Facebook, Myspace, Twitter...).



Jak to vzniklo?


V roce 2002 založilo několik německých a rakouských studentů netradiční internetové rádio Last.fm. V srpnu 2005 došlo k oficiálnímu propojení projektu Last.fm s pluginem Audioscrobbler, což je další původně studentský projekt, který sleduje přehrávanou hudbu a vytváří z ní online statistiky poslechu.


Od roku 2005 následoval prudký růst počtu uživatelů i oblíbenosti. V říjnu 2005 byl počet uživatelů ještě pouhých 800 tisíc. Na konci roku 2006 se počet návštěvníků pohyboval kolem 15 milionů. Dnešní počet registrovaných uživatelů už přesáhl 40 milionů.


Oblíbenost serveru uspíšila i vývoj celého systému a nabídku nových služeb. Last.fm začalo spolupracovat s e-shopem Amazon.com na prodeji hudby a postupně i s hudebními vydavatelstvími. Tato spolupráce navíc umožňuje Last.fm i doporučovat a prodávat lístky na koncerty. Last.fm totiž ví, co posloucháte a v tom spočívá jeho reklamní potenciál. V květnu 2008 bylo odkoupeno mediálním gigantem CBS za 280 milionů dolarů.

V březnu 2009 následovalo zpoplatnění některých služeb pro všechny neprivilegované země (vše kromě USA, Velké Británie a Neměcka). Za £3 měsíčně získáte možnost poslechu rádia, které bude vysílat pouze vámi vybrané interprety a jim podobné. Placená služba se vyplatí zejména hudebním nadšencům, kterým naservíruje hudební knihovnu neskutečného rozsahu - přes 3,5 milionu skladeb.

Ale přístup na stránky a ostatní služby v rámci Last.fm (doporučení, statistiky, biografie interpretů, videa...) zůstaly i nadále zdarma pro všechny.


Poslední rádio?

Přestože patříme z pohledu provozovatelů mezi neprivilegované země, Last.fm využívá odhadem kolem 30 tisíc Čechů. Analýza poslechu v českých luzích a hajích ukazuje, že v roce 2006 služby Last.fm využívali zejména Češi, kteří se zaměřovali na zahraniční tvorbu. Samozřejmě zde nenajdeme reprezentativní vzorek společnosti, ale dnes už mají "nascrobblované" poslechy například nerozluční Eva a Vašek nebo agrometaloví Kabáti. K Last.fm neexistuje žádná slušná alternativa a proto se uchytilo i u nás. Kdo jiný vám nabídne databázi 3,5 milionu písní a umožní zjistit, co jste poslouchali přes třemi lety v neděli kolem čtvrté odpoledne?


No comments:

Post a Comment