Saturday, November 27, 2010

Uvolněte se, prosím

Enterteinizace, tedy zezábavňování, je již několik let trendem současných médií. I formát late night show je důsledkem tohoto trendu mediálních obsahů. Hlavním cílem není informovat diváky či čtenáře o životě, aktivitách, záměrech či politickém programu osobností, ale jde především o to, aby moderátor, coby hlavní postava tohoto formátu, neformálně pohovořil se zajímavými osobnostmi z „běžného života“ či z oblasti kultury, politiky, showbusinessu atd. a využil k tomu zejména svůj smysl pro humor, postřeh, nadhled, ironii i shovívavost - to vše k pobavení publika.

Grázl Miky moderátorem

U nás je nejznámějším pořadem tohoto druhu „Uvolněte se, prosím!“ Jana Krause (později Show Jana Krause) vysílané od 19. listopadu 2004 na ČT a poté na Primě. Jako v pořadech Davida Lettermana nebo Jaye Lena je pro tento formát typické rozmístění stolku moderátora s velkým oknem v pozadí, křesel nebo gauče pro hosty a celá show probíhá v divadle nebo studiu před živým publikem. Je zde přítomna hudební skupina, která příležitostně doprovází hosty pořadu.


Medializujte se, prosím

Od dávných dob mají lidé potřebu sdílet své myšlenky, názory nebo zážitky. Také pořad Jana Krause v lidech probouzí zmíněnou potřebu. Samotné publikum se pak stává produživatelem – aktivním tvůrcem obsahů dle konceptu produsage – vytváří nové www stránky, blogy, skupiny na facebooku a jiných sociálních sítí. Vytvářejí obsah média psaním vlastních příspěvků, vkládáním fotek, sdílením videí a článků, které se objevily na internetu a vytvořením prostoru pro diskuzi. Na www.youtube.com lze najít nespočet uploadovaných videí různých dílů pořadu Uvolněte se, prosím. Vytváří a vkládají také videa narážející na nějakou problematiku řešenou v pořadu - http://www.youtube.com/watch?v=IgXV8GatsL0. Ostatní uživatele internetu pak vyzývají k zapojení do tohoto konceptu zhlédnutím a šířením těchto obsahů pomocí sdílení nebo uploadování na jiné internetové stránky. Na webu televizní stanice, která pořad vysílá, se uživatelé nových médií dokonce svým způsobem mohou zapojit přímo do spoluvytváření pořadu tím, že posílají tipy na hosty.

Všichni jsme nejchytřejší

Sociální síť Facebook dává prostor ke vzniku stále nových a nových skupin, už to nejsou jen ty fanouškovské, ale i přímo vytvořené pro diskuse na různé události okolo pořadu. Apelují na fanoušky pořadu, aby se vyjádřili k připravovanému konci kvůli cenzuře, vznikají skupiny na oslavu moderátora, vzpomínkové, vyzívající k pokračování vysílání, ale i takové, které mají za to, že pořad je trapný. Lidé si zde navzájem doporučují nejlepší díly, radí si, kde se dá například sehnat loutka Jana Krause, vkládají články týkající se pořadu a společně analyzují jejich obsah na základě vlastních znalostí a zkušeností. Skupiny jsou zde zakládány i na jednotlivé díly, které publikum zasáhly. Jedním z nich je bezpochyby díl, kde se Kateřina Jacques nedokázala vyjádřit, co je to biomasa. Je to asi nejdiskutovanější díl celé dosavadní historie pořadu. Na youtube se pod heslem „Uvolněte se, prosím biomasa“ zobrazí i video s Radkem Johnem (Biomasa 2). Toto heslo se zde stalo synonymem pro „výpadek“ osobnosti v diskusním pořadu. Také zde pod stejným heslem najdeme záznam, ve kterém paní Jacques vysvětluje svůj „biomasový blackout“. Rozsáhlé diskuse a projevy kolektivní inteligence se objevují u všech článků a vložených videí nejvíce však právě s tímto hostem. I když se většinou diskutující předhání, kdo bude mít vtipnější komentář, upozorňují i na nesrovnalosti a protiřečení. (např. ZDE tak jsem se včera na toho Krause podíval (dosud jsem viděl jen zkrácený klip) a musím říct, že jsem si to musel dát dvakrát ... možná jsem škodolibej, ale mne se proste libilo, ze tuhle hloupouckou kravku nekdo tak krasne nachytal ... kdyby to chtel nekdo zrezirovat, tak se tak nepovede ... jak na zacatku rikala, ze SZ ji posilaji do eurovoleb jako sveho nejlepsiho kone a pak tam tupe na Krause cumi, mlci a jen kouli ocima a Kraus rekne, ze o biomase nic nevi, "narozdil od ni" ... to jsou tak skvely momenty, ze by se to mohlo davat na silvestra ...Nejde o to, ze nevi co je biomasa, ale prijde mi to jako vyvrcholeni jeji dlouhodobe prezentace v mediich jako neuveritelne hloupe osoby ... at proboha uz naveky chodi kanalama a cestne se vzda reprezentace casti naroda ve snemovne ... howgh). Příspěvky také často tvoří její „hlášky“, které sem lidé přepíšou a s pomocí všeobecně známého emotikonu, nechají mluvit samy za sebe (viz diskuze pod videem). Zdá se, že pro stranu zelených to mělo nakonec pozitivní význam v tom, že mnoho lidí už dnes ví, co to biomasa je. V některých článcích či diskuzích se totiž mimo jiné objevuje i podrobné vysvětlení pojmu biomasa. Nejtypičtějším příkladem tohoto konceptu je Wikipedie, kde má pořad také svou stránku, publikum ji postupně edituje a lidé tak přidávají informace, které jim připadají pro pořad zásadní. Ke kolektivnímu vyjádření vyzívají i různé ankety – na webu české televize se lidé zapojují do hlasování, do jaké míry se jím pořad líbí, s kým se zrovna nejvíce uvolnili a v diskuzi samozřejmě mohou reagovat na výsledky a vetšinový názor. Ankety jsou i součástí některých článků. Na principu kolektivní inteligence je zřejmé, jak se dá veřejné mínění krásně zmanipulovat. Do odvysílání zmíněného slavného dílu, znala většina lidí Kateřinu Jacques jen jako političku nebo členku Strany zelených. Po rozšíření videa, článků a dalších následných videí narážejících na její trapný výstup, začalo široké publikum horlivě diskutovat o ostudě a skandálu, aniž by si zjistili, zda to třeba nebylo záměrně sestříhané do této podoby. Naopak se začaly rozšiřovat další ukázky, články a diskuze, které jen potvrzují negativní názor na její osobu. Mimo jiné je v diskuzích potvrzena i teorie „spirály mlčení“ – zřídka narazíme na názor, který by sympatizoval s Kateřinou Jacques.

Z televize přes internet až na papír

Ačkoliv se nejedná o pořad světového formátu, má české (a slovenské) publikum na výběr z několika mediálních platforem obsahujících Krausovu zábavnou talk show. Hlavním médiem zprostředkujícím pořad publiku byla televize, následně se jednotlivé díly začaly objevovat i na internetu na stránkách televizní stanice, která pořad vysílá. Výhodou tohoto média je, že si publikum může samo rozhodnout v jaké době a kolikrát obsah zhlédne. Dalším médiem, které pořad zasáhl, je knižní publikace. Díky jeho popularitě vyšly před několika lety knihy Uvolněte se, prosím…, Uvolněte se, podruhé... a dokonce i slovenská verze Bez obáv, prosím! s přepisem toho nejzajímavějšího, co publikum mohlo vidět na televizní obrazovce nebo v on-line archivu televize. Jelikož je pořad sestřihem jeden a půl hodinového vystoupení v divadle, mají zájemci možnost koupě CD nebo DVD obsahujících i to, co se na obrazovkách neobjevilo. A samozřejmě – co se objeví na CD nosičích je v krátké době k dispozici ve formátu MP3.

Na závěr přikládám výstižná slova jedné obdivovatelky: Pana Krause miluju, ale nikdy bych se s ním nechtěla setkat osobně, protože z vás dokáže udělat s přehledem blbce do pěti minut. To se mi na něm líbí (pokud toho blbce nedělá ze mě).

Pavla Kovářová

No comments:

Post a Comment