Tuesday, November 30, 2010

Vypil jsem dvanáct piv na antibiotika. Neztratily účinek? Prosím, poraďte.

Pálí vás žáha? Chcete vytvořit webovou stránku a nevíte jak? Máte problémy s partnerem? Tápete, kde strávit dovolenou? Co koupit příbuzným k Vánocům? Je možné usušit kočku v mikrovlnce? Na všechny vaše případné dotazy existuje jediná univerzální odpověď. Navštivte diskusní fórum.
S rozlišnými diskusemi v rámci internetu se můžete dnes setkat prakticky kdekoliv. Svůj názor lze publikovat na zpravodajských serverech, stránkách s lechtivým obsahem, e-shopech, zkrátka všude. To ovšem pravděpodobně nestačilo vybraným jedincům, kteří pociťovali absenci volného prostoru na webu pro vylití si svojí duše a získání několika dobrých rad týkajících se těch nejniternějších problémů. Tím byla zahájena existence nespočetného množství diskusních fór.

V diskusních fórech nalezneme prvek kolektivní inteligence. Jednotliví účastníci diskuze se vzájemně doplňují, opravují a navazují na sebe, z čehož vzniká obsažná výpověď, ze které je možné si vytvořit vlastní pohled na danou problematiku. Pokud je vznesen dotaz, na který jednotlivý účastníci subjektivně reagují, tazatel v závěru získává relativně objektivní výpověď. Na diskusních fórech je možné narazit i na takový fenomén, kdy debata na určité téma trvá několik let. Mezitím se diskutované téma určitým způsobem mění a uživatelé tedy neustále přinášejí nové poznatky a zkušenosti.


Debatní okruhy objevující se na diskusních fórech bychom mohli rozdělit do dvou kategorií. V prvním případě se uživatelé snaží z diskuze získat pro ně potřebnou informaci, zkušenost nebo názor na danou věc. V druhém případě se jedná o potřebu s někým sdílet svůj názor, případně s ním někoho ovlivnit nebo si alespoň postěžovat. První druh diskusí se u nás objevuje podstatně častěji. Nejtypičtějším zástupcem jsou servery hojně navštěvované ženami, které se vyžívají v tématech typu zdraví, potomci, hubnutí nebo stárnutí. Je pozoruhodné sledovat až hysterickou potřebu všechno si vzájemně sdělit, komentovat a argumentovat. Na jeden dotaz nalezneme řadu emočních odpovědí, některé z nich se často opakují. Ani pánové se ovšem nedrží pozadu. Stejně silné vzrušení lze nalézt v naší kategorii číslo dva, kdy muži diskutují například o fotbalu nebo jiných jim blízkých tématech. Vyostřené názory, impulsivní atmosféra a tvrďácká slova vás naplno vtáhnou do debaty. Prostředí troubících vuvuzel, ilegální pyrotechniky, šarvátek a smažených klobás je na dosah ruky.

Ovšem užívání dotyčných internetových stránek s sebou obnáší dodržování určitých pravidel. Při registraci na jednotlivá fóra musíte odsouhlasit řadu podmínek, kterými se během diskusí musíte řídit. Jako příklad uvedu zákaz porušování morálního a etického kodexu. Zde vyvstává problém, co všechno spadá pod tyto kodexy. Každý uživatel diskusních webových stránek může sdílet jiné morální a etické hodnoty. Pokud se provozovateli dotyčných stránek nezdají jednotlivé příspěvky, může je vymazat. Většina diskusních fór je tedy cenzurovaná. Pokud se vám tato skutečnost nelíbí, máte možnost umístit svůj nemorální kousek na fóru bez cenzury. I zde ovšem musíte splňovat určitá pravidla pro užívání webu, které se ovšem netýkají obsahu příspěvků zveřejněných na dotyčných stránkách. Ale ani ta skutečnost, že se uživatel na cenzurovaných diskusích musí řídit výše zmíněnými kodexy, vám bohužel nezaručí pravdomluvnost všech jedinců. Uživatel by měl mít neustále na mysli, že ne všechny příspěvky mohou být pravdivé.


Jak by tedy měla vypadat příkladná diskuse? Účastník se vyjadřuje slušně bez vulgarismů, reaguje na dotazy pravdivě, věcně a neopakuje se po jiných uživatelích. Pokud s něčím nesouhlasí, zdvořile argumentuje. Trochu nuda, že? Nebojte se, příkladných diskusí moc nenajdete. Napříč debatními fóry lze natrefit na diskusní piráty, kteří cíleně vyhledávají nesmyslné diskuse. Baví je sledovat chaotický tok informací, kroutit nad příspěvky hlavou a říkat si, jaký blbec to tam mohl napsat. Děsně rádi se hádají a píší ironické příspěvky, které ostatní matou. Dále se tu také nacházejí marketingoví naháněči, kteří se snaží buď okatě, nebo skrytě vnutit účastníkům nějaký produkt. Během diskuse tedy můžeme trefit přímo na nějakou reklamu nebo inzerát týkající se probírané věci. Provozovatelé webových stránek se snaží dotyčné inzeráty likvidovat. Ta zákeřnější varianta představuje skrytou reklamu, kdy dotyčný se snaží diskutovaný konkurenční produkt pomluvit a doporučit lepší řešení v podobě vlastního výrobku. V těchto případech je velmi obtížné ověřit si pravdivost příspěvku. Je možné, že se počáteční tazatel nechá ovlivnit právě těmito negativními reakcemi. Měl by tedy mít na paměti, že diskuze může přinést i určitá rizika.

Pokud se zapojíte do procesu produsage a vložíte na stránku svůj nový dotaz, na který se začne navazovat diskuze, věřte, že odpovědi jsou pouze laického rázu a nemohou vám nahradit radu odborníka. Každému se líbí něco jiného, každému něco jiného vyhovuje, chutná, voní, každý snáší určité podněty úplně jinak. Jako inspirace slouží diskusní fóra relativně dobře, ovšem je velmi riskantní si z nich brát příklad a bezmezně jim věřit.




No comments:

Post a Comment