Facebook se díky sociálním pluginům rozrůstá na všechny webové stránky, které jeho nové funkce podporují. Lidé si tak snadněji mohou zjistit, na jaké weby konkrétní uživatel odkazuje, co na nich čte nebo o co se zajímá. Facebook se jednoduše stává centrálním zdrojem informací o tom, co se lidem líbí a co mají na internetu rádi. Sociální pluginy mohou pozornost uživatelů Facebooku ještě více připoutat k obsahu, vytvářenému samotnými uživateli, a rozšířit takovou sdílenou inteligenci skrze celý internet. Podle Axela Brunse, který vnímá postupující demokratizaci veřejného života pomocí nových médií spíše pozitivně, může tímto způsobem dojít k objevu nových významů a vědomostí mezi participujícími účastníky. Zjednodušené sdílení odkazů může přispět k větší politické a sociální angažovanosti i k větší vzdělanosti. Pierre Lévy, autor eseje o kolektivní inteligenci, dokonce uvažuje o tom, že nabytí prostředků ke sdílení našich duševních schopností v konstrukci kolektivní inteligence je nejužitečnějším cílem v sociální oblasti pro další desetiletí. Abych neparafrázoval jen zahraniční akademiky, ředitel zpravodajství České televize Milan Fridrich uvedl právě prostřednictvím jednoho pluginu z rozhraní Open Graph, že tato nová aplikace a vize zcela změní pohled na webové stránky jako entitu svého druhu.
Toto sdílení je ale také klíčové pro oblast on-line marketingu, který se tak snadno dostane k soukromým preferencím uživatelů a dokáže lépe zacílit nabídku svých služeb a produktů. Jak si všiml Axel Bruns, zachycování života uživatelů na jejich profilech v sociálních sítích vytváří významné komerční příležitosti. Uživatelům se bude jednoduše prodávat jejich vlastní život.
V určitém ohledu se dalším rozvojem sociálních pluginů zjednodušuje naše vnímání složitosti internetu a posouvá se dále význam sociálního záložkování (social bookmarking), ale na druhou stranu propojování jednotlivých stránek s Facebookem ještě více zpochybňuje stále měnící se normy toho, do jaké míry jsou lidé ochotni zveřejňovat podstatné informace ze svého soukromí. Je nejednoznačné, zda tyto normy Facebook přímo vytváří nebo pouze reaguje na přání svých uživatelů.
Sociální pluginy také dále rozvíjejí produkci metadat. Dovolují strukturovat obsah všudypřítomným tagováním, vkládáním popisků a přizpůsobením odkazu svému vlastnímu pohledu. Může tak snadněji docházet k veřejné diskusi nad důležitými (i politickými) tématy. Axel Bruns míní, že například satirické přetváření zpravodajského obsahu (může způsobit i pouhý vlastní popisek) slouží k upozornění a opravě nedostatků a nevyváženosti v klasických komerčních médiích. Využívání sociálních pluginů a celkově sociálního bookmarkingu vypovídá o vedoucích uživatelích, kteří aktivizují své komunity, a také o názorových vůdcích. Touha těchto vůdců spočívá v nalezení publika, které bude oceňovat jejich odkazy a popisky či komentáře k nim. Axel Bruns tvrdí, že mnoho lidí se stále baví představou, že jsou celebritou, i když v globálním měřítku internetu jen malou a bezvýznamnou.
Zveřejněnými změnami Facebook znovu zaútočil na svého úhlavního tržního konkurenta Google, který svůj pokus o ovládnutí síťového prostoru pomocí pluginů promarnil. Novými sociálními pluginy Facebook prakticky zlikvidoval Google Open Social. Tento systém měl uživatelům zajistit propojování webových stránek prostřednictvím přihlášování ke svému účtu na Googlu. Facebook teď to samé zajišťuje pomocí přihlašování uživatelů ke svým osobním profilům. Služby Facebook Open Graphu nabízí na svých stránkách například americký zpravodajský web cnn.com nebo v českém prostředí idnes.cz.
Uvidíme, jak se to ujme. Dobrý příspěvek.
ReplyDelete