Většina maminek říká svým dospělým dětem, že s příchodem potomka se jim změní život. Co to je za klišé? Co by se asi tak mělo změnit?
S prvním těhotenstvím se zjistí, jak se maminka mýlila. Život se nezmění s příchodem potomka na svět, ale už s těhotenstvím a u některých partnerských párů už při samotné touze po dítěti.
Chceme dělat přece vše moderně a lépe, než naši rodiče, a tak se ponoříme do všech možných informací a letáků. Klademe si mnoho otázek: „Jak se zdravě stravovat před těhotenstvím a i v těhotenství? Jak zjistíme, že se naše dítě dobře vyvíjí? Jak vybrat správný kočárek, plenky, kosmetiku, porodnici atd.? S kým se mohu podělit o své vlastní zkušenosti?“Kdo si tímto procesem sám prošel, jistě potvrdí, že je to cesta nelehká a nepřehledná. Kdo se má orientovat v tak široké nabídce?
Dříve ženy informace o těhotenství, porodu, výchově atd. sdílely na návsi, v čekárně u lékaře, nebo v kavárně s kamarádkami. Nyní si mohou dát dostaveníčko u obrazovky počítače a informace a zkušenosti mají prostřednictvím internetu okamžitě k dispozici. Mohou jimi brouzdat, občas přidat svou "trošku do mlýna", opakovaně se vracet k tomu, co je zajímá. Na jediném místě naleznou kdykoliv několik dalších maminek s touhou po podpoře, radě, nebo třeba jen poklábosení. Každá z maminek má nějakou zkušenost, něco četla, nebo slyšela od lékaře a své vědění dává k dispozici ostatním. Postupně tak vzniká jakási banka vědomostí a informací na dané téma. Matka, která tuto banku využívá má mnohem větší šance uspět v reálném světě, než matka, která nemá možnost, nechce a nebo neumí tuto možnost využít.
Jde o princip, který popsal Piérre Lévy v roce 1994 a nazval jej kolektivní inteligence.Jednou z možností, kde maminky naleznou svůj prostor je webová stránka www.emimino.cz Vznikla v České republice v roce 1999 z iniciativy Šárky Kamenské, která v té době byla také na mateřské dovolené a chtěla se podělit o své zážitky a zkušenosti z těhotenství a pomoci tak dalším kamarádkám maminkám.
V současné době je na tomto webu již zaregistrováno 80.547 uživatelů a stal se jedním z nejsledovanějších webů tohoto zaměření u nás. Jeho uživateli jsou lidé usilující o dítě, těhotné a maminky, ale i tatínkové, babičky a dědečkové. Uživatelé naleznou na těchto stránkách zajímavou poradnu a doporučené encyklopedie, ale i zajímavé odkazy na porodnice, dětské lékaře, dětská hřiště a jiné.
Po dobu fungování tohoto webu vzniklo celkem 79.340 diskuzních témat.. Na webu je možné prodat v bazaru potřeby pro těhotné a pro děti (1.963 aktivních inzerátů). Můžeme zde nalézt jak hodnotí uživatelé porodnice, ale i různé recenze k produktům určeným dětem a těhotným. Uživatelé zakládají nové skupiny, ve kterých komunikují lidé se stejnými zkušenostmi nebo ze stejných míst, např. pražské maminky, rodiče dvojčat, ale i ti, kteří procházejí umělým těhotenstvím, laktační psychózou, popř. potratem. Vzájemně si pomáhají, radí, ale především se podporují. Okouzlujícím nápadem je přehled dětí, která mají přijít na svět a těch, která se právě narodila. Obsahují jak jméno dítěte, jméno uživatele, ale i termín porodu.
Uživatelé vytvářejí na webu jak fotoalba (4.231 fotoalb), tak i své deníčky (7.830 deníčků). Deníčky jsou postaveny jako malá literární dílka obohacena fotografiemi. Vzhledem k tomu, že jsou tato dílka psána nejen uživateli, ale i samotným životem, tak se v nich mnoho čtenářů najde a reaguje, popř. rozvíjí jejich obsahy. Deníčky na www.emimino.cz připomínají svou formou některé blogy a jsou postaveny na myšlence Produsage, tedy na aktivním zapojení se uživatelů do produkování obsahů.
Z toho vyplývá, že komunita lidí sdružujících se kolem www.emimino.cz se aktivně podílý na obsahu těchto stránek, ale i spolu aktivně komunikují a především vytvářejí přátelské vazby. Důkazem toho je například „Vánoční kolotoč 2011“. Jedná se o akci jejíž myšlenkou je výměna vánočních dárků. Základem je přihlásit se k účasti na tomto projektu. Nutné je vyplnit údaje o sobě a o dárku, který by si uživatel přál tak, aby to inspirovalo někoho dalšího, kdo bude dárek posílat. Následně emailem od administrátora obdrží přihlášení do akce adresu někoho jiného, komu musí poslat dárek v podobě drobnosti do 100,-Kč tak, aby dorazil do Štědrého dne.
Pokud bychom se zaměřili na to, jak je na tomto webu využívána kolektivní inteligence podle Piérra Lévyho, tak zjistíme, že na www.emimino.cz má hlavní slovo administrátor, ale i ten zde naslouchá svým uživatelům. Administrátor usměrňuje například prodej věcí na bazárku tak, aby nedošlo k jeho zneužívání. Snaží se své stránky stále vylepšovat ke spokojenosti uživatelů. O každé připravované změně s uživateli nejdříve diskutuje nebo reaguje na návrhy od nich.
Například jedna z maminek na tomto webu navrhla seznam křestních jmen miminek registrovaných na www.emimino.cz , a to přehledně dle abecedy a pohlaví a dále podle oblíbenosti a četnosti. Tento seznam by měl uživatelům sloužit při výběru křestního jména. Uživatelé se k tomuto nápadu vyjádřili s nadšením a v současné době jej již administrátor zabudovává na své stránky. Dalším příkladem využití kolektivní inteligence je i návrh od uživatelů, aby na www.emimino.cz bylo umístěné i tlačítko pro kontrolu pravopisu nebo upozornění na nevhodnost příspěvků v rubrice Deníček.
Obliba tohoto serveru stále roste, a tak této popularity využívá i samotný provozovatel Webdio s r.o. k prodeji inzerce. Zadavatelé reklamy mohou naprosto přesně na tomto webu zasáhnout cílovou skupinu matek, ale i otců, kteří chtějí pro své potomky jen to nejlepší. Uživatelé tomuto webu důvěřují, sdílejí zde i citlivé osobní prožitky plné emocí. Je tedy pochopitelné, že velcí inzerenti se na tento web jen hrnou, a to ať již značně viditelnou reklamou, tak i PR články.
Hlavními inzerenty nejsou jen firmy zabývající se výrobky určeným dětem a maminkám (Nestlé, Nutricia, Lego, Chicco, Sparkys atd.), ale objevuje se zde i inzerce na automobily (např. Škoda Auto, Renault) nebo bankovní služby (ČSOB).
Domnívám se, že podobné weby jako je www.emimino.cz lze využít pro získání a sdílení informací, ale člověk musí být na pozoru před manipulací a měl by se vyhýbat útokům reklamních společností.
1/ Obrázek č. 1 - Neugierig Babys-Gruppe, Die Arbeiten Am Laptop – Zdroj: http://de.123rf.com/photo_6367991_neugierig-babys-gruppe-die-arbeiten-am-laptop-isoliert.html#.Ts1FwCl2gqg.email
1/ Obrázek č. 1 - Neugierig Babys-Gruppe, Die Arbeiten Am Laptop – Zdroj: http://de.123rf.com/photo_6367991_neugierig-babys-gruppe-die-arbeiten-am-laptop-isoliert.html#.Ts1FwCl2gqg.email
2/ Video č. 1 - Babyfotos by Joanna Joy Ihre Fotografin – Zdroj: http://www.youtube.com/watch?v=u5QQhb6a564&feature=youtu.be
3/ Video č.2 - Evian Roller Babies – Zdroj: http://www.youtube.com/watch?v=nIgksiscSNc&feature=email
No comments:
Post a Comment