Často pobývám pracovně v zahraničí. Na myšlenku zabývat se tématem "Pokémon" mě přivedl šestiletý syn mé nadřízené, který se vždy po splnění nějakého více, či méně náročného úkolu dožadoval odměny v podobě balíčku nějakých, mně neznámých kartiček. Vzhledem k tomu, co je obsahem balíčku (10 karet), a k tomu, že chlapec po jeho otevření často končil v slzách s tvrzením, že všechny karty jsou k ničemu, jsem nechápala, proč jeho cena dosahuje tak závratných výšin. V Čechách jsem přítomnost fenoménu Pokémon téměř nezaregistrovala, snad si jen matně vybavuji příhodu z novin, kdy v Japonsku několik stovek dětí dostalo u televize epileptický záchvat, kvůli rychlým zábleskům světla. Ale asi bych si zprvu vůbec nebyla jistá, že se tehdy jednalo o animovaného Pokémona. Nicméně teď, právě z nutnosti jít čas od času zakoupit onen "tajemný" balíček, který je k dostání jen ve specializovaných obchodech s hračkami, jsem si o Pokémonech zjistila mnohé. Také to, proč stojí, kolik stojí - kartičky jsou totiž jednou z mediálních frančíz obrovské multi-bilion dolarové společnosti.
Poketto Monsutá - Pocket monsters - Pokémoni. Tyto, v doslovném překladu "kapesní příšerky", vymyslel v roce 1996 japonský herní designer společnosti Game freak Satoshi Tajiri, který svou počítačovou hrou a nápadem propojit dvě herní konzole, resp. Game Boye tak, aby proti sobě mohli hrát dva hráči, zachránil v té době upadající firmu Nintendo. Dva roky na to, v roce 1998 spatřil světlo světa animovaný seriál o Pokémonech, který měl být původně pouhým doplňkem na podporu prodeje počítačových her. Sám seriál se však stal velmi úspěšným. V současné době, kdy postavička Pokémona slaví své 15. narozeniny, vstupuje do své 14. sezóny, s epizodami číslo 1401 - 1445.
V průběhu patnácti let, které uplynuly od jeho stvoření, má Pokémon na svém kontě již pátou generaci počítačové hry, momentálně dostupné pro herní konzole Nintendo DS, dále plánované pro Nintendo DS3 a Nintendo Wii. Společnost tedy kromě neustálého přidávání "příšerek k polapení" (v každé verzi kolem stovky nových - počet se nyní zastavil na čísle 649), zvyšuje také technickou kvalitu, nabízí možnosti hrát ve 3D atp., čímž se jí daří udržet si příznivce jak stávající, tak lákat stále nové.
Pokémon - Gotta chatch 'em all! - Musíš všechny pochytat!
S rostoucím počtem Pokémonů vyvstávají pro Nintendo a jeho partnerské společnosti další možnosti vývoje nových mediálních frančíz a prodejních artiklů jako je například Pokédex
POKÉDEX - elektronická slovníko-encyklopedie, která obsahuje seznam a informace o Pokémonech, se kterými přišel hráč do styku, popřípadě chytil do Pokébalu, ve kterém Pokémoni posléze přebývají.
Celá Pokémon mánie dala vzniknout i speciální slovní zásobě, kterou je možno sledovat na všech Poke-diskuzních fórech a Poke-fanouškovských stránkách, a to jak v češtině, tak samozřejmě existuje velké množství cizojazyčných stránek. Tam se také mimo jiné vyměňují karty TGC (Trading Game Card) - ty, které má tolik v oblibě syn mé nadřízené.
Karty TCG - Sběratelská karetní hra
Ke hře se musí nasbírat 60 různých karet, ovšem v balíčku se často objeví karta, kterou už máme, je tedy nutné směňovat. Zejména v Japonsku a USA, kde se Pokémoni těší největší oblibě, ale už i v Evropě se za tímto účelem pořádají nejrůznější veletrhy, burzy a srazy příznivců Pokémonů. Vše je většinou organizováno buď samotnou firmou Nintendo (často při příležitosti uvedení nějaké novinky na trh), nebo právě přes zmíněná diskusní fóra a fancluby. Existují také herní kluby, dokonce i v České republice, a to v Kolíně a v Nymburce.
Mezi další mediální frančízy značky Pokémon patří kreslený manga seriál, kde, jen pro zajímavost, mohou Pokémoni při souboji zemřít. V počítačových hrách je nejzazší možnou variantou, jak zneškodnit Pokémona tzv. knock-out. Designer Satoshi trval na této podmínce vzhledem k jinak prudce vzrůstajícímu násilí v počítačových hrách.
Značku Pokémon považuji za výbornou ukázku transmediálního vyprávění, neboť jak říká Henry Jenkins ve svém článku Transmedia Storytelling 101 se jí opravdu daří ,,...rozšiřovat své frančízy do co největšího množství mediálních platforem...". Pokémon by se v tomto směru dal možná srovnat s jinými videohrami a kreslenými seriály či filmy. Má však určitě jednu specialitu, kterou ostatní nemají.
První verze hry z roku 1996 s názvem Pocket Monsters: Red & Green dokázala využít koletkivní inteligence pro zvednutí své prodejnosti. Těsně před uvedením na trh, jeden z designerů Game Freaku Shigeki Morimoto do hry vložil tajemnou postavičku Pokémona jménem Mew. O tomto Pokémonovi se začaly mezi hráči šířit informace a fámy, neboť nebylo možné ho získat při normální hře, Mew se objevoval pouze ve hrách se softwarovou "chybou" a to ještě při speciální kombinaci stisknutých tlačítek. Zpočátku se fáma o existenci tajemného Mewa šířila jen ústně, pozdějji po internetu, na nejrůznějších diskuzích a ve fanclubech. Tedy díky této "neviditelné postavičce" a snaze všech hráčů jí získat, obrovsky stoupla prodejnost hry, což také zachránilo upadající Nintendo. Dodnes je možné Mewa získat jen při vyjímečných příležitostech, jako jsou premiéry filmů, nových verzí her, nebo jako výhru v soutěži. Tak jako v roce 1998, kdy 151 výherců mohlo poslat své herní cartrige přímo do Nintenda, kde jim byl Mew do hry naprogramován.
Závěrem lze snad jen říct, že se značce Pokémon opravdu podařilo proniknout téměř do všech sfér mediálního působení, a to i díky přispění kolektivní inteligence. Paradoxem tedy pouze zůstává, že něco tak malého, čemu se říká "kapesní příšerka", která navíc, jak jsem se dozvěděla, mnohdy ani není vidět, na sebe dokáže strhnout tak obrovskou mediální pozornost.
„Pikachu a Epilepsie”, článek dostupný z http://kirkae.blog.cz/1003/pikachu-a-epilepsie, (ověřeno k 11.12.2011).
„Tv episodes guide“, článek dostupný z http://www.pokemon.com/us/tv-episodes/guide/, (ověřeno k 11.12.2011).
„Pokémon/karetní hry“, článek dostupný z http://cs.wikipedia.org/wiki/Pokémon, (ověřeno k 11.12.2011).
„Pokemon Shinkansen”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=OuTN4wvWo-g (ověřeno k 11.12.2011).
„[POKEMON] NH744_JA8962_NRT050917”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=fK0V6qmAg-g&feature=related (ověřeno k 11.12.2011).
„Pokemon - Japanese McDonalds Commercial”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=Ml0xaehn1ug&feature=related, (ověřeno k 11.12.2011).
„Burger King Big Kids Meal/Pokémon Toys – Commercial”, video dostupné z http://www.youtube.com/watch?v=Xw5PqgPjIk4 (ověřeno k 11.12.2011).
„Pokemon Center Tokyo”, článek dostupný z http://www.asiarooms.com/en/travel-guide/japan/tokyo/things-to-do-in-tokyo/where-to-shop-in-tokyo/pokemon-center-tokyo.html (ověřeno k 11.12.2011).
„Biggest Pokemon Store in Japan Opens Next Month”, článek dostupný z http://www.dualshockers.com/2010/10/25/biggest-pokemon-store-in-japan-opens-next-month/(ověřeno k 11.12.2011).
„15 More firsts in video game history/3 Game Theme Park”, článek dostupný z http://listverse.com/2010/06/30/15-more-firsts-in-video-game-history/, (ověřeno k 11.12.2011).
„Transmedia Storytelling 101”, článek dostupný z http://www.henryjenkins.org/2007/03/transmedia_storytelling_101.html(ověřeno k 11.12.2011).
No comments:
Post a Comment