Esej sumarizuje článek Tainy Bucher „Want to be on
the top? Algorithmic power and the threat of invisibility on Facebook“. Autorka
se ve svém článku zabývá způsoby viditelnosti vyvolanými novými médii, přičemž
se soustředí na sociální síť Facebook. Inspirována Foucaultovou metaforou panoptika
poukazuje Bucher na konstruování viditelnosti na Facebooku prostřednictvím architektonické
struktury, jež věnuje zvláštní pozornost skrytým softwarovým procesům a
algoritmické síle. Na základě analýzy EdgeRank, algoritmu strukturujícím tok
informací a komunikace v kanálu vybraných příspěvků, tvrdí, že takovýto
režim viditelnosti zavádí na straně zúčastněného subjektu vnímanou hrozbu
neviditelnosti. V důsledku autorka vyvrací Foucaultův pojem dohledu
jakožto formu permanentní viditelnosti, na základě tvrzení, že participativní
subjektivita nevzniká na základě hrozby permanentní viditelnosti, ale neustálou
možností zmizení a zastarání.
Zdrojový článek:
No comments:
Post a Comment