Monday, December 16, 2013

Chceš být vidět na Facebooku? Tak plať!


S jídlem roste chuť – to je známý fakt, který platí. A to i (nebo snad hlavně?) v případě byznysu. Pěkným případem je Facebook v posledních měsících. Parta okolo Marka Zuckerberga se doslova snaží vyždímat ze svých uživatel peníze. A to hlavně z těch, kteří na jeho půdě obhospodařují “své“ (vše je majetkem Facebooku) stránky.

Adminství facebookových stránek se tak stává stále komplikovanější záležitostí. Tedy v případě, kdy nepracujete pro klienta, který vám na správu sociální sítě vyčlení 50.000,- Kč měsíčně. V takovém případě jednoduše zveřejňujete své příspěvky jako sponzorované a můžete si (pokud nejste úplný lempl a umíte pracovat s nastavením) mnout ruce nad počtem zobrazení stránek a množstvím reakcí. Stránek, které do Facebooku investují nemalé finanční prostředky, sice přibývá (v únoru letošního roku jich bylo už více než 500.000), ale stále je většina těch, od kterých tato sociální síť nikdy neviděla ani korunu. A právě na ty se tým Marka Zuckerberga zaměřuje.

Do algoritmu zobrazování příspěvků Facebooku nikdo pořádně nevidí, největší sociální síť světa si ho totiž pečlivě hlídá. Dobře si vzpomínám na to, jak Facebook dříve s velkou pompou oznamoval byť jen drobné změny v zobrazování příspěvků. V posledních měsících se ale vše změnilo. Změny přicházejí nečekaně a pokud máte ve správě jen malé stránky (s pár set/tisíc fanoušky), tak prakticky nic nepoznáte. Problém nastává v případě, že patříte mezi ty správce, kteří mají to štěstí/smůlu spravovat stránky s více než 100.000 fanoušků, což je i můj případ. Tyto stránky byly vždy oproti těm ostatním tak nějak šikanované, jak potvrdila statistika průměrného dosahu příspěvků na podzim loňského roku, kdy se zjistilo, že se obsah těchto stránek v průměru zobrazuje jen 6,2 % jejich fanoušků.  

To bylo tuším loňské září. Od té doby už Facebook s pravidelným oznamováním změn přestal. Tedy ne tak docela, sem tam se o něčem zmínil, ale už adminy pravidelně nevaroval. Proč taky, když spousta adminů i v roce 2013 pracuje podle facebookových pouček a “vychytávek“ z roku 2011? Jejich stránky pak buď upadnou v zapomnění (a to i přesto, že mají už z dřívějška velký počet fanoušků), nebo začnou za příspěvky platit. A v takovém případě ve Facebooku samozřejmě oslavují a už přemýšlejí nad tím, jak do tohoto bodu dostat další a další správce.

Až do předminulého týdne ale zkušení admini přijímali náhlé úbytky dosahu příspěvků spíše s úsměvem. Kdo se ve správě facebookových stránek opravdu vyznal, ten během pár (tý)dnů získal původní dosah zpět. Oddělovalo se tak trochu neslušně řečeno zrno od plev, aneb se v problémech topily hlavně stránky, jejichž admini nevědí o Facebooku a jeho zákonitostech skoro nic. Takoví se pak musí z této sociální sítě pakovat nebo si za úspěch na ní pořádně připlatit. V září mimochodem Facebook bez velkých předchozích fanfár (proč taky?) naprosto zdemoloval virální dosah příspěvků, který snížil během pár dní skoro o 50%. V tu dobu už se také začalo mluvit o tzv. “lepším obsahu“.

Co to ten “lepší obsah“ je? Facebook vysvětluje, že počet jeho uživatel (a samozřejmě i stránek) roste, s čímž dochází i k nárůstu postovaných příspěvků denně. Tím Facebook také zdůvodňuje fakt, že je stále těžší, dostat se k uživatelům do news feedu. Zvlášť, když čím dál tím více prostoru v nich zabírají sponzorované (placené) příspěvky. Jak ale Facebook hodnotí ten “kvalitnější obsah“, to ale samozřejmě nikdo neví a nejspíše ani nikdy vědět nebude. Psí kusy ale musí dělat všechny (kromě těch, které platí) stránky od předminulého týdne, kdy přišel Facebook s něčím, co dosud nemělo obdoby.

Prakticky z minuty na minutu se snížil (u velkých stránek) dosah příspěvků o desítky procent. U stránky, na které trávím většinu času (máme více než 130.000 fanoušků) šel dosah dolů o zhruba 60%. Změny pocítily i spousty o něco menších stránek, opět se to ale příliš nedotklo těch s pár tisíci fanoušky. Sice se čísla opět hýbají směrem nahoru, ale stojí za tím celodenní práce a posun navíc vůbec není odpovídající snaze. Tady už jde do tuhého, snaha o přinucení k investování peněz do stránek je ze strany šéfů této sociální sítě enormní. Facebook si navíc bez varování začal různě hrát i s dosahy jednotlivých typů příspěvků. Že bylo před měsícem něco zárukou kvalitní odezvy? Zapomeňte na to, mění se všechno. Tohle od Facebooku rozhodně není snaha o “lepší obsah“, nýbrž nenápadná bitva s podvědomím adminů – zaplatit nebo nezaplatit? To je to oč tu běží.

Samozřejmě chápu, že počet příspěvků (a tím pádem i konkurence) roste a admini to budou mít logicky na Facebooku čím dál tím složitější. Také chápu, že největší sociální síť potřebuje a chce vydělávat. Nemusela by u toho ale hrát komedii s tím, že jí jde víceméně o blaho uživatelů, kteří se na ní mají cítit příjemně a vidět jen to, co doopravdy chtějí. Hlavně a především tu jde o prachy. Pokud by byl Facebook tak šlechetný, tak by vůbec automaticky nesnižoval možný dosah příspěvků dle počtu uživatel jednotlivých stránek. Nebo mi snad chtějí pánové od Mr. Zuckerberga tvrdit, že malé stránky mají nutně o poznání kvalitnější obsah než ty největší, že zasáhnou obří procento svých fans oproti velkým stránkám, jejichž příspěvky se zobrazí směšnému procentu fanoušků? Ne, jedná se jen o strategii. Pojďme pomoci malým stránkám, dostat se na vyšší level. A začněme je šikanovat až potom, ať nám zaplatí. Současný stav nutí mnoho stránek zvyšovat denní obnos zveřejňovaných příspěvků. A to je možná i to, co si přeje právě samotný Mark Zuckerberg. Jednak se může chlubit rostoucí aktivitou a navíc bude dle současné filozofie Facebooku stále těžší zasáhnout požadovanou skupinu. A peníze potečou ...


Autor: Lukáš Bilinec

No comments:

Post a Comment