Podcasting: průzkum motivací nezávislých podcasterů
Fenoménu podcastingu se věnuje článek Kris M. Markmanové
Ph.D., odborné asistentky z Katedry komunikačních studií Memphiské
univerzity, pojmenovaný „Dělat rádio, navazovat přátelství a bavit se: Průzkum
motivací nezávislých zvukových podcasterů“. Článek vyšel online v říjnu
roku 2011, časopis New Media & Society jej pak publikoval v čísle 14,
ročník 2012.
Kris M. Markmanová |
Hlavní oblastí zájmu Markmanové je využití nových médií v každodenním
životě lidí, především pak ve směru nejnovějších forem mediální produkce a
on-line komunit. Mezi jejími pracemi však nalezneme i publikace věnované filmu,
fandomům či sbírku článků o obchodní komunikaci.
Vynalezení podcastingu je připisováno bývalému MTV hostiteli
Adamu Currymu, který pátral po snazším způsobu, jak přidávat zvukové soubory na
svůj blog, a Daveu Winerovi, který vytvořil kód RSS, určený obecně pro
syndikaci webových obsahů. Vymysleli tak způsob, jak tyto zvukové záznamy, které
autor umisťuje na internet, provázat do sad a distribuovat je takto k uživateli-odebírateli,
jemuž specializovaný program (zvaný podcatcher)do příslušného zařízení (PC,
mobilní telefon, tablet aj.) automaticky stahuje každé další zvukové soubory
sady, kterou se tento uživatel rozhodl odebírat.
A koho zajímají
podcasteři?
V úvodu svého článku autorka čtenáře seznamuje s historií
fenoménu audio-podcastů. Jeho počátek se datuje již do roku 2004, poté jeho
publikum rapidně rostlo – především díky zařazení podcastů do katalogu iTunes
firmy Apple v červnu roku 2005 - až do míry přibližně 23% internetově
aktivního obyvatelstva Spojených států amerických ve věkové kategorii 12+
(procentuální výsledek vychází z výzkumů z roku 2010, předpokládám
tedy, že v současnosti je toto číslo ještě vyšší).
Jak však doktorka Markmanová výstižně upozorňuje, od té doby
nevyšla žádná odborná studie věnující se tématu podcasterů do větší hloubky než
pouze v rovině představování tohoto pojmu lidem, kteří se s ním doposud
nesetkali. A jelikož se hranice mezi produkováním a konzumováním obsahů stále
více stírá (Deuze, 2007), je podle Markmanové důležité přiblížit se webové
kultuře a pochopit toto hnutí. Její článek proto nabízí výsledky pozorování v oblasti
nezávislých audio-podcasterů.
Markmanová sice uvádí i několik vydaných prací na téma
podcast, které přibližují samotné médium, jeho žánry, či jeho posluchače.
Nachází též paralely mezi podcastery a bloggery, o nichž odborné studie
vycházejí přirozeně častěji. Jelikož se však nesetkávala s texty o osobách
podcasterů a jejich motivacích k vytváření podcastů, rozhodla se takový
výzkum provést osobně.
Výzkum
V přípravné fázi výzkumu si doktorka Markmanová
stanovila čtveřici výzkumných otázek:
- Kdo jsou nezávislí audio podcasteři?
- Co je přivedlo k podcastingu?
- Co je motivovalo k pokračování v podcastingu?
- Co podcastery na podcastingu baví a co naopak nebaví?
Jelikož není možné obsáhnout všechny nezávislé podcastery
jednou výzkumnou metodou, výzkum Markmanové používá a kombinuje techniky
účelového výběru a sněhové koule. Náborové inzeráty byly směřovány některým
podcasterům, „zavěšeny“ na příslušná diskuzní fóra či do dvanácti facebookových
skupin s podcastingovým zaměřením.
Pro potřeby výzkumu byl pojem podcast definován jako
stažitelný digitální audio soubor distribuovaný přes internetový RSS kanál,
schopný být přehrán na počítači či osobním přehrávači. Termín „nezávislý audio
podcaster“ pak představuje producenta a distributora regulérních audio
podcastů, které nemají původ v již existujícím tradičním médiu.
Na své hlavní výzkumné otázky se Markmanová rozhodla
odpovědět pomocí dotazníku sestaveného ze čtyř otevřených otázek:
- a) Proč jste se rozhodl začít s podcastingem?
- b) Z jakých důvodů chcte s podcastingem pokračovat?
- c) Co Vás na podcastingu baví?
- d) Co Vás na podcastingu nebaví?
Výsledky
Výzkum doktorky Markmanové se bohužel zaměřoval pouze na
anglicky hovořící populaci, čímž jeho výsledky poněkud ztrácí na atraktivitě. Z dostupných
odpovědí pak vyšlo najevo, že průměrný podcaster je muž ve věkové skupině 35-44,
s vyšším vzděláním. Tato čísla podle článku zhruba korespondují i s daty
předchozích výzkumů, v nichž se otázka věku podcasterů vyskytla. Co se
geografie podcastingu týče, velkou převahu má stále Severní Amerika, již obývá
74% dotazovaných. Vysokých procent kladných odpovědí se dočkaly také doplňující
otázky, které měly za úkol zjistit, zda podcasteři využívají i jiných nových
médií, včetně e-mailu, blogování, mobilních technologií či sociálních sítí.
Okruhy motivací podcasterových producentů, které je k podcastingu
vedly, a které je vedou k tomu, aby v něm i pokračovaly, se dají
shrnout do úhledné tabulky (při jejíž tvorbě vycházím z totožné tabulky
obsažené v článku).
Tabulka 1 – výsledky
V oblasti pozitivních a negativních „zákoutí“
podcastingu článek bohužel příliš neobstává. Zjišťuje totiž, že odpovědi jsou v mnoha
směrech variabilní – na předních místech otázek „Co Vás na podcastingu
baví/nebaví?“ se tak objevovala například technologie, článek samozřejmě
neoperuje s daty bývalých podcasterů, od nichž by na stranu negativních
aspektů podcastingu chodily jistě barvitější výsledky. Mezi nejvýraznější
kladné stránky podcastingu však patřila především možnost sebevyjádření, tvorba
nových přátelství a kontakt s publikem.
Přestože i v tuzemských internetových vodách není o
podcastingové kanály nouzi, většinou pocházejí z dílen zaběhlejších
mediálních značek (např. Český rozhlas, nebo podcasty televizních pořadů –
RePlay či oblíbených internetových stránek – Moviezone), a tudíž se k nim výzkum
nezávislých podcasterů nemůže vztahovat. Přesto se jistě dá i u nás postupný nárůst
nezávislých tvůrců podcastů očekávat.
Zdroj:
MARKMAN, Kris M. Doing radio, making friends, and having fun: Exploring the
motivations of independent audio podcasters. New Media & Society. 2012,
č. 14.
No comments:
Post a Comment